وبگردی 17:38 - 15 اسفند 1393
اگر موضوع حل معضل پرونده اتمی ایران برای رئیس جمهوری درحد و استانداردهای روحانی، از اهمیت محوری برای فائق آمدن بر بسیاری نابسامانی ها داخلی و خارجی بر خورداراست، درک علت عدم انجام بعضی ازکارها توسط تیم دیپلماسی هسته ایی ایران،قدری مشکل و به یک سوال بزرگ تبدیل شده است.ازجمله دیپلماسی "عربی – اتمی" رئیس جمهور روحانی و وزیر خارجه او.

خلاء بزرگ دیپلماسی عربی - اتمی  ایران

شاید گریز ناپذیرو تا حدی قابل درک،امابخش های زیادی از ظرفیت سیاست خارجی ایران اکنون صرف حل و فصل برنامه اتمی این کشور میشود . اهمیت این معضل پیچیده تا به آن حد بود که حدود یک سال ونیم پیش وعده حل و فصل آن از جانب حسن روحانی در سال 2013 توانست او را از سایر رقبای انتخاباتی ریاست جمهوری در نزد مردم ایران متمایزو برنده نهایی انتخابات کند.اما اگر موضوع حل معضل پرونده اتمی ایران برای رئیس جمهوری درحد و استانداردهای روحانی، از اهمیت محوری برای فائق آمدن بر بسیاری نابسامانی ها داخلی و خارجی بر خورداراست - که غیر از این نمی تواند باشد - بیش ازدرک علل انجام بسیاری اقدامات ،درک علت عدم انجام بعضی ازکارها توسط تیم دیپلماسی هسته ایی ایران،قدری مشکل و به یک سوال بزرگ تبدیل شده است.ازجمله دیپلماسی "عربی - اتمی" رئیس جمهور روحانی و وزیر خارجه او .

جان کری وزیر خارجه ایالات متحده روز 5 شنبه در پایان مذاکرات خود با جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مونترو سویس عازم عربستان سعودی شد تا جزییات مذاکرات و احتمالا توافقات خود با هیات ایرانی را به اطلاع شاه سلمان و دیگر مقامات سعودی برساند. آنگونه که مقامات دیپلماتیک مقیم ریاض گفته اند آقای کری قرار است با سایر وزرای خارجه عضو شورای همکاری خلیج فارس نشست مشابهی را برگزار تا آنها را متقاعد کند توافق با ایران به ضرر آنان نیست. یک دیپلمات اروپایی مقیم ریاض می گوید" مطلع شده وزیر خارجه آمریکا در این سفرقصد دارد اعراب را متقعد کند توافق با تهران به نفع آنها و ثبات منطقه است. اما از آن مهم تر روشن خواهد کرد ایالات متحده در صورت توافق ،مصمم و متعهد به اجرای آن است و متحدان واشنگتن باید این موضوع را درک کنند". آقای کری نیزروز 5 شنبه در ریاض، خطاب به پرنس فیصل در جمع خبر نگاران تصریح کرد" راهی جز توافق با ایران وجود نداردودرخواست از این کشور برای کنار گذاشتن برنامه اتمی اش راه حل نیست وتهران آن را نخواهد پذیرفت. مخالفان خود بگویند چه راه حل دیگری جز مذاکره و توافق وجود دارد؟."

گرچه آقای کری توضیح بیشتری در این زمینه نداد ،اما لحن او به خوبی نشان می دهد با متحدان عرب در چه زمینه هایی گفتگو کرده وبا آنها اختلاف نظر دارد. متحدانی پر نفوذ که هیچ فرصتی را برای فشار به بدنه مذاکرات از دست نمی دهند. سفر آقای کری به منطقه به اهداف خود خواهد رسید؟ باید منتظر ماند و دید،ولی نه خیلی طولانی، شاید طی 10 روز آینده. اما سوال اصلی و تعجب برانگیز برای من این است " چرا وزارت خارجه ایران همچون ایالات متحده ،ابتکار عمل یک دیپلماسی عربی - اتمی منطقه ایی را آغاز نمیکند ودر دست نمی گیرد و برای تشریح و توضیح آنچه در مذاکرات می گذرد اقدام مشابهی انجام نمی دهد؟ در حالی که 50 درصد سهم کیک متعلق به ایران است . اگر بناست درمذاکرات با اعراب منطقه مسائل مربوط به پرونده اتمی ایران مطرح شود و یا نسبت به ایران نگرانی وجود دارد، چرا وزارت خارجه ایران خود راسا وارد ماجرا نشده و دست به ابتکار عمل منطقه ایی برای مدیریت دیپلماتیک بحران نمی زند؟اینجا میل و قهر مطرح نیست ،بحث برسر کشش دیپلماسی ووجود واقعیاتی ناخواسته به نام همسایگان جنوبی ایران در پرونده اتمی ست که شاید ناخوشایند و ناخواسته باشند ولی در مسیر حصول توافقی که تهران به دنبال آن است قرار گرفته و نقش مهمی را ایفا می کنند. اگر نگرانی مربوط به ایران و پرونده اتمی این کشور است،پس منطقا این به عهده رئیس جمهور روحانی و کادر رویایی سیاست خارجی اوست که سرعت دور موتور دیپلماسی از نوع ایرانی را بالا برده و مسئولیت انتقال مباحث ،تبادل اطلاعات و رایزنی پیرامون محور مذاکرات وتوافقات را بدون واسطه و حاشیه با رهبران منطقه خصوصا اعراب خلیج فارس به عهده بگیرد.یعنی همان کاری که اکنون آقای کری و یا هر دیپلمات حرفه ایی دیگری آنگونه که انتظار می رود در مسائل حساس بین المللی انجام میدهد. جایی برای تعارف و قهر وجود ندارد چرائی این خلاء به سوالی بزرگ اما بی پاسخی تبدیل شده است،دستکم تاکنون!.

ویلی برانت صدر اعظم نیمه اول دهه 70 آلمان غربی آن روز٬یک بار گفته بود" در سیاست این مهم نیست چه می گوئید یا چه کاری انجام می دهید. آنچه نمی گویید مهم است؛کارهایی که نمی کنید اهمیت دارند و نهایتا اقداماتی که باید انجام دهید اما خودداری میکنید تعیین کننده و مهمترند".

فکر میکنم این سخن توصیف خوبی برای بخشی از دیپلماسی هسته ایی ایران باشد؟.آیا این همان انجام ندادن ها و نگفتن ها که ویلی برانت به آن اشاره کرده نیست؟.matinmos@gmail.com

 

 


5986337
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شبکه ان. بی. سی از نگرانی مقام‌های ارشد آمریکایی نسبت به اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی پس از حمله ایران، بدون توجه به عواقب آن پرده برداشت و نوشت: نگرانی کاخ سفید نحوه مدیریت تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شعر فارسی در قله‌ اشعار جهان چشم نوازی می‌کند و همچنین کسانی در قله‌ شعر ایرانی خود نمایی کرده‌اند؛‌ اول اردیبهشت به‌ اسم شاعری نامگذاری شده که از منظر رهبر انقلاب در صدر قله شعر فارسی قرار دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بارانی که در بهار از آسمان نازل می‌شود، طبق روایات دارای خواص و آثار بسیاری است. پس چنانچه مقداری از آن را در ظرف پاکیزه‌ای جمع کرده و آداب و دعاهای آن را به درستی انجام دهید از آثار و برکات بسیاری که بر آن ذکر شده است، در شگفتی فرو می‌روید...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» پرتکرارترین توصیه رهبر انقلاب طی حدود یک ماه اخیر، پس از توصیه‌های معنوی، «وحدت و همدلی» بوده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» پرتکرارترین توصیه رهبر انقلاب طی حدود یک ماه اخیر، پس از توصیه‌های معنوی، «وحدت و همدلی» بوده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یک مدرس دانشگاه گفت: یکی از ویژگی­‌های سعدی، سادگی و روانی زبان و صراحت کلام در بیان معانی بلند است، اینکه ادبا به سعدی عنوان هنری «افصح المتکلمین» داده‌­اند، به خاطر همین روانی سخن و فصاحت و بلاغت زبان وی است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رأی‌گیری در شورای امنیت بر سر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل روز گذشته در نیویورک انجام شد و آمریکا به‌عنوان اصلی‌ترین حامی رژیم صهیونیستی، این قطعنامه را وتو کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول بخش امداد سازمان دفاع مدنی غزه از کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی به دلیل بی‌توجهی به خواست این سازمان برای دریافت سوخت به منظور امدادرسانی به قربانیان حملات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بعد از شلیک شکوهمند موشکهای بالستیک و کروز در عملیات وعده صادق بر فراز اسرائیل غاصب، به عمق استراتژی دفاعی کلام تاریخی امام (ره) که فرمود:
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دبی در حال تجربه یکی از بدترین سیل‌های تاریخ خود است و بسیاری از این موضوع حیرت زده شده‌اند زیرا این کشور ده‌ها سال برای کنترل آب و هوا تلاش کرده و از روش‌های بارورسازی ابرها استفاده کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است