استانی 08:19 - 09 اسفند 1395
مغزی که می میرد و قلبی که می ماند؛
همدان-طی سال‌های اخیر اهدای عضو مورد توجه همدانی‌ها قرار گرفته و شمار درخواست‌کنندگان کارت اهدای عضو به بیش از ۳۰۰۰ نفر رسیده که این امر بیانگر موفقیت نسبی در مقوله فرهنگ‌سازی این رفتار است.

کارتی که زندگی می‌بخشد/انجام ۱۸ عمل پیوند اعضا در همدان

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: زندگی جاده ای یک طرفه است که ما مسافران آن هستیم و راه هر کس در نقطه ای از این جاده به بن بست میرسد اما راه برای دیگران هنوز ادامه دارد ...

وقتی قرار است هجرانی رخ دهد، قلبی می تواند دوباره در سینه ای بتپد که مفهوم انسانیت همیشه زنده بماند و آدمیان بدانند که مهر چیست و محبت کجاست؟

آرام روی تخت و زیر دهها لوله و سیم و دستگاه خوابیده و دیگر چند قدمی بیشتر تا رفتن ندارد. آسمانیان مقدم مهمان تازه وارد را به انتظار نشسته اند و زمینیان از غم از دست دادن عزیزشان اشک می ریزند، اشکی از فراق و اشکی از سر شوق حیات، غمی به خاطر جدایی و سروری از روی ثواب و انسان دوستی ...

مرگ پایان زندگی دنیوی است، ولی می توان آن را به آغازی زیبا تبدیل کرد

این وصف حال خانواده ای است که با اهدای عضو عزیز از دست داده، جان چندین بیمار و عزیز دیگر را نجات می دهند چون آنها می دانند مرگ پایان زندگی دنیوی است، ولی می توان آن را به آغازی زیبا تبدیل کرد.

تصمیم به اهدا اعضای بدن عزیزمان تصمیمی سخت، اما زیبا و پر معنا است، تصمیمی که نمی‌گذارد قلب در زیر خاک بمیرد و نفس در ریه‌ها حبس شود.

اهدا عضو، زندگی بخشیدن است و هیچ لذتی بالاتر از آن نیست کمااینکه در سال جاری ۱۸ مورد اهدای عضو در استان همدان صورت گرفته که به منظور بهبود و ارتقاء این فرهنگ انسانی با مسئولان به گفتگو نشستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در این زمینه در گفتگو با مهر از افزایش تقاضای دریافت کارت اهدای عضو در همدان خبر داد.

فرهنگ اهدای عضو در استان همدان به خوبی پیش رفته است

محمدرضا عبادیان با بیان اینکه فرهنگ اهدای عضو در استان همدان به خوبی پیش رفته است، اظهار داشت: مردم همدان همچون گذشته دیگر با مفهوم «پیوند عضو» بیگانه نیستند.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها با این موضوع آشنا شده‌اند، افزود: در استان خانواده‌هایی وجود دارند که به صورت خانوادگی برای دریافت کارت اهدا عضو اقدام کرده اند و این روند از سال گذشته با شتابی تصاعدی در کشور در حال گسترش است.

عبادیان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه فرهنگسازی به منظور اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی عنوان کرد: اهدای عضو، کار خداپسندانهای است که اهتمام به آن خیرات و مبرات را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه بیماران آسیب‌دیده به ویژه بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند نیازمند عضو پیوندی هستند، افزود: از سال ۹۳ سرعت کار در خصوص اهدای عضو بیشتر شده است و با همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد، رسانهها و صدا و سیما موفقیتهای خوبی حاصل شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: سال گذشته به آمار حدود سه برابری در اهدای عضو در استان دست یافتیم و ۱۹ مورد اهدای عضو انجام شد.

تقاضای صدور ۳۰۰۰ کارت اهدای عضو از ابتدای سال تا کنون در همدان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه آمار صدور کارت رشد پیدا کرده و موضوع اهدای عضو توانسته به عنوان یک فرهنگ در استان همدان مطرح شود، از تقاضای صدور ۳۰۰۰ کارت اهدای عضو از ابتدای سال تا کنون در همدان خبر داد.

وی با بیان اینکه اهدای عضو مراحل پیچیده‌ای دارد و اگر بخواهیم عضوی از بیمار مرگ مغزی بگیریم، فرصت زیادی وجود ندارد، افزود: در هنگام مواجهه با بیمار مرگ مغزی در درجه اول باید خبر اینکه بیمار زنده نیست به خانوادهها داده شود و سپس اجازه برداشت عضو گرفته شود.

عبادیان با بیان اینکه این کار نیازمند تمرین و گذراندن کلاس‌های ویژه است، گفت: ما این کار را انجام دادیم و بالغ بر ۶۰ پزشک و پرستار مواجهه با بیمار مغزی برای نخستین بار در استان در یک کارگاه یک هفته‌ای آموزش دیدند.

وی ادامه داد: نحوه تشخیص بیمار مغزی، نگهداری از آن ودیگر موارد موضوع کاملاً تخصصی است و همچنان همکاران نیازمند آموزش هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: به طور متوسط در سالهای قبل، ۴۰ بیمار مغزی قابل اهدای عضو در استان داشتیم که جز اعضای چند نفر، بقیه دفن میشدند در حالی که میشد با اهدای اعضای آنان، افرادی به زندگی برگردند.

هنوز تا رسیدن به اهداف فاصله داریم

وی با بیان اینکه هنوز تا رسیدن به اهداف فاصله داریم، اضافه کرد: امیدوارم بتوانیم فرهنگسازی خوبی در این زمینه انجام دهیم.

عبادیان با بیان اینکه امیدواریم کسی دچار مصدومیت و سانحه نشود، عنوان کرد: اگر این اتفاق افتاد بهتر است اعضای بدن فرد مرگ مغزی، زندگی دوباره به دیگران بدهد که تحقق آن به کار فرهنگی نیازمند است و یک روزه جواب نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه احساس میکنیم در جامعه زمینه فراهم است و هر آنچه تلاش میکنیم نتیجه مضاعف میگیریم، افزود: در استان همدان مقاومت در برابر این کار نداریم و خوشبختانه مردم و مسئولان با ما همراه هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه تا پیش از سال ۹۳، ۵۰۰ کارت اهدای عضو توزیع شد که در سال گذشته به یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار کارت رسید، گفت: امسال افزون  بر ۳۰۰۰ متقاضی صدور کارت اهدا عضو داشتیم که نشان میدهد اقبال عمومی در این باره بالاست و شعور و همدلی غیر قابل وصفی بر استان حاکم است.

بیش از ۵۰۰ نفر در همدان نیازمند اهدای عضو هستند

عبادیان با بیان اینکه در اتفاقات ناگوار به یاد بیماران دردمندی باشیم که برای کبد، کلیه، ریه و لوزالمعده در عذاب هستند، یادآور شد: با توجه به تعداد بیماران کبدی و کلیوی و سایر بیماری‌ها، بیش از ۵۰۰ نفر در همدان نیازمند اهدای عضو هستند.

رئیس هماهنگ‌کننده تیم اهدای عضو استان همدان نیز از اهدای عضو ۱۸ بیمار مرگ مغزی از ابتدای سال تا کنون در استان همدان خبر داد.

مجید حمیدی در گفتگو با مهر بابیان اینکه از این بین ۹ مورد رضایت‌گیری در استان و ۷ مورد نیز خارج از استان اتفاق افتاده است، عنوان کرد: نحوه ثبت‌نام متقاضیان برای دریافت کارت اهدای عضو از طریق سایت اهدا، انجمن حمایت از بیماران کلیوی، جمعیت هلال احمر و معاونت درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان انجام می‌گیرد.

حمیدی با بیان اینکه بیماران مرگ مغزی پس از جلب رضایت خانوادگی مبنی بر اهدای عضوشان به تهران اعزام می‌شوند، عنوان کرد: با آغاز به‌کار واحد فرآوری در استان، پیوند کلیه و کبد در همدان انجام می‌گیرد.

شناسایی ۳۵ تا ۴۰ بیمار مرگ مغزی در استان همدان

وی از شناسایی ۳۵ تا ۴۰ بیمار مرگ مغزی در استان همدان خبر داد و گفت: باورهایی همچون معجزه، وابستگی‌های عاطفی و خرید و فروش اعضای بیمار موجب ایجاد نگرش منفی در بین مردم شده است که فرهنگ‌سازی بیشتری را در این حوزه می‌طلبد.

وی با تاکید بر اینکه با اهدای اعضای حیاتی یک بیمار مرگ مغزی حداقل یک نفر و حداکثر ۸ نفر از مرگ نجات می‌یابند، ادامه داد: صدور کارت اهدای عضو، برگزاری همایش‌های اهدای عضو، رایزنی با صدا و سیما، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کارمندان دولتی، شرکت در مراسم تدفین بیماران مرگ مغزی و اعلام اسامی این افراد در بین مردم از جمله اقدامات صورت گرفته تیم اهدای عضو استان همدان برای فرهنگ‌سازی در این حوزه است.

مسئول تیم هماهنگ کننده پیوند عضو استان همدان بابیان اینکه فاصله بین مرگ مغزی و اهدای عضو زیاد و این امر برای جامعه یک مصیبت است، عنوان کرد: در هر ۱۰ دقیقه یک بیمار نیازمند به اهدای عضو بوده و در هر ۷۰ دقیقه یک جوان ۲۰ تا ۴۰ سال دچار مرگ مغزی می‌شود و در هر ۱۲ ساعت یک نفر اقدام به اهدای عضو می‌کند.

وی گفت: موضوع اهدای عضو در جامعه برای مسئولان از اهمیت خاصی برخوردار است به طوریکه افتتاح دفتر پیوند عضو در همدان از سال ۹۰ دغدغه ما بود که خوشبختانه امسال محلی برای پیوند اعضا مجهز و تجهیز شد.

وی با ابراز خرسندی از وجود چنین دفتری در بیمارستان بعثت همدان گفت: این دفتر محیط مناسبی است که این امکان را فراهم می‌آورد تا در شرایط مناسب‌تری خانواده بیماران مرگ مغزی را برای رضایت اهدای عضو با نهایت احترام، قانون و شرع قانع کنیم.

رضایت‌گیری از خانواده ۱۸ بیمار مرگ مغزی

حمیدی با اشاره به اینکه وضعیت اهدای عضو در استان همدان نسبت به سال‌های گذشته ارتقاء یافته است، گفت: طی سالجاری ۳۵ تا ۴۰ بیمار مرگ مغزی در استان همدان شناسایی شده و این تیم موفق به رضایت‌گیری از ۱۸ مورد این افراد شده است.

وی ادامه داد: طی سال ۹۳ همدان سی‌وچهارمین استان کشور در زمینه اهدای عضو بوده که در سال گذشته به رتبه بیست‌وچهارم ارتقاء یافته است.

حمیدی با بیان اینکه در حال حاضر بیمار مرگ مغزی در استان همدان وجود ندارد، افزود: با توجه به اینکه دمای هوا کاهش یافته و تردد مسافران در استان کاهش پیدا کرده بنابراین طی ماه‌های اخیر شمار بیماران مرگ مغزی کاهش یافته است.

مسئول تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو استان همدان عنوان کرد: به منظور ارتقای فرهنگ اهدای عضو در استان، فعالیت‌های متعددی همچون ارائه آموزش‌های لازم به پرسنل و کارکنان بیمارستان‌ها به منظور ارتقای اطلاعات و نفوذ کلام آنها انجام گرفته است.

رئیس بیمارستان بعثت همدان نیز با بیان اینکه پیوند عضو یک فرآیند پیچیده است به طوریکه قسمت برون‌بخشی در این حوزه بیشتر درگیر هستند، اظهار داشت: فراهم‌سازی فضای فیزیکی برای پیوند اعضا به عهده بیمارستان بعثت است.

محمدرضا ساعتیان گفت: کسانی که مرگ مغزی شده‌اند و به بیمارستان‌ها آورده می شوند معمولا در سنین پایین هستند و بهترین مورد برای پیوند اعضا جوانان مرگ مغزی شده هستند چرا که تمام اعضای بدن آنها سالم است.

کسی که کارت اهدای عضو را دریافت می‌کند از خود مایه می‌گذارد و این بهترین کار است  وی گفت: کسی که کارت اهدای عضو را دریافت می‌کند از خود مایه می‌گذارد و این بهترین کار است چرا که وقتی فرد دچار مرگ مغزی می‌شود، دیگران نمی‌تواند در این مورد تصمیم‌گیری کند.

ساعتیان عنوان کرد: برای خانواده‌ای که جوان خود را از دست می‌دهد، بسیار سخت است که در آن شرایط برای اهدای عضو فرزندش تصمیم‌گیری کند چرا که ما ایرانیان به معجزه ایمان داریم.

وی تاکید کرد: در همدان به قدری فرهنگ‌سازی خوب و موفق بوده که به اذعان همگان جهش چندین برابری در افرادی که کاندیدای اهدای عضو هستند را شاهد هستیم.

مسئول انجمن حمایت از بیماری‌های کلیوی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار، یک هزار و ۲۰۰ نفر در استان همدان به بیماری‌های کلیوی و دیالیزی مبتلا هستند، گفت:در حال حاضر پرونده ۲۳ نفر برای پیوند کلیه تکمیل شده آماده انجام پیوند کلیه هستند.

ابوالفتح میرزایی با بیان اینکه ازابتدای سال جاری تا کنون ۲۵ پیوند کلیه در استان همدان انجام شده که ۸ پیوند از فرد مرگ مغزی و ۱۷ پیوند از متقاضی اهدای کلیه بوده است، عنوان کرد: تحقیقات انجام شده نشان داده که سالانه ۱۸ درصد به تعداد بیماران کلیوی در کشور اضافه می‌شود که استان هم همین میانگین را دارد.

۸ مرکز دیالیز در استان همدان وجود دارد

وی با بیان اینکه ۸ مرکز دیالیز در استان همدان وجود دارد که دو مرکز در همدان واقع شده است، عنوان کرد: مراکز برای شرایط فعلی پاسخگوست.

آنچه مسلم است اینکه اهدا عضو عزیز از دست رفته هر چند تصمیمی سخت است، اما می‌تواند زندگی را به بیماران نیازمند هدیه کند.

فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود، قلبش تا مدتی می‌تپد، ریه‌هایش نفس می‌کشند، کلیه‌اش کار می‌کند بنابراین نباید اجازه دهیم قلب بیمار مرگ مغزی در خاک از تپش بایستد در حالی که می‌تواند در سینه فردی نیازمند تا مدت‌ها بتپد.

وقتی فردی دچار مرگ مغزی می‌شود اگر ریه‌هاش به فرد نیازمندی اهدا شود، تا سال‌ها نفس خواهد کشید، به راستی حیف است که این اندام‌هایی که نجات بخش حیات و زندگی انسان‌های دیگر است، در خاک پوسیده و از بین بروند.

یک بیمار دیالیزی یک روز در میان به مدت چهار ساعت در زیر دستگاه‌های دیالیز درد و رنج تحمل می‌کند تا خونش پمپاژ شود، در حالی که اگر پیوند کلیه انجام دهد او هم قادر خواهد بود مانند دیگر انسان‌های سالم از زندگی خود لذت ببرد.

ای کاش همه ما بخشندگی را یاد می‌گرفتیم، تا زندگی ببخشیم، حیات ببخشیم و از زندگی بخشیدن به بیماران نیازمند لذت ببریم.


8861940
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است