اقتصادی 16:25 - 30 تیر 1397
دیدگاه سندیکای صنعت برق در باره مهم‌ترین دغدغه این روزها
خبرگزاری ایسنا آدرس غلط ندهید!
سندیکای صنعت برق با بیان دیدگاه خود درباره مهم ترین معضل این روزهای اقتصاد کشور، تاکید کرد آن چه درباره دلایل خاموشی ها مطرح شده، دادن آدرس غلط به افکار عمومی است.

آدرس غلط ندهید!

به گزارش ایسنا، در متنی که از سوی سندیکای صنعت برق در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: در این روزهای گرم تابستانی و توام با خاموشی، بازار نقد وتحلیل دلایل بروز کمبود برق در رسانه های گروهی و فضای مجازی هم داغ است. بعضی از منظر اقتصادی، گروهی از منظر مدیریتی و شماری هم از زاویه اجتماعی به این پدیده و زمینه های شکل گیری آن پرداخته و می پردازند.

هرچند دراین نوشتار قصد نقد و بررسی مطالب مرتبط با قطع برق در رسانه ها را نداریم، با این وجود ناچاریم به بعضی از موضع گیری هایی که اخیراً در فضای رسانه ای کشور در مورد علت کمبود برق و عدم توان ظرفیت های موجود کشور برای پاسخ گویی به نیاز مصرف آن مطرح شده است را توضیح دهیم. مرتبط دانستن محدودیت در تولید برق با معاهده پاریس یکی از آن مواردی که چند روز پیش در یکی از روزنامه‌های کشور انتشار یافت. هرکس کمترین اطلاعی از برنامه ریزی های صنعت برق برای افزایش ظرفیت تولید و موضوع انرژی در برنامه های بالا دستی، اعم از قانون برنامه ششم و بودجه سال ۱۳۹۷ داشته باشد به بی اساس بودن چنین ادعایی را یقین پیدا خواهدکرد. علاوه بر اینکه ایران تاکنون برای اجرای این معاهده به دلیل طی نشدن فرآیند قانونی آن تعهدی ندارد.

اگر واقع بین باشیم و بخواهیم خارج از فضاسازی و جهت دهی خاص به افکار عمومی، دلایل ایجاد چالش کمبود ظرفیت های تولید انرژی برق را موشکافی کنیم، باید به گذشته برگردیم و تصمیمات و سیاست گذاری های مربوط به انرژی برق را بازخوانی کنیم تا بهتر به علل پدید آمدن شرایط موجود در صنعت برق پی ببریم. تصویب قانون تثبیت قیمت فروش حامل های انرژی در سال ۱۳۸۳ و به تبع آن محدود شدن منابع مالی صنعت برق، فاصله غیر منطقی بین قیمت تمام شده تولید و تامین انرژی با نرخ تکلیفی فروش آن، نبود منابع مالی کافی برای سرمایه گذاری در جهت افزایش ظرفیت های تولید و تاسیسات جانبی آن، نگاه سیاست گذاران و قانون گذاران به مقوله تامین برق به عنوان یک خدمت و نه عرضه کالابا قواِعدآن و پرهیز از واقعی کردن قیمت فروش آن با هدف رعایت ملاحظات اجتماعی، نبود انگیزه لازم برای بخش های غیردولتی برای سرمایه گذاری در این صنعت به دلیل ساز و کار ناکار آمد دراقتصاد انرژی برق و عدم دریافت مطالبات انباشته شده بخش خصوصی فعال در این صنعت از دولت، رشد غیر منطقی تقاضا  به تبع ارزانی آن و نبود رغبت در مصرف کنندگان برای مصرف بهینه و اقتصادی آن، فرسودگی بخش عمده ای ازتجهیزات شبکه و تاسیسات آن و فقدان منابع برای بهسازی و نوسازی آن، همچنین بروز پدیده خشکسالی و خروج بیش از ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید از نیروگاه های برق آبی از مدار، از جمله مواردی است که نتایج آن در تابستان امسال خود را نمایان ساخته است.

تردیدی نیست اگر چرخ این صنعت بر همین باشد و بخواهد بچرخد، درآینده نه چندان دور از حرکت خواهد ایستاد و این صنعت مادر که مسئولیت تامین انرژی الکتریکی را به عنوان یکی از اصلی ترین نیازها برای رشد و توسعه سایربخش ها و گسترش رفاه عمومی دارد، زمین گیرخواهد شد. با این حال نباید مسوولیت وزارت نیرو را در تامین برق مطمئن و پایدار نادیده گرفت. تلاش مضاعف برای متقاعد ساختن نهاد های تصمیم گیر برای هموار سازی مسیر حرکتی این صنعت، افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید وتامین برق بویژه در بخش های دولتی این صنعت، هم افزایی بیشتر و نگاه متوازن به بخش خصوصی فعال در صنعت برق و کوشش برای حل مشکلات آنها به عنوان عضوی از خانواده این صنعت و ...در زمره وظایف و مسوولیت هایی است که وزات نیرو باید در جهت تحقق آنها اهتمام ورزد.

از آنجا که اجرا و آماده سازی طرح های صنعت برق بویژه در بخش تولید برای بهره برداری بسیار زمان بر و سرمایه بر است، بنابراین باید از شرایط تابستان امسال درس بگیریم و برای اینکه در آینده به مشکلاتی به مراتب سخت تر و گسترده تر مواجه نشویم، از همین امروز با واقع بینی و بدور از عافیت طلبی به فکر چاره ای اساسی باشیم. خرید زمان، آدرس غلط دادن و امید به گذرا از پیک امسال و رها شدن ازتبعات آن به طورموقت، راه چاره نیست و ما را اسیر روزمرگی و در آینده گرفتار خواهد کرد. از دستگاه ها و نهادهای تصمیم گیر تقاضا داریم دیدگاه های دلسوزان و خبرگان این صنعت را بشنوند و عمل کنند. چراکه فردا خیلی دیراست.

انتهای پیام


9848754
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور وزیر اقتصاد گفت: کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت؛ ۳ میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است