استانی 09:34 - 03 آذر 1393
یکی از نابهنجاری‌های اجتماعی که در طول تاریخ دامن‌گیر جامعه بشری، به‌ویژه جهان غرب بوده مسئله خودکشی است. جدیدترین آمار سازمان بهداشت جهانی، حکایت از افزایش میزان خودکشی در جهان به یک میلیون نفر در سال دارد که تعداد افراد اقدام‌کننده به خودکشی ۱۰ تا ۲۰ برابر شده است.

صبر و نماز، مهم‌ترین سرمایه انسان در بحران‌های زندگی

حجت‌الاسلام مجتبی بیرانوند، یکی از کارشناسان مذهبی در این باره به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، گفت: قدمت خودکشی به اندازه قدمت خود انسان است، تقریباً هیچ جامعه‌ای را نمی‌توان یافت که خودکشی در آن به وقوع نپیوندد.

وی ادامه داد: معمولاً دلایل اقدام به خودکشی را باید در عوامل روانی، اجتماعی و بحران‌های شخصیتی جست‌وجو کرد که در این میان معمولاً تنش‌های عصبی و فشارهای روحی ناشی از داغ‌دیدگی، بیماری برخی از اعضای خانواده و مشکلات حقوقی و اقتصادی نقش بیشتری در گرایش افراد به افسردگی ایفا می‌کنند.

بیرانوند با اشاره به نقش نماز در کاهش خودکشی، تصریح کرد: نماز به‌واسطه تأثیری که در ایجاد آرامش روحی، کاهش استرس و افزایش انگیزه و امید به زندگی دارد نقش مهمی در کاهش افسردگی به‌عنوان یکی از دلایل عمده خودکشی ایفا می‌کند، به‌طوری‌که واکنش نشان دادن نسبت به بحران‌ها و مصائب زندگی آن هم در قالب خودکشی، از یک فرد مسلمان نمازگزار بعید به‌نظر می‌رسد.

امام جمعه اشترینان بیان کرد: به تعبیر قرآن‌کریم، صبر و نماز مهم‌ترین سرمایه انسان در بحران‌ها و تلاطم‌های زندگی است و رهبر عظیم‌الشأن انقلاب فرمود: «انسان در هر شرایطی به نماز محتاج است و در عرصه‌های خطر محتاج‌تر».

بیرانوند تصریح کرد: خودکشی به هر نحو حرام و از گناهان کبیره است، در کتاب الکافی، جلد 3، صفحه 112 از امام باقر(ع) نقل شده که فرمود: «شخص مؤمن به هر بلایی گرفتار می‌شود و به هر مرگی ممکن است بمیرد ولی خودکشی نخواهد کرد. بنابراین اگر کسی به هر انگیزه‌ای خودکشی کند، گناه بزرگی انجام داده و در عالم آخرت گرفتارعذاب دردناک خواهد شد.»

بیرانوند با اشاره به نکوهش خودکشی از دیدگاه قرآن، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه 29 سوره مبارکه نساء فرمود: ای کسانی‌که ایمان آورده‏‌اید... خودتان را مکشید زیرا خدا همواره با شما مهربان است» و در آیه 5 سوره مبارکه انشراح نیز فرمود: « پس بدان که با دشواری آسانی است» و در آیه 55 سوره مبارکه حجر فرمود: « گفتند ما تو را به حق بشارت دادیم پس از نومیدان مباش».

امام جمعه اشترینان عنوان کرد: مهم‌ترین دلیل اقدام به خودکشی جهل و نادانی به پیامدهای شوم این پدیده ناپسند است، لذا رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی باید ادله حرمت خودکشی در دین اسلام و آثار منفی فردی و اجتماعی آن‌را بیان کنند، از طرفی باید امید به زندگی را در بین جامعه افزایش دهند.

بیرانوند ادامه داد: ترویج و گسترش اموری که به تقویت باورهای دینی می‌انجامد از جمله شرکت در نمازهای جمعه و جماعت، نقش مهمی در کاهش انحرافات اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه خودکشی ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یک فرد مسلمان در هرکاری به خدا توکل می‌کند و عدم دستیابی به برخی از خواسته‌های خود علی‌رغم تلاش و کوششی که انجام داده را به حکمت و خیر الهی نسبت می‌دهد، و معتقد است که دست خدا بالای همه دست‌هاست و فرج و گشایشی حاصل خواهد شد، از طرفی می‌داند که صابران روز قیامت در پیشگاه خداوند مأجور خواهند بود، بنابراین بر غم و سختی خود شکیبایی می‌ورزد.

انتهای پیام


5255470
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است