بین‌الملل 10:15 - 31 مرداد 1393
دوحه در مسیر انزوای سیاسی
یک پایگاه خبری تاکید کرد که احتمالا عضویت قطر در شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خاطر برخی اقدامات خرابکارنه از جمله حمایت از تروریستها به حالت تعلیق درآید.

احتمال تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری أقلام، محافل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دیگر منتظر پایان مهلتی نیستند که کشورهای شورای همکاری برای قطر تعیین کرده اند.

به گزارش این پایگاه، برخی از اطلاعات لو رفته و توئیتهایی که مشاهده می‌شود از این مسئله حکایت دارد که قطر از این مهلت استفاده نکرده و در طول این مدت هیچ اقدامی را انجام نداده است.

این در حالی است که قطر در آوریل ماه گذشته از امضای گزارشی مبنی بر اجرای معاهده ریاض امتناع ورزیده بود.این معاهده تاکید می‌کند که قطر باید از حمایت گروه‌های تروریستی دست بردارد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آنها را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده اند.

به گفته این پایگاه، این معاهده همچنین خواستار متوقف ساختن اعطای تابعیت قطری به مردم بحرین است که حتی در خلال مهلتی که به این کشور داده شده نیز ادامه داشته است.

أقلام تاکید کرد که تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری از جمله گزینه‌هایی است که کشورهای عربستان، امارات و بحرین مد نظر خواهند داشت.

یه گزارش این پایگاه، چنین اقدامی (تعلیق عضویت قطر) نیز با استقبال کویت مواجه خواهد شد؛ چرا که مقامات کویت نیز با گروه اخوان المسلمین که در این کشور از سوی قطر حمایت می شود، مخالف هستند.

به گفته این پایگاه، قطر در اتخاذ تصمیم برای کناره‌گیری از شورای همکاری تردید و بیم آن دارد که این مسئله بهانه‌ای برای کشورهای عضو در این شورا باشد تا مجازات و عقوبات فردی و گروهی از جمله ممنوعیت پرواز هواپیماهای قطر، تحریم کالاها و بانک‌های این کشور متوجه دوحه باشد.

برخی از منابع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز بر این باورند دولت قطر که از دولتهای ثروتمند جهان است بیم آن دارد که چنین عقوباتی بر سرمایه گذاری‌ها و تجارت خارجی این کشور تاثیر منفی داشته باشد؛ افزون بر اینکه این مسئله به انزوای هر چه بیشتر قطر در میان کشورهای عربی منجر خواهد شد.

به اعتقاد این منابع، هر گونه تشدید قطر برای مقابله با انزوای احتمالی خود در میان کشورهای عربی، با اقدامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مقابله خواهد شد که عبارتند از: اعمال تحریم‌های مختلف و گنجاندن نام برخی از شخصیت‌های قطر.

این در حالی است که گروهی از صاحب نظران و کارشناسان سیاسی معتقدند که عربستان و قطر به علت نوع نگاه متفاوت آنها به مدیریت پرونده های منطقه ای و روابط با گروه اخوان المسلمین و ایران دچار اختلاف شدید هستند و کشورهای امارات، بحرین و عربستان نیز در همین راستا سفرای خود را از دوحه فراخواندند.


4532632
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است