فرهنگی‌هنری 14:58 - 03 بهمن 1395
مریلین رابینسون مطرح کرد؛
مریلین رابینسون نویسنده مطرح آمریکایی دوران ریاست جمهوی ترامپ را آزمونی سخت برای محک زدن دموکراسی آمریکایی خواند.

انتقاد تند برنده پولیتزر از ترامپ/ آزمون سخت دموکراسی آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، مریلین رابینسون نویسنده سرشناس آمریکایی گفته است: ما در موقعیتی هستیم که یک سال پیش حتی فکرش را هم نمی‌کردیم. ما شاهد مراسم تحلیف رییس جمهوری بودیم که زندگی ذهنی او در حد درجه‌بندی تلویزیون، ملکه زیبایی و باورهای نفسانی است! کسی که همه را تهدید می‌کند و از روی بغض نگاه می‌کند و می‌خواهد همه هم این را بدانند که برانگیخته شدن‌های او هشداردهنده و نگران‌کننده هستند. او فاقد هر نوع دانش تاریخی و زندگی مدنی و رفتار مناسب و معقولی است که افراد بالغ آن را با حداقل توجه کسب کرده‌اند.

وی ادامه داد: نامعقول نیست اگر فرض کنید که او افکار سطح پایین خود درباره اف‌بی‌آی را از بازرس توتولا در فیلم «نظم و قانون» کسب کرده باشد. همه آنقدر مطمئن بودند که او نمی‌تواند انتخابات را ببرد که او توانست آرای افراد به نوعی معترض را جمع کند؛ کسانی که ممکن بود روی برگه خود اسم دانلد داک را به عنوان رییس جمهور بنویسند.

وی افزوده است: باید این واقعیت را دید که اقلیتی از رای‌دهندگان به وی رای داده‌اند و آسان‌تر این که برمبنای یک دستورکار خصوصی‌سازی خواست‌های عمومی و ضعف شبکه امنیت اجتماعی در کار، تنها شماری که خیلی تصادفی با او مرتبط شدند - بر مبنای روشی که سال‌هاست سیاست آمریکا را به دو بخش تقسیم کرده، به سادگی و با انحراف توجه‌شان جذب ترامپ شدند.

این نویسنده افزوده است: در شرایطی که دولت نمی‌تواند تعهدی نسبت به اصلاحات اجتماعی داشته باشد ما باید تعهد بیشتری برای این امر داشته باشیم. ما نباید در برابر بی‌عدالتی‌هایی که مشاهده می‌کنیم منفعلانه رفتار کنیم و اگر قرار است در سایه دموکراسی زندگی کنیم باید وجدان عمومی حاضر و ناظر بر این موارد باشد.

این نویسنده با تاکید بر این که: برای آن دسته از افرادی که کارشان آموزش است یا تحقیق و نوشتن، حقیقت یک اصل است یا باید باشد و از همه خواسته است تا نیروی خود را بر توقف پوپولیسم متمرکز کنند.

رابینسون نوشته: پوپولیسم در عمل تلاش می‌کند ثروت را قطبی کند و این کار را با تضعیف آموزش عمومی و ناتوان‌سازی آموزش و پرورش و دانشگاه‌های دولتی انجام می‌دهد. ما باید در این باره گفتگو کنیم و این کار را نه با پاسخ دادن به خشم با خشم که آشکارا بد است انجام دهیم.

وی با نقل قولی از آبراهام لینکلن افزود: ما زندگان نسل‌هایی هستیم که باید این لحظه از زندگی‌مان را با دونالد ترامپ مشترک شویم که خیلی ناگهانی نقشی تعیین کننده هم در تاریخ آمریکا و هم جهان کسب کرده است. ارزش‌های ما که باید زنده نگه داشته شوند در این مقطع زمانی باید به کمک ما بیایند زیرا نمی‌توانیم توقع داشته باشیم دولت برای حفاظت از آنها برای مراقبت از ما کاری بکند.

وی تاکید کرده که باید به این ارزش‌ها وفادار بمانیم زیرا دشمن کسی نیستیم. نمی‌خواهیم به عاملی برای افتراق بدل شویم و به عدالت و برابری وفادار هستیم و در این صورت نسل‌های دیگر نیز این را از ما به ارث می‌برند. در هر حال باید کشورمان را دوست داشته باشیم و البته انتقاد نیز بکنیم و انتظار اصلاحات داشته باشیم.

مریلین رابینسون نویسنده ۷۳ ساله آمریکایی، اولین رمان خود را با عنوان «خانه‌داری» در سال ۱۹۸۰ منتشر و جایزه بنیاد همینگوی را برای آن دریافت خود کرد. دومین رمان این نویسنده به نام «گیلیاد» در سال ۲۰۰۴ به چاپ رسید و جایزه کانون منتقدان کتاب ملی، امبسادور و جایزه پولیتزر سال ۲۰۰۵ را برد.

رمان «خانه» سومین رمان مریلین رابینسون، در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و جایزه ملی آن سال و اورنج انگلستان را از آن خود کرد. این کتاب از میان ۱۵۶ عنوان و از سوی ۱۲۳ کتابخانه از سراسر دنیا نامزد جایزهٔ «ایمپک دوبلین» ۲۰۱۰ شد که به عنوان گران‌ترین جایزهٔ ادبی شناخته می‌شود. همچنین رمان چهارمش «لی‌لا» نام دارد که در سال ۲۰۱۴ منتشر و نامزد نهایی جایزه «من بوکر» ۲۰۱۵ شد.


8698446
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است