بین‌الملل 23:47 - 09 تیر 1394
جو بایدن گفت که اگر ایران بخواهد تلاش خود برای دستیابی به تسلیحات اتمی را از سر بگیرد، گزینه‌های روی میز ما بهتر خواهند بود چرا که ما حالا اطلاعات بیشتری در اختیار داریم.

به گزارش عرش نیوزاخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های جایگزین که مخالف رسانه‌های جریان اصلی (Main Stream) غرب هستند منعکس می‌شود. این رسانه ها به اطلاعات و تفاسیر متفاوتی می‌پردازند که در رسانه‌های جریان اصلی پیدا نمی‌شود.

***

ایرانی‌ها به موفقیت مذاکرات کری و ظریف امیدوارند

نویسنده این مقاله در پایگاه «اینفورمد کامنت» که به تازگی از یک سفر سه روزه از ایران برگشته می‌نویسد: ایرانی‌ها بسیار امیدوارند که مذاکرات هسته‌ای موفقیت‌آمیز باشد. آنها هرگز درباره انرژی هسته‌ای و یا تسلیحات اتمی صحبت نمی‌کنند. آنها فقط درباره برداشته شدن تحریم‌ها حرف می‌زنند.

ایران

افراد جوان امیدوارند که موفقیت مذاکرات باعث برطرف شدن مشکل بیکاری جوانان دانشگاه رفته شود. برای خانواده‌های دارای درآمد پایین این بیکاری باعث بروز ناراحتی‌هایی شده است. اگر آنها بخواهند جوانان خود را به دانشگاه آزاد بفرستند، باید ترمی یک‌میلیون تومان پرداخت نمایند. خانواده‌های متوسط و مرفه ایرانی می‌توانند این پول را پرداخت نمایند، اما این برای خانواده‌های با درآمد پایین بسیار دشوار خواهد بود.

مردم ایران معتقدند که برداشته شدن تحریم‌ها نمی‌تواند به صورت آنی به مردم با درآمد پایین کمک نماید. برخی از افراد بدبین هم معتقدند که برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند تنها به ثروتمندان کمک نماید چرا که آنها مدتهاست که خود را برای سرمایه‌گذاری خارجی آماده کرده‌اند.

در این سفر من فهمیدم که ایران اقتصاد بسیار قوی دارد و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی نیز زیرساخت‌های بسیار خوبی در این کشور ایجاد شده است. این زیرساخت‌ها را می‌توان در جای‌جای کشور مشاهده کرد. در جاده ماشین‌های ترانزیتی را می‌بینید که مملو از محصولات کشاورزی و دیگر تولیدات صنعتی می‌باشند. ایران در بسیاری از حوزه‌ها به سرمایه‌گذاری عظیم خارجی نیاز ندارد، بلکه فقط به گسترش میزان تولید، بازاریابی و توزیع نیاز دارد.

کشاورزی در ایران بسیار پیشرفت کرده است. کشور مملو از محصولات باکیفیت است. آنها حجم بالایی از محصولات را در داخل تولید می‌کنند. این مساله با قبل از انقلاب زمانی‌که که اکثر محصولات از خارج وارد می‌شد فرق می‌کند.

در آمریکا، عوامل بسیاری وجود دارد که باعث شده است که مردم آمریکا با توافق هسته‌ای با ایران مخالف باشند. نخست، مردم آمریکا تصویر درستی از ایران ندارند. این ایده که ایران کشوری عقب‌مانده و شرور است که تروریست‌ها در آن جولان می‌دهند و زنان مورد آزار اذیت قرار می‌گیرند بسیار اشتباه است. این طرز تفکر می‌تواند به علت دوری تقریباً 40 ساله دو کشور از هم باشد. بسیاری از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که ایران کشور خطرناکی است و اگر به ایران مسافرت کنند دستگیر و مجازات می‌شوند. این مساله باعث شده است که گروه‌های طرفدار رژیم صهیونیستی از این مساله به سود خود سوء استفاده نمایند.

روزنامه نیویورک تایمز یکی از بزرگترین دروغ‌گویان درباره ایران می‌باشد. این روزنامه نفوذ عجیبی در بین مردم آمریکا دارد. نویسندگان این روزنامه مقالات منفی و اشتباهی درباره ایران منتشر می‌کنند. از آنجایی‌که مردم آمریکا نظر منفی درباره ایران پیدا کرده‌اند، سیاست‌مداران نیز از این مساله بهره‌برداری می‌کنند و برای بدست آوردن رای دائماً به ایران حمله می‌کنند. گفتن چیزهای منفی درباره ایران با تشویق مواجه می‌شود.

با این حال، تجار آمریکایی خواهان توافق با ایران هستند. بنابراین تفاوتی در نظرات آمریکایی‌ها وجود دارد.

 

فعالیت سازمان‌های یهودی بر ضد توافق هسته‌ای ایران تشدید شده‌ است

«لابلاگ» نوشت: از زمانی که دیپلماسی هسته ای با ایران گرمتر شده است، «ائتلاف یهودیان جمهوریخواه» نقش مهمی در سازماندهی مخالفت جمهوریخواهان با توافق بالقوه بین گروه پنج به علاوه یک و ایران ایفاء کرده است.

 

فعالیت سازمانهای یهودی بر ضد توافق هسته ای/ نیویورک تایمز یکی از بزرگترین دروغ‌گویان درباره ایران/  // در حال ویرایش



این پایگاه اینترنتی می افزاید به عنوان مثال ، ائتلاف یهودیان جمهوریخواه دعوت یک طرفه جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را تایید کرد. ائتلاف یهودیان جمهوریخواه حتی آگهی های تبلیغاتی زیادی پیش از ایراد این سخنرانی در کنگره در اوایل سال جاری پخش کرد. ائتلاف یهودیان جمهوریخواه همچنین صلاحیت نامزدهای بالقوه جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری را در مجمع سالانه خود که در هتل و قمارخانه شِلدون آدلسون میلیاردر آمریکایی در یک ماه قبل برگزار شد تایید کرد.
اسنادی که پایگاه اینترنتی لابلاگ بررسی کرده است نشان می دهد در یک مورد کمک در سال دو هزار و دوازده ، پنج میلیون دلار در اختیار ائتلاف یهودیان جمهوریخواه قرار گرفته است.

باقی کمک ها بسیار کمتر بوده است. بیشترین کمک ها به ترتیب هفتصد هزار ، سیصد هزار ، دویست و هفتاد و پنج هزار و صد و پنج هزار دلار بوده اند.

پنج میلیون دلار، حدود پنجاه و چهار درصد از کمک های مالی ائتلاف یهودیان جمهوریخواه در زمان انتخابات ریاست جمهوری قبلی را تشکیل می دهد.

به نظر می رسد آدلسون ثروتمندترین « مدیر » ائتلاف یهودیان جمهوریخواه و مهم ترین فرد در کنفرانس سالانه این ائتلاف ،محتمل ترین فردی باشد که این کمک را ارائه کرده است.

آدلسون با صراحت مخالفت خود را با توافق هسته ای با ایران اعلام کرده است. وی حتی تا آنجا پیش رفت که اعلام کرد باید به ایران حمله هسته ای بشود.

آدلسون همچنین از تامین کنندگان مالی مهم گروههای دیگر مخالف توافق هسته ای با ایران از جمله «اتحاد علیه ایران هسته ای» ، «بنیاد دفاع از دموکراسی» ، «سازمان صهیونیستی آمریکا» و گروههایی دیگر است. آدلسون همچنین طرفدار نتانیاهوست.

آدلسون مهمان افتخاری در زمان سخنرانی نتانیاهو در کنگره بود.



چرا ایران به درخواست غرب برای شفافیت بیشتر مشکوک است

پایگاه لابلاگ می‌نویسد: در روز 20 ماه می، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران در دانشگاه امام حسین (ع) سخنرانی کردند. ایشان با اشاره به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند که اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی یا مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای را نخواهند داد. این مساله نشان می‌دهد که اختلافات زیادی بین ایران و گروه 5+1 وجود دارد که باید حل شود.

ایران

در ایران هم بحث‌های زیادی درباره حفاظت از اطلاعات حیاتی هسته‌ای و نظامی وجود دارد. این بحث‌های داخلی باعث افزایش دغدغه‌های بین‌المللی درباره مقاصد هسته‌ای ایران شده است. آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که پروتکل الحاقی اجازه بازرسی از مکان‌های اعلام نشده از جمله سایت‌های نظامی در صورت بروز هر گونه شک و شبه‌ای را می‌دهد. این حرف‌ها جدید نیستند. وی بارها این صحبت‌ها را تکرار کرده است. در جریان گفتگوهای هسته‌ای، آمانو سردسته گروهی بوده است که خواهان افزایش شفاف‌سازی از جانب ایران بوده‌اند.

غرب همیشه بر شفاف‌سازی ایران درباره برنامه هسته‌ایش تاکید کرده است و این مساله را سیاه یا سفید دیده است یعنی ایران یا به طور کامل در این باره شفاف‌سازی می‌کند که برنامه هسته‌ایش صلح‌آمیز است و یا شفاف‌سازی نمی‌کند و نشان می‌دهد که به دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی است.

ایران در حقیقت با تهدیدات بسیاری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه است. اخیراً جو بایدن گفت که اگر ایران بخواهد تلاش خود برای دستیابی به تسلیحات اتمی را از سر بگیرد، گزینه‌های روی میز ما بهتر خواهند بود چرا که ما حالا اطلاعات بیشتری در اختیار داریم. این حرف بایدن نشان می‌دهد که آمریکا می‌خواهد از ابزار شفاف‌سازی سوء‌استفاده نماید. همین مساله باعث عدم اعتماد ایران به فرآیند شفا‌ف سازی شده است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی پیش از این برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره برنامه هسته‌ای اقدامات در جهت جاسوسی و خرابکاری و همچنین ترور دانشمندان هسته‌ای ایران انجام داده‌اند. با توجه به این اقدامات تعجبی وجود ندارد که ایران دسترسی به سایتهای حساس و نظامی را محدود نماید.

بی‌اعتمادی ایران به فرآیند شفاف‌سازی در چند هفته پیش بیشتر هم شده است. جان برنان مدیر سازمان سیا در اوایل ماه ژوئن سفری به سرزمین‌های اشغالی داشت و با رئیس موساد، رئیس آژانس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی و دیگر اعضای جامعه اطلاعاتی این رژیم ملاقات کرد. برنان یک هفته قبل از این سفر گفت که اقدمات مخفی علیه ایران همچنان ادامه می‌یابد. وی گفت که ما همچنان به نظارت و مراقبت از برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم. معلوم نیست که منظور برنان دقیقاً چیست. اما طبق برنامه اقدام مشترک، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نه آژانس‌های اطلاعاتی وظیفه نظارت و راستی‌آزمایی از برنامه هسته‌ای ایران را دارند.

عامل دیگری که سبب افزایش احساس ایران از تهدید شده است حضور نیروهای داعش در مرزهای غربی این کشور است. تحولات اخیر در صحنه داخلی عراق بار دیگر این گمانه‌زنی را ایجاد کرده است که داعش ساخته دست رژیم صهیونیستی و برای مقابله با ایران است.

در این شرایط نمی‌توان خواسته‌ها برای شفاف‌سازی بیشتر را به طور کامل از واقعیت‌های راهبردی پیش‌روی ایران جدا کرد. در شرایط امنیتی که به سرعت در حال تغییر می‌باشد، رازداری بیش از شفاف‌سازی در راستای منافع ایران می‌باشد. بنابراین، به منظور برطرف نمودن دغدغه‌های ایران در خصوص شفاف‌سازی باید با صداقت کامل نشان دهیم که شفاف‌سازی به افزایش امنیت منجر خواهد شد. همچنین، نباید احساس ناامنی را با تهدید به جنگ کردن در شرایطی که مذاکرات در جریان است افزایش دهیم.

منبع:مشرق


6670329
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یواس‌ای تودی با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های اخیر اعلام کرد که محبوبیت جو بایدن در میان جوانان این کشور در حال کاهش است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس امروز (شنبه) در استانبول با رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه چین در واکنش به رای منفی آمریکا در جلسه شورای امنیت، مجددا خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور شب گذشته ۵۰ پهپاد اوکراینی را منهدم کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صندوق بین المللی پول اعلام کرد که اعضای اوپک پلاس از ابتلای ماه جولای تولید نفت را افزایش خواهند داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در فلسطین، وضعیت نوار غزه را یک «جهنم انسانی» توصیف کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پاکستان اقدام تازه آمریکا برای تحریم چند شرکت خارجی به دلیل همکاری با اسلام‌آباد در حوزه برنامه‌های موشکی را خودسرانه و سیاسی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را خطرناک‌ترین درگیری بزای روزنامه نگاران در ۳۲ سال اخیر می‌داند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بسیج مردمی عراق می‌گوید انفجار پایگاه نظامی کالسو در اثر حمله رخ داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است