فرهنگی‌هنری 03:14 - 02 آبان 1397
میرعلی‌نقی با نقد مداحی‌ها:
یک پژوهشگر موسیقی معتقد است که با اصلاح ضعف‌های مدیریتی در حوزه موسیقی می‌توان مشکلات و موانع موجود برای اجراهای صحنه‌ای متناسب با ایام عزاداری را حل کرد و همچنین دیگر مشکلات موسیقی را بهبود بخشید.

سال‌هاست کسی به تذکرهایم توجه نمی‌کند

علیرضا میرعلی نقی ـ پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری ـ  در گفت‌وگو با ایسنا درباره کاهش اجراهای صحنه‌ای در ایام عزاداری گفت: به‌ نظر من نبود اجراهای صحنه‌ای متناسب با ایام عزاداری، بیش از آنکه تقصیر هنرمندان باشد، به‌خاطر ضعف‌های مدیریتی موجود است.

او ادامه داد: زمانی که طراحان موسیقی و مدیران این حوزه با برگزاری کنسرت‌های متناسب با ایام عزاداری موافق نباشند و برنامه‌ خاصی را برای اجراهای صحنه‌ای در این ایام در نظر نگیرند، شاهد اتفاق خاصی در زمینه اجراهای صحنه‌ای متناسب با ایامی همانند محرم و صفر نخواهیم بود. زمانی که همه چیز به‌صورت مقطعی و سطحی انجام می‌شود و هیچ چیزی در زمینه هنر جدی گرفته نمی‌شود، شرایط حال به‌وجود می‌آید.

میرعلی نقی درباره راهکار پیشنهادی‌اش برای افزایش اجراهای صحنه‌ای در ایام عزاداری گفت: مدیران فعال در حوزه موسیقی باید از متخصصان موسیقی استفاده کنند و به‌ صورت دوره‌ای موسیقی را با تم‌های مختلف برگزار کنند. در این صورت مخاطب خاص این نوع موسیقی به‌ تدریج بر اساس اشکال اجراهای صحنه‌ای شکل خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: به‌ نظر من باید برای حل اینگونه مشکلات از یک سیستم مدیریتی خوب استفاده کرد. درواقع از افرادی بهره بگیریم که با موسیقی آشنا باشند و دارای ایده‌های خوب و سازنده برای بهبود شرایط موسیقی در هر زمینه‌ای باشند.

او همچنین با بیان اینکه در ایران موسیقی مذهبی داریم، گفت: در واقع موسیقی مذهبی با محوریت شعر مذهبی و با ایجاد فضاهای شناخته شده جهت بیان و تداعی آن شعرها ساخته و اجرا می‌شود.

میرعلی نقی برای جذب موسیقی‌دان‌ها به موسیقی مذهبی پیشنهاد داد که یک گروه متشکل از نیروهای فعال در حوزه موسیقی از سازمان‌هایی همانند صدا و سیما، وزارت ارشاد و فرهنگ و دانشگاه‌ها ایجاد شود و اضافه کرد: سپس این افراد بر روی جنبه‌های مختلف موسیقی مذهبی تحقیق علمی انجام دهند و همچنین راهکارهایی را برای چگونگی اجراهای صحنه‌ای این نوع از موسیقی ارائه دهند و از آن نیز حمایت کنند.

میرعلی نقی درباره مداحی‌هایی که در ایام محرم و صفر در مجالس عزاداری صورت می‌گیرد، گفت: من مداحی‌های امروز را به دلیل اینکه از اصل و ریشه خود دور شده‌ و به یک تغییر خیلی بد از موسیقی‌های پیش پا افتاده فارسی خارج از کشور تبدیل شده‌اند، نمی‌پسندم. این مداحی‌ها به‌ هیچ عنوان فضای مذهبی را تداعی نمی‌کند و اساسا دارای روح مذهبی نیستند.

او تصریج کرد: گاهی اوقات اشعار مداحی‌ها خیلی دچار اشکال هستند و حتی لحن‌های محاوره‌ای دارند. اینگونه اشعار و لحنی که در آن‌ها وجود دارد در شأن خاندان امام حسین (ع) نیست.

این کارشناس موسیقی اشاره کرد که سال‌هاست درباره بد بودن مداحی‌ها تذکر می‌دهد ولی کسی توجه نمی‌کند.

او در پایان درباره راهکار خود برای بهبود مداحی‌ها گفت: برای این امر نیز باید ضعف‌های مدیریتی را اصلاح کرد؛ چراکه همه‌ی این مشکلات بخاطر نقص‌ها و شیوه‌ی مدیریتی مدیران به‌ وجود آمده است.

انتهای پیام


9952544
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» با استناد به آیات قرآن به معرفی خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است