استانی 11:38 - 25 تیر 1399
استاندار گیلان مطرح کرد
ایسنا/گیلان استاندار گیلان گفت: برنامه ریزی برای مهارت آموزی از طریق روش های نوین در اولویت باشد.

برنامه ریزی برای مهارت آموزی در گیلان با استفاده از روش های نوین

ارسلان زارع امروز در جلسه شورای مهارت استان که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه توسعه پایدار برای هر کشور جز از مسیر منابع انسانی به عنوان مهمترین عامل و رکن توسعه، محقق نمی‌شود، افزود: منظور از منابع انسانی موثر، نیروی انسانی آموزش دیده و ماهر است که پس از تربیت، بیشترین بازدهی را دارد.

وی با بیان اینکه در عصر کنونی، آموزش و پرورش ثابت و کم تحرک نمی تواند پاسخگوی تغییر و تحولات روزانه باشد، اظهار داشت: با وجود تعداد فراوان مراکز آموزشی و دانشگاهی و نیروی انسانی تحصیل کرده اما به دلیل فقدان مهارت های لازم در فارغ التحصیلان، امکان جذب این افراد در بنگاه های اقتصادی به حداقل رسیده و در همه کشورها بنگاه های اقتصادی ترجیح می دهند از افرادی که مدرک تحصیلی با درجه پایین تر اما با مهارت کامل استفاده کنند.

زارع خاطرنشان کرد: مهارت های حوزه کسب و کار بسیار حائز اهمیت بوده و به همین جهت امروزه اقتصاد دنیا به سمت فناوری های نوین و اقتصاد دیجیتال در حرکت است و آینده فناوری های جدید عمدتا حول IT و ICT می چرخد که باید فعالیت‌های کارآفرینی در این راستا برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: باتوجه به تغییر ماهیت کسب و کار در آینده بازار، باید ضمن استفاده و بهره برداری از شیوه های سنتی آموزش و حفظ اشتغال موجود، برنامه ریزی لازم را برای مهارت آموزی از طریق روش های نوین و متناسب با شرایط آینده به نیروی انسانی انجام دهیم که در جلسات گذشته شورای مهارت به عنوان انتظارم در تدوین سند مهارتی استان مطرح شده است.

استاندار گیلان با تاکید براینکه با ترتبیت انسان‌های توانمند و توسعه نگر، می‌توانیم زمان دستیابی به شغل از طریق مهارت را کاهش دهیم، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در وضعیت موجود هم نقش مرجعیت در بین سازمان‌های مهارت آموزی منطقه را داراست و استان نیز باید از ظرفیت‌های این سازمان بیشتر استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه تحقق شعار جهش تولید، اشتغال پایدار، زدودن فقر و تولید ثروت جز از طریق توانمندی نیروی انسانی و مهارت آموزی ممکن نمی شود، افزود: این مسیر مستلزم تغییر نگاه و اتخاذ دیدگاه و رویکرد جدید متناسب با شرایط امروز و در راستای توسعه و آینده‌نگری باید ترسیم شود.

 زارع تصریح کرد: در کنار مهارت های شغلی و حرفه ای لازم است مهارت های اخلاقی نیز آموزش داده شود تا افرادی که در بازار کار مشغول به کار می شوند در کنار خدمات تخصصی و حرفه ای، احترام، جلب رضایت مشتری و کرامت انسانی و اخلاق را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی دستگاه‌های عضو شورای مهارت و افراد مرتبط با این حوزه را موظف به اجرای آیین نامه اجرایی قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی کرد و گفت: با هدف ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و اخلاق حرفه ای مبتنی بر ارزش های انسانی، اخلاقی، ایرانی و اسلامی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری است؛ باید آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی مورد توجه باشد.

زارع افزایش نقش آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را یک ضرورت دانست و بر ضرورت ایجاد هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌های عضو شورای مهارت تأکید و تصریح کرد: سند توسعه آموزش‌های مهارتی استان که در مراحل نهایی ویرایش است و به زودی رونمایی می‌شود باید به عنوان مسیر اصلی و راهبرد تحقق اهداف این حوزه باشد و در این راستا استفاده از ظرفیت آموزشگاه‌های آزاد بخش خصوصی، اصناف، توافق‌نامه‌های در حال اجرا با دستگاه‌ها، بروزرسانی آموزش‌ها و استانداردهای لازم و بهره‌گیری از ارکان توسعه‌ای اشتغال همچون گردشگری و صنایع دستی مورد انتظار است.

وی راه‌اندازی سامانه شاغلان صنعت ساختمان را یکی از اقدامات موثر شکل‌گرفته از ابتدای سال‌جاری عنوان و خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری و بوم‌گردی به عنوان یکی از ظرفیت‌های موثر توسعه اشتغال در سند چشم‌انداز و آمایش استان تعریف شده که نگاه مثبت رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مبنی بر اختصاص دپارتمان ملی بوم‌گردی به استان گیلان قابل تقدیر است.

زارع  به وجود موهبت‌های الهی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در گیلان و حضور میلیون ها گردشگر به صورت ماهانه در این استان اشاره و اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی زیرساخت‌های مورد نیاز و تحقق آن‌ها همچون اتصال راه آهن به رشت و در آینده به منطقه‌آزاد انزلی، این ظرفیت به مروز افزایش پیدا می‌کند.

استاندار گیلان با بیان اینکه سند توسعه استان برمبنای نگاه سبزآبی یعنی طبیعت و دریامحوری تدوین شده ، گفت: این موضوع به تنهایی خود یک ظرفیت محسوب می‌شود که در سند مهارتی نیز مورد توجه قرارگرفته و در میزبانی مسابقات ملی همچون شهر خلاق خوراک رشت بسیار موثر است.

وی به حضور  تورهای گردشگری در گیلان طی سال گذشته برای مشاهده آثار معماری و موزه میراث روستایی استان اشاره کرد و افزود: هدف گذاری آموزش مهارتی به حدود یکصد هزار نفر از جمعیت استان قابلیت عملیاتی شدن دارد که در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و ارزش‌های توسعه پایدار روستایی بسیار موثر است.

به گزارش ایسنا، در این جلسه پنج طرح شامل مرکز آموزش های کارآفرینی مهارت های کسب و کار، نخستین آموزشگاه آزاد الکترونیکی کشور در گیلان، نخستین آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای سوارکاری شمال غرب کشور، نخستین مرکز آموزش مهارتی صنایع دریایی استان و کارگاه صنایع غذایی(کافه رستوران مهارت) افتتاح شد.

انتهای پیام 


10619857
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است