اقتصادی 22:54 - 09 اسفند 1395
علی ابراهیمی:نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال و رشد تقاضا، زمینه افزایش یک تا چند میلیون تومانی قیمت همه خودروهای داخلی و بازگشت دلالی به بازار شب عید خودرو را فراهم کرده است.

بالا گرفتن تب تقاضا در بازار شب عید خودرو و کاهش شدید عرضه خودروهای پرتقاضا (فروش نقدی) توسط نمایندگی‌های رسمی خودروسازان، به گرانی خودروهای داخلی در بازار آزاد از ابتدای اسفند‌ماه جاری دامن زد. گلایه‌های مشتریان از رشد بی‌رویه قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار شب عید به‌دلیل توقف فروش نقدی و مسدودشدن سایت‌های فروش خودروسازان افزایش یافته است.

بررسی اختلاف قیمت خودروهای داخلی در کارخانه و بازار نیز بیانگر خیز دلال‌ها برای کسب سود از شکل‌گیری بازار سیاه خودروست. با این شرایط از ابتدای هفته جاری شکاف قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروها تشدید شده تا هیچ خودرو داخلی از قافله گرانی جا نماند.

گرچه طی چند هفته گذشته خودروسازان ازاعلام شرایط ویژه فروش و پیش فروش نوروزی خبر دادند اما ضعف نظارت و کاهش عرضه خودروهای تولید و مونتاژ داخلی موجب گرانی 300هزار تا بیش از 10میلیون تومانی خودروهای داخلی در بازارآزاد طی 2هفته اخیر شده است. این درحالی است که بررسی فهرست قیمت‌ مصوب فروش و پیش فروش اعلام شده خودرو در سامانه فروش شرکت‌های خودروسازی نیز از افزایش نیافتن رسمی قیمت خودروهای داخلی حکایت دارد.

همچنین عرضه قطره‌چکانی برخی خودروها مانند ساندروی استپ وی اتوماتیک جوابگوی تقاضای این خودرو در بازار نبوده و مرحله سوم پیش‌فروش این خودرو یکشنبه هفته جاری، طی مدت یک ساعت به پایان رسید.

  • محدودیت عرضه و بازارسیاه خودرو

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد که خرید و فروش در بازار این روزهای خودرو طبق روال گذشته انجام‌شده و اغلب مردم این واقعیت را پذیرفته‌اند که خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شده است. اما محدودیت عرضه برخی خودروهای داخلی موجب نوسان و رشد قیمت این خودروها در بازار آزاد و شکل‌گیری بازار سیاه برای برخی خودروها شده است به‌نحوی که دیروز 206صندوقدار v8 افزایش قیمت حدود یک میلیون و 500هزار تومانی را شاهد بوده‌ است.

سعید موتمنی افزود: قیمت برخی خودروهای تولید و مونتاژ داخل مانند سراتوی اتوماتیک با قیمت مصوب 90میلیون و 900هزار تومان که از مهر‌ماه امسال تا چندی پیش همواره3میلیون تومان زیر قیمت مصوب کارخانه عرضه می‌شد، به‌دلیل محدودیت عرضه طی چند هفته پیش به 92میلیون تومان افزایش یافته است. وی با توصیه به مشتریان خودرو برای پرهیز از افتادن به دام دلال‌بازی و بازارسیاه افزود: مشتریان، خودروهای مورد نیاز خود را از فروشندگان و نمایندگی‌های رسمی دارای مجوز خریداری کنند.

به گفته مؤتمنی برخلاف انتظارها برای گرانی خودروهای خارجی به‌دلیل مصوبه دولت برای ممنوعیت واردات خودرو توسط شرکت‌های فاقد نمایندگی رسمی، قیمت این خودروها در بازار افزایش چندانی نداشته و بازار خودروهای وارداتی با هیچ محدودیتی برای عرضه یا افزایش بی‌رویه قیمت مواجه نیست.

جدول


8866561
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است