اقتصادی 03:50 - 03 تیر 1397
کشاورزیان:
مشاور وزیر راه و شهرسازی معتقد است با توجه به شرایطی که در بسیاری از بزرگراه‌های ایران وجود دارد، کاهش سرعت مجاز در این راه‌ها می‌تواند به بالا رفتن ایمنی و کاهش تصادفات کمک کند.

سرعت مجاز در بزرگ‌راه‌ها باید کاهش یابد

داود کشاورزیان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه با وجود تمام اقداماتی که در طول سال‌های گذشته برای کاهش میزان تلفات رانندگی در جاده‌های ایران صورت گرفته، هنوز آمارهای موجود با استانداردهای جهانی فاصله دارد و با توجه به کاهش سرعت پایین آمدن آمار تلفات در سال های اخیر، می‌توان گفت که این عدد به هسته سخت خود رسیده و برای عبور از آن باید سیاست‌های جدیدی در دستور کار قرار گیرد.

رییس سابق سازمان راهداری با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در این سازمان برای اعمال سیاست‌های جدید در این حوزه، توضیح داد: در ماه‌های پایانی مسئولیت بنده در سازمان راهداری پیشنهادی را ارائه کردیم که بر مبنای آن سرعت مجاز در بزرگراه‌های ایران کاهش می یافت. مقدمات لازم برای طرح این موضوع در کمیسیون ایمنی راه ها طی شد اما با جابجایی های صورت گرفته اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم.

وی درباره چرایی ارائه این پیشنهاد نیز گفت: متاسفانه بسیاری از بزرگراه‌های امروز ایران راه‌هایی بوده اند که توسعه یافته و به مرحله امروز رسیده اند و از این رو در بسیاری از آنها عملا مختصات ایمنی لازم برای سرعت‌های بالا وجود ندارد. ورودی و خروجی‌ها همسطح که به شکل فراوانی در این جاده ها وجود دارند باعث به وجود آمدن خطر شده که کاهش سرعت مجاز می تواند بخشی از آن را جبران کند.

کشاورزیان با بیان اینکه این قید شامل حال آزادراه‌ها نمی شود، تصریح کرد:‌ در آزادراه‌ها با توجه به اینکه تقاطع همسطح وجود ندارد و بسیاری از اقدامات ایمنی لازم متناسب با مختصات جاده در نظر گرفته شده، می توان سرعت فعلی را حفظ کرد و به نظر می‌رسد آزادراه‌ها کشش لازم را در این حوزه دارند اما شرایط در بزرگراه‌ها قدری متفاوت خواهد بود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر در بزرگراه‌ها مسیرهای کندرو برای ورود و خروج ها لحاظ می شد یا مثلا شیب جاده‌های پر تردد قابل مدیریت بود، امکان حفظ سرعت وجود داشت اما در حال حاضر شاید پایین آوردن سرعت یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای بهبود اوضاع باشد. البته این تنها عامل قابل اتکا نیست و در دیگر حوزه‌ها نیز می توان سیاست‌هایی برای کاهش تلفات در نظر گرفت.

وی درباره چگونگی تصویب کاهش سرعت در جاده‌ها نیز گفت: سازمان راهداری پیشنهاد خود را به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارجاع داده بود تا با حضور بدنه کارشناسی موجود، ابعاد مختلف ماجرا بررسی شود اما طبق قانون مسئولیت و اختیار این مسئله در اختیار وزیر راه وشهرسازی است و ایشان می توانند در صورت صلاحدید دستورهای لازم را ارائه کنند.

به گزارش ایسنا، کشاورزیان پیش از این نیز از لزوم پیگیری کاهش سطح سرعت مجاز در جاده‌ها سخن گفته بود.

با وجود این طرح هنوز کاهشی در سرعت راه‌های ایران اتفاق نیفتاده، صحبت‌های جدید مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نشان می دهد که در آزادراه‌ کنار گذر جنوبی تهران امکان افزایش سرعت مجاز تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت وجود دارد.

ایران در طول سال بیش از ۱۵ هزار تلفات رانندگی در جاده‌های مختلف ثبت می کند که در قیاس با استانداردهای جهانی عددی بسیار بالا به شمار می رود.

آمار تلفات رانندگی در ایران که از سال ۱۳۸۴ روند نزولی گرفته بود در آخرین آمارهای سازمان راهداری ثباتی نسبی را نشان می دهد.

انتهای پیام


9820367
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: امسال عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۴ میلیون هکتار باید اجرا شود که نیازمند ۳ تا ۳.۵ همت اعتبار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های چهارم تا نهم در سراسر کشور واریز شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه ۱۱ تا ۲۷ هزار تومان بوده و عرضه بالاتر از ۳۰ هزار تومان گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز مبادله ارز و طلای ایران زمان بعدی جلسه حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله را اعلام کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: پروازهای دبی و شارجه و کشورهای حاشیه خلیج فارس که از روز گذشته لغو شده بود، برقرار شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ظرفیت تولید این صنعت در سال ۱۴۰۲ از مرز ۹۵ میلیون تن عبور کرد و این ظرفیت تا پایان سال بیش از ۱۰۰ میلیون تن خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اقتصادی گفت: با کلید خوردن طرح کهربا یعنی استفاده از موبایل برای پرداخت‌ها به جای کارت بانکی امنیت پرداخت‌ها ارتقاء پیدا می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۸ هزارتن تخم مرغ به بازارهای هدف صادر شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت دو روز شاهد خروج نقدینگی بودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است