استانی 00:28 - 05 تیر 1396
معاون دادگستری گلستان خبر داد:
گرگان- معاون برنامه ریزی دادگستری استان گلستان گفت: سال گذشته در بحث رویکرد برخورد ابتدایی در تجاوز به اراضی کشاورزی جهش ۲۰۰ درصدی داشتیم.

جهش ۲۰۰ درصدی برخورد با تجاوز به اراضی کشاورزی در گلستان

محمود اسپانلو در گفتگو با خبرنگار مهر، از استان گلستان در زمینه رویکرد برخورد ابتدایی در تجاوز به اراضی کشاورزی به عنوان استان نمونه یاد و اظهار کرد:  با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر مسئولین استان گلستان با محوریت دستگاه قضایی در زمینه برخورد ابتدایی در تخریب اراضی کشاورزی در استان گلستان اقدامات خیلی خوبی انجام شده است و شاهد جهش ۲۰۰ درصدی بوده ایم. از مهمترین اثرات این اقدام حفاظت از منابع و ثروت ملی و پیشگیری از آثار منفی اجتماعی در این زمینه است.

محمود اسپانلو افزود : در سال گذشته حدود ۶۵۴ هکتار از منابع طبیعی و ۴۲ هکتار از اراضی کشاورزی به حکم مقامات قضایی در استان گلستان آزاد شده است که از این حیث در کل کشور نمونه و سرآمد است.

معاون برنامه ریزی دادگستری استان گلستان  افزایش جمعیت کیفری زندان ها را از دغدغه های اصلی دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: ۸۰درصد جرائم دارای مجازات حبس است  که این باعث افزایش جمعیت زندانیان می شود. در حال حاضر آمار زندانی های  استان گلستان بیش از ظرفیت اسمی زندان ها است.

اسپانلو گفت: برنامه هایی که طی سال گذشته برای کاهش جرائم و پرونده های قضایی در استان گلستان انجام شده است تاثیر بسزایی در این راستا داشته است. در سال  ۹۵ حدود ۲۰هزار و ۴۰۰فقره کاهش ورودی داشتیم که از این میزان ۴درصد جرائم بوده است  و این رقم رقم خیلی خوب و امیدوار کننده ای است.

محمود اسپانلو همچنین از افزایش بازدید مقام های قضایی از استان گلستان خبر داد و افزود: در سال گذشته ما افزایش ۴۶ درصدی بازدید مقامات قضایی از استان گلستان شاهد بودیم که از این حیث رتبه سوم در کشور را داشتیم. کاهش جمعیت کیفری در سال ۹۵ از جمله تاثیرات مهم این بازدیدها بود.

اسپانلود با بیان اینکه زندان یک مجازات شکست خورده است و تنها برای جرائم خشن کارساز است اظهار امیدواری کرد که برای جرائم سبک و غیرعمد تغییر نگرش ایجاد شود.

وی از مجازات به درختکاری در مسیر جاده گرگان به آق قلا و بازسازی و مراقبت از دیوار دفاعی گرگان در این راستا اشاره کرد گفت: بازدید مقامات قضایی کشور از جمله مواردی است که در تغییر این نگرش کمک بسزایی کرده است.

اسپانلو همچنین با اشاره به برگزاری ۲۸ برنامه زنده تلویزیونی در سال گذشته با عنوان «سیمای قانون» از صدا و سیمای استان گلستان ادامه داد: این برنامه ها در کنار کمک علما و جلسات با دستگاه های مختلف می تواند کمک شایانی به کاهش جرائم و پرونده های دعاوی کند.

وی با اشاره به افزایش سالانه ۱۰ درصد به میزان پرونده های ورودی دعاوی و جرائم  در کشور گفت: در سال گذشته ما در استان گلستان، در زمینه های سرقت، ضرب و جرح، توهین و تصادفات به ترتیب: ۶ درصد، ۱۰ درصد، هفت درصد، سه درصد و در زمینه تهدید در دو ماهه اول امسال ۲۴ درصد کاهش ورودی داشتیم.

اسپانلو با ابراز خرسندی در این زمینه ادامه داد: ما همچنین در زمینه زندانیان کمتر از سه روز ۲۰ درصد، بازداشت های قبل از محاکمه ۲۵ درصد و ورودی زندانیان کاهش هشت درصدی را داشتیم که آمار نسبتا خوبی است.

معاون برنامه ریزی دادگستری استان گلستان در ادامه با تشریح وظایف سه دستگاه نظارتی عمده کشور شامل: محاکم، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری و نقش مهم آنها در جامعه گفت: دیوان عدالت اداری از مغفول مانده ترین دستگاه های قضایی است که وظیفه رسیدگی به شکایات مردم علیه دستگاه های دولتی را دارد. تمام مردم می توانند از طریق دیوان عدالت اداری به دستگاه های اجرایی نظارت کنند.


9204892
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است