سیاسی 08:00 - 17 مهر 1394
اقدامات نظامی روسیه در سوریه در کنار نیروهای ایرانی در حمایت از بشار اسد به طور کامل عربستان را از نظر استراتژیکی در موضع ضعف قرار داده است.

جنگ نیابتی میان ایران و عربستان/ بازنده اصلی اوضاع سوریه

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، با درخواست رسمی سوریه از روسیه برای مداخله نظامی به منظور مبارزه با تروریسم و گروههای تروریستی مستقر در این کشور، تحولات منطقه وارد مرحله جدیدی شده است.

 

از روز گذشته و همزمان با هدف قرار دادن مواضع داعش در خاک سوریه از سوی ناوهای روسی مستقر در دریای خزر که با همکاری ایران صورت گرفته است، عملیات روانی گروه موسوم به ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا نیز شدت گرفته است.

 

 

در همین راستا شبکه آمریکایی سی ان ان به نقل از مقامات این کشور مدعی شدند که تعدادی از موشک های شلیک شده توسط روسیه به سمت داعش در ایران فرود آمده اند، ادعایی که با واکنش سخنگوی وزارت خارجه روسیه همراه بود.

 

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن رد ادعای آمریکایی ها در مورد سقوط موشک های کروز در خاک ایران گفت: بر خلاف این ادعا، موشک ‌ها به هدف های مورد نظر اصابت کرده است و می توانیم محل دقیق اصابت را نشان دهیم.

 

 

اما در این میان تقابل میان کشورهای رقیب در منطقه نیز ابعاد جدیدی به خود گرفته است.

 

پایگاه اینترنتی میدل ایست مانیتور (Middleeastmonitor) در گزارشی با عنوان "اختلاف ایران و عربستان فراتر از جنگ های نیابتی است" نوشت: «در حالیکه که بیشتر کشورهای خاورمیانه درگیر تنش هستند، اختلاف ایران و عربستان نیز در حال تشدید است. اختلاف بین این دو کشور از زمان انقلاب ایران در سال 1979 آغاز شد. این اختلاف ابتدا اختلاف مذهبی بود، اما رفته رفته به درگیری های نظامی غیرمستقیم تبدیل شد.»

 

 

میدل ایست مانیتور در ادامه با اشاره به موسم حج و همچنین فاجعه منا افزود: «در طول چند سال اخیر، درگیری های زیادی میان ایرانی ها و عربستانی ها و در حال ایام حج صورت گرفته است. چند سال قبل (اشاره به جمعه خونین و کشتار حجاج ایرانی به دست آل سعود در مراسم برائت از مشرکین) درگیری نیروهای امنیتی عربستان با حجاج ایرانی باعث کشته شدن تعداد زیادی از ایرانی ها شد و امسال نیز تعداد زیادی از حجاج در سرزمین منا جان باختند.»

 

 

این پایگاه با بیان اینکه "خصومت عربستان تنها به این موارد ختم نمی شود" اضافه می کند: «عربستان در طول جنگ عراق و ایران، حمایت کاملی از صدام انجام داد و حتی کمک مالی 25 میلیارد دلاری به صدام حسین از سوی سعودی ها صورت گرفت. عربستان برای مدت زیادی بر این باور بود با حمله عراق به ایران می تواند از نفوذ ایران بکاهد در حالی که این طور نشد.»

 

 

این پایگاه اینترنتی در ادامه اضافه می کند: «باید دید که اکنون عربستان در کجا قرار دارد؟ تغییرات زیادی در سیاست های خارجه عربستان از زمان روی کار آمدن ملک سلمان رخ داده است و از زمان وی عربستان به یک قدرت نظامی منطقه تبدیل شده و اکنون خواهان حضور نظامی در منطقه می باشند.»

 

 

میدل ایست با اشاره به تحولات منطقه ادامه می دهد: «اکنون اختلاف ایران و عربستان پا را فراتر از اختلافات ایدئولوژیکی گذاشته است و یک خصومت جدی منطقه ای میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] صورت گرفته است. در صورتی که این خصومت ها بالاتر رود، منطقه از نظر امنیتی دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.

مقامات در تهران و عربستان همچنان یکدیگر را تهدید می کنند و جنگ های نیابتی به اوج خود رسیده است. اکنون یمن به تنش جدی میان ایران و عربستان تبدیل شده است.»

 

 

میدل ایست مانیتور در پایان افزود: «اکنون اوضاع اصلا قابل پیش بینی نیست. اقدامات نظامی روسیه در سوریه در کنار نیروهای ایرانی در حمایت از بشار اسد به طور کامل عربستان را از نظر استراتژیکی در موضع ضعف قرار داده است.

 

عربستان به راحتی نمی تواند کمپین مبارزات نظامی خود را به سوریه بکشاند و همچنین قادر به سرمایه گذاری در این زمینه هم نیست تا نیابتا عده ای را به سوریه اعزام کند، این در حالی است که ملک سلمان نیز به شدت در تلاش است تا ساختار قدرتی عربستان را چندگانه کند.

 

به هر حال اصلا مشخص نیست که عربستان چگونه می خواهد پاسخ روسیه و ایران را در سوریه بدهد.»

 

 

 

 

 

501

 


7180713
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» جلالی گفت: تهران به توسعه همکاری‌های نظامی-فنی خود با مسکو و تقویت روابط دفاعی مطابق با قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خبر سازی رسانه‌های غربی در مورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم (جداول) بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دیوان محاسبات در ابلاغیه‌هایی خطاب به دستگاه‌های ذی‌ربط بر لزوم تامین به موقع منابع نیرو‌های مسلح تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ساعت صفر بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ساعت ۸ صبح ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگروه‌های این نیرو در آب‌های بین المللی حضور دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور هشدار داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور هشدار داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بابایی کارنامی گفت: اگر تعطیلی دوم کشور شنبه بود حتما مراودات اقتصادی و بین‌المللی بیشتر می‌شد و در رشد و بهره‌وری اتفاقات بهتری می‌افتاد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به اصفهان با استفاده از ریز پرنده‌ها پرداختند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است