استانی 15:31 - 03 فروردین 1396
رئیس سازمان میراث فرهنگی:
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: نباید مرمت و احیای بناهای تاریخی ارزشمند را به آینده موکول کرد.

احیای بناهای تاریخی به آینده موکول نشود

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، زهرا احمدی‌پور ظهر امروز در حاشیه سفر به بروجرد در جلسه‌ای که در هتل زاگرس این شهر برگزار شد، اظهار کرد: بسته بودن درب مساجد و برخی اماکن تاریخی و مذهبی آن هم در ایام نوروز و با وجود حضور مسافران و گردشگران نوروزی زیبنده و شایسته نیست.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که آمادگی لازم برای حضور مسافران نوروزی و میزبانی از آنها در اماکن تاریخی و مذهبی شهر بروجرد وجود ندارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: برای تبدیل شهرستان بروجرد به محور گردشگری باید مرمت و احیای بافت و اماکن تاریخی آن مورد توجه و تاکید جدی قرار گیرد.

احمدی‌پور خالی بودن موزه ورشو بروجرد آن هم در ایام نوروز را شایسته این شهرستان ندانست و تاکید کرد: باید این موزه راه‌اندازی و سپس تکمیل شده و مورد استفاده شهروندان و مسافران و گردشگران قرار گیرد.

وی با انتقاد از آشفتگی حاکم بر بافت تاریخی بروجرد، اظهار کرد: باید برنامه‏‌ریزی منسجمی به منظور احیای این بافت و ساماندهی آن تدوین و  اجرا شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر ضرورت استفاده از مشارکت مردم و سازمان‏‌های مردم نهاد در حفظ و نگهداری از آثار تاریخی و بافت تاریخی بروجرد تاکید و خاطرنشان کرد: بافت تاریخی بروجرد در صورت ساماندهی و احیا قابلیت تبدیل به محور گردشگری را دارد.

احمدی‌پور از تخصیص اعتبار از سوی سازمان میراث فرهنگی به منظور ساماندهی و احیای بافت تاریخی بروجرد خبر داد و افزود: نباید مرمت آثار تاریخی با طولانی‌شدن در بروکراسی اداری به تعویق افتد.

وی تخریب دبیرستان امام خمینی بروجرد را نه به یک باره بلکه در یک دهه خواند و افزود: نباید نسبت به بناهای تاریخی و مذهبی که سرمایه‌های ارزشمند هر شهر و منطقه به شمار می‌روند، کم اهمیت بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و عناصر هویتی را تکلیفی همگانی دانست و تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها و تغییرات خوبی تا پایان سال 96 در بافت تاریخی شهر بروجرد رخ می‌دهد.

احمدی‏‌پور با تاکید بر اینکه امکان احیای بناهای تاریخی از بین رفته وجود ندارد، بیان کرد: بر این اساس نباید مراقبت، مرمت و احیای این بناها را به آینده موکول کرد، بلکه باید حفظ و نگهداری از این آثار ارزشمند را در اولویت کاری قرار داد.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی، تاریخی و هنرهای سنتی می‌توانند به تقویت صنعت توریسم و ایجاد اشتغال کمک کنند، گفت: این مهم به عنوان یک اولویت در برنامه و دستور کار دولت نیز قرار دارد، تا در کنار تقویت صنعت گردشگری زمینه برای اشتغالزایی نیز در این حوزه فراهم شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حراست و حفاظت از میراث فرهنگی گذشتگان با هدف انتقال آنها به نسل‌های آینده را وظیفه همگان دانست و عنوان کرد: آثار تاریخی عناصر هویت‌سازی هستند که حس هویت ملی را برای ما ایجاد می‌کنند.

احمدی‌پور یادآور شد: زمانی ارتباط منسجم و انسجام بین دولت و ملت برقرار است که با رصد و مدیریت عناصر هویت‌ساز آنها را به عنوان مطالبه جدی پیش روی دولت قرار داده باشیم.

وی با ابزار تاسف از اینکه برخی آثار تاریخی بروجرد در حال فرو ریختن هستند، تاکید کرد: زیبنده شهرستانی همچون بروجرد نیست آثار تاریخی آن با وجود سابقه درخشان فرهنگی این شهرستان در چنین شرایطی باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در بازدید از آثار و ابنیه تاریخی و مذهبی شهر بروجرد متأسفانه به جای یک محور تاریخی با یک محور فرسوده روبرو شدیم که شایسته نام و آوازه این شهرستان نیست.

احمدی‌پور با تاکید بر اینکه تبدیل بروجرد به محور گردشگری و تاریخی در کنار افزایش جاذبه‌ها آثار ارزشمند آن را برای آیندگان حفظ و حراست می‌کند، اظهار کرد: باید به این سوال پاسخ داد که ما قرار است، چه چیزی را به عنوان عناصر هویتی به آیندگان تحویل دهیم؟

وی تصریح کرد: اگر خود میراث جدیدی خلق نمی‌کنیم، حداقل باید امانت‌دار بوده و میراث فرهنگی موجود را به شایستگی به آیندگان تحویل دهیم.

این مسؤول از اهتمام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور تخصیص اعتبار برای ساماندهی و احیای بناهای تاریخی شهرستان بروجرد خبر داد و گفت: هر اندازه که اعتبارات استانی برای این منظور هزینه شود، به همان میزان سازمان میراث فرهنگی اعتبار به بروجرد تخصیص می‌دهد.

احمدی‌پور با تاکید بر اینکه بافت تاریخی بروجرد قابلیت تبدیل به محور گردشگری را دارد، خاطرنشان کرد: برای این منظور و تحقق این مهم نیازمند همت مسؤولان و مردم بروجرد هستیم.


8945585
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است