استانی 17:15 - 12 اردیبهشت 1395
شهردار امیریه و دبیر اجرایی جشنواره گل‌غلتان امیریه دامغان از برگزاری نهمین جشنواره گل‌غلتان امیریه دامغان در 15 تا 17 اردیبهشت‌ماه امسال خبر داد.

برگزاری جشنواره گل‌غلتان با حضور سفرای کشورهای فارسی‌زبان در امیریه دامغان

محمد عوض‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سمنان با اعلام این خبر، اظهار کرد: برپایی آیین گل‌غلتان در دامغان و خصوصا امیریه بیش از 400 سال قدمت و دیرینگی دارد.

دبیر اجرایی جشنواره گل‌غلتان امیریه با بیان این‌که گل‌غلتان بر اساس یک آیین کهن در اولین بهار تولد کودکان برگزار می‌شود، تصریح کرد: مردم این منطقه بر این باورند که با غلتاندن نوزادان در میان برگ‌های گل محمدی از بسیاری از بیماری‌ها وحساسیت‌ها دورشده و خلق وخوی "حضرت محمد (ص)" را می‌گیرد.

وی با بیان این‌که این آیین به عنوان نخستین میراث معنوی شهرستان دامغان به ثبت ملی رسیده است، تصریح کرد: آیین گل‌غلتان در سال 89 با شماره 177 به ثبت ملی رسیده است.

شهردار امیریه از شرکت سفرای کشورهای فارسی‌زبان جهان در جشنواره امسال خبر داد و اظهار کرد: اجرای موسیقی محلی، اجرای گروه‌های موسیقی گیلان و سوادکوه، بازدید از جاذبه‌های گردشگری دامغان و اجرای بازی‌های بومی -محلی از جمله برنامه‌های جنبی نهمین جشنواره گل‌غلتان امیریه است.

دبیر اجرایی جشنواره گل‌غلتان امیریه دامغان از امکان ثبت‌نام علاقه‌مندان برای حضور در آیین گل‌غلتان امسال خبر داد و افزود: تاکنون بیش از 120 کودک زیر یک‌سال برای حضور در این آیین کهن در امیریه ثبت‌نام کردند که پیش‌بینی می‌شود این رقم به حدود 300 کودک نیز افزایش یابد.

شهردار امیریه با بیان این‌که ثبت‌نام از متقاضیان تا یک‌روز پیش از برپایی جشنواره ادامه دارد، اضافه کرد: سال گذشته و در قالب جشنواره هشتم 250 کودک در گل‌های محمدی غلتانده شدند.

انتهای پیام


7860332
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است