علمی فناوری 12:15 - 05 خرداد 1394
رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف از طراحی و ساخت دستگاه لوله مغزی خبر داد و گفت: این دستگاه که در فاز تولید و تجاری سازی قرار دارد، برای سرویس و تعمیر چاه های نفت و گاز به کار برده می شود.

موفقیت جهادگران دانشگاهی در ساخت لوله مغزی سیار چاه‌های نفت و گاز

مهندس حسینعلی حاجیلو در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا با تاکید بر اینکه دستگاه لوله مغزی سیار فناوری جدیدی است که در یک دهه اخیر در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار داشت: تجهیزات این سیستم از سوی کشورهای توسعه یافته به صورت خدمات به کشورهای نیازمند چون کشورهای خاورمیانه عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح ساخت این دستگاه با حمایت مدیریت پژوهش شرکت ملی نفت ایران اجرایی شده است، ادامه داد: اولین نمونه این سیستم در سال 93 تولید و پس از تست‌های مختلف تحویل شرکت ملی حفاری ایران شد.

رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به استفاده از شش کیلومتر لوله پیوسته فولادی در این دستگاه گفت: این لوله پیوسته از طریق دستگاه وارد چاه‌های نفت و گاز شده و مسیری را در اختیار اپراتور قرار می‌دهد که 17 نوع سرویس و تعمیر استاندارد چاه‌های نفت و گاز را انجام دهند.

حاجیلو با تاکید بر اینکه این دستگاه از جمله تجهیزات سرچاهی است، اضافه کرد: پس از استفاده از چاه‌های نفت ممکن است مشکلات و موانعی در تولید نفت و گاز در چاه به وجود آید که این دستگاه قادر به رفع این مشکلات است و علاوه بر آن دستگاه از قدرت تزریق اسید، نیتروژن و نصب پلاک سیمانی در چاه برخوردار است.

وی اندازه گیری وضعیت چاه را از دیگر قابلیت‌های این دستگاه دانست و اظهار داشت: این دستگاه با ارسال سنسورهایی به داخل چاه‌های نفت و گاز وضعیت چاه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

حاجیلو گفت: از آنجایی که این دستگاه با همکاری کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران طراحی شده از دقت قابل قبولی برخوردار است.

وی تصریح کرد: طراحی این دستگاه بر اساس وضعیت چاه‌های نفت و گاز کشور صورت گرفته ضمن آنکه سطح اتوماسیون دستگاه نیز ارتقا یافته است.

حاجیلو، ارتقای ایمنی دستگاه را از دیگر مزایای آن نام برد و خاطر نشان کرد: چون در گذشته حوادثی بر اثر استفاده از این دستگاه در سر چاه‌های نفت و گاز رخ داده بود سعی شد در این دستگاه با رفع موانع، ایمنی آن نیز ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: این دستگاه پنج ماژول اصلی دارد که بر روی دو تریلر نصب شده و می‌تواند به سرعت چاه‌های نفت و گاز را تعمیر کند و به گونه‌ای طراحی شده است که در خشکی و دریا قابل بهره برداری باشد.

به گفته حاجیلو این دستگاه در فاز تولید و تجاری سازی قرار دارد.

دستگاه لوله مغزی

انتهای پیام


6447054
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است