بین‌الملل 22:42 - 11 شهریور 1394
باج‌گیری دو روزنامه‌نگار فرانسوی از پادشاه مغرب برای خودداری از انتشار کتابی علیه وی، پای دستگاه اطلاعاتی فرانسه را نیز به این ماجرا گشود.

ردپای اطلاعات فرانسه در باج‌خواهی از پادشاه مغرب

به گزارش روزچهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، وکیل پادشاه مغرب به دنبال باج خواهی دو روزنامه نگار فرانسوی برای منتشر نکردن کتابی علیه شاه این کشور اعلام کرد که اسنادی در دست دارد مبنی بر این که این رونامه نگاران، اطلاعات خود علیه محمد ششم را از دستگاه اطلاعاتی فرانسه دریافت کرده اند.

در واکنش به این قضیه دستگاه اطلاعات فرانسه تاکید کرد که هیچ گزارشی درباره فعالیت ها، اقدامات و اقامت محمد ششم در فرانسه را در اختیار کاترین گراسیه روزنامه نگار فرانسوی قرار نداده است.

 دستگاه قضایی فرانسه از یک هفته پیش اریک لوران و کاترین گراسیه را به اتهام باجگیری از محمد ششم پادشاه مغرب بازداشت کرد؛ آنها در مقابل خودداری از نشر کتابشان علیه پادشاه مغرب، سه میلیون یورو از وی درخواست کرده بودند.

به گزارش "رای الیوم" پلیس فرانسه آن دو روزنامه نگار فرانسوی را در شرایطی که هر کدام در حال دریافت 40 هزار یورو از هشام النصیری وکیل پادشاه مغرب بودند، بازداشت کرد.

دستگاه قضایی فرانسه روز شنبه گذشته این دو روزنامه نگار را به این شرط آزاد کرد که هر دو در دادگاه حاضر شوند و تا روز محاکمه با یکدیگر تماس نداشته باشند.

وکیل پادشاه مغرب اظهارات کاترین گراسیه را ضبط کرده بود. در این نوار ضبط شده، گراسیه می گوید نسخه ای از گزارشی را که دستگاه اطلاعات فرانسه درباره تعطیلات محمد ششم در فرانسه تهیه کرده است، در اختیار دارد.

مطبوعات نزدیک به مقامات مغرب نیز پیشتر به نقش مشکوک دستگاه اطلاعات فرانسه ضد منافع مغرب اشاره کرده بودند.

وزارت دفاع فرانسه روز سه شنبه در تماس با نشریه "لوجورنال دی دیمانش" این خبر را تکذیب کرد و گفت: وزارت دفاع فرانسه قاطعانه آنچه که در مطبوعات مبنی بر اقدام دستگاه اطلاعاتی در خصوص تهیه گزارشهایی درباره مقامات مغرب و تحویل آنها به مطبوعات، آمده است، تکذیب می کند. وزارت دفاع از روابط فرانسه با مغرب در تمام جنبه ها بویژه درخصوص مبارزه با تروریسم اظهار غرور و افتخار می کند. 

پس از رسوایی باجگیری، انتشارات لوسوی از چاپ کتاب این دو روزنامه نگار فرانسوی خودداری کرد؛ اما دو روزنامه نگار تاکید کردند که تحت هر شرایطی آن را منتشر خواهند کرد.

اریک لوران و کاترین گراسیه، دو روزنامه نگار فرانسوی، پیشتر نیز کتابی بی رحمانه درباره محمد ششم پادشاه مغرب تحت عنوان "پادشاه درنده" تالیف کردند که تسلط محمد ششم بر اقتصاد مغرب و رسوایی های مالی اش را بیان می کند.


6999944
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن پنجشنبه شب در بیانیه‌ای از حمله پهپادی و موشکی به اهداف اسرائیلی در خلیج عدن و فلسطین اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان چند دانشگاه در شهر واشنگتن ضمن حضور در تظاهرات از سرکوب معترضان به شیوه‌های گوناگون پرده برداشتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا از استعفای خود برای اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال غزه خبر داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برنی سندرز در پاسخ به نتانیاهو که دانشجویان آمریکایی را یهودستیز خوانده بود، به او هشدار داد که باید مسئولیت جنایات خود در غزه را بپذیرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، دو استاد دانشگاه در شهر «آتلانتا» ایالت جورجیا آمریکا بازداشت شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار فلسطینی دیگر در حملات رژیم اشغالگر به رفح به شهادت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه حفاری برای کشف اجساد در گور‌های دسته‌جمعی جنوب غزه، مقامات از شواهد هولناکی مبنی بر اعدام، شکنجه و زنده به گور کردن افراد خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» خواست به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت فلسطین از سمت خود کناره‌گیری کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که به دلیل حملات مداوم هوایی و کمبود نیروی متخصص امکان تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر در نوار غزه را ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حماس بار دیگر خواستار پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از هرگونه معامله برای آزادی اسرای صهیونیست شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است