گوناگون 07:30 - 13 اسفند 1393
همشهری‌آنلاین:شماره ۱۰۴ فصلنامه نگاه نو همانند تمامی فصول زمستان قبل از بیستم اسفند روی پیشخوان مطبوعات قرار می‌گیرد.

صدوچهارمین شماره فصلنامة نگاه‌نو، زمستان 1393، مانند شماره‌های پیشین، با «بخش ویژه» آغاز می‌شود که این‌بار به مقولة «کیفیت زندگی» اختصاص داده شده است.

مقاله‌های این بخش را شهیندخت خوارزمی (زندگی خوب حق انسان است)، مالک حسینی (حکمت و کیفیت زندگی)، رامین جهانبگلو (گاندی و هنر باهم زیستن)، مهشید جعفری (اعتصاب زنبورهای عسل؛ از کیفیت زندگی کاری خود چه می‌دانیم؟)، و علی میرزائی (کدام زندگی! کدام کیفیت!) نوشته‌اند.

در بخش مقاله‌ها آثاری از محمدرفیع محمودیان (مفهوم سوم آزادی: آزادی اجتماعی)، جاناتان سویفت (پیشنهاد فروتنانه؛ ترجمة حسین معصومی همدانیماریو بارگاس یوسا (سرمایه‌داری، آزادی، و اخلاق؛ ترجمة عبدالله کوثری)، سیما راستین (هستی اجتماعی عشق)، سعید رضوانی (باز‌آفرینی واقعیت در آثار فرانتس کافکا)، محمد مالجو (اٌفت توان‌ چانه‌زنی کارگران در ایران پس از جنگ)، و رضا زنگی‌آبادی (میرزا آقاخان کرمانی و رمان تاریخی) می‌خوانید.

بخش داستان و شعر را شعرهای مجید نفیسی، با تصویرسازی نوشین نفیسی، داستانی از بهومیل هرابال به نام «پدربزرگ» ترجمة پرویز دوایی، و داستانی از فریبا وفی به نام «کابوس شناور» تشکیل می‌دهند.

در بخش «نقد و نظر»، نقد علی حصوری به مقالة «آن‌چه نباید از فردوسی بیاموزیم» نوشتة محمد دهقانی و پاسخ محمد دهقانی به این نقد، و نیز نقد عبدالله یوسف‌زادگان به مقالة دکتر محمد مالجو (شیوة نگرش دولت یازدهم به محیط زیست) درج شده است.

بخش «رویدادها و گزارش‌ها» با گزارش مراسم اهدای جایزة بهترین کتاب توسعه، یادی از دکتر روشن وزیری، و اهدای جایزة مهتاب میرزائی آغاز می‌شود. در این بخش خطابه‌های علیرضا اکبری، عزت‌الله فولادوند، و مصطفی ملکیان را، پس از دریافت جایزة مهتاب میرزائی، می‌خوانید و متن سخنان محمدعلی موحد و حسین معصومی همدانی را که در آن مراسم، پس از اهدای جایزه‌ها، سخن گفتند. گزارش مراسم بزرگداشت محمدرضا باطنی به مناسبت هشتادمین زادروز ایشان از الوند بهاری و یادی از کیکاووس جهانداری، به قلم مرتضی هاشمی‌پور نیز در این بخش آمده‌اند.

«تازه‌های کتاب»، کاریکاتوری از حسن کریم‌زاده، و «یک‌سال یک‌کتاب» با نوشته‌هایی از هرمز همایون‌پور، محمدرحیم اخوت، محمدعلی‌ آتش‌برگ، محمد دهقانی، محمدحسین خسروپناه، آبتین گلکار، عنایت سمیعی، لیلا مکتبی‌فرد، غلامحسین صدری‌افشار، اسماعیل عباسی، مسعود احمدی پایان بخش این شمارة نگاه‌نو هستند. نگاه‌نو شمارة 104، زمستان 1393، در 260 صفحه، به بهای ده‌هزارتومان در روز چهارشنبه 13/12/1393 در تهران توزیع می‌شود و به‌تدریج برای شهرهای دیگر فرستاده خواهد شد.


5970605
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است