اقتصادی 05:30 - 03 تیر 1396
تنش در روابط سیاسی قطر با برخی کشورهای عربی در حالی فرصت مناسبی را برای حضور کالاهای ایرانی در بازار این کشور فراهم کرده که به گفته فعالان بخش خصوصی، هنوز برنامه‌ریزی و مدیریت کلان کشوردر زمینه صادرات کالا به قطر با مشکل مواجه است.

دیروز رسانه‌های قطری از ارسال روزانه هزارو ١٠٠ تن مواد غذایی به قطر توسط صادر‌کنندگان ایرانی خبر دادند، اما هنوز هم ظرفیت‌های خالی بسیاری برای صادرات کالا به قطر(مانند استفاده از 35درصد ظرفیت بندر کنگان) وجود دارد. پنجشنبه هفته گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز در مراسم روز ملی اصناف اعلام کرد: صادرات لحظه‌ای و ادواری نداریم، صادرات به بازارهای هدف باید مستمر باشد و دولت و مردم آن کشور به موجودی کالای ایرانی مطمئن باشند.

  • حضور کمرنگ در بازار قطر

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران و دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد: با توجه به تأمین حدود 31درصدی موادغذایی مورد نیاز قطر از 4کشور عربی اکنون فرصت بیشتری برای صادرات کالا به قطر فراهم شده است. به گفته کاوه زرگران، علاوه بر میوه و سبزیجات که بیشترین تقاضا از کشور قطر را دارد در سایر اقلام مانند لبنیات، نوشیدنی‌ها و انواع مواد پروتئینی کالاهای اساسی نیز از قطری‌ها درخواست داشته و می‌توانیم آن را تأمین کنیم.

وی با اشاره به تجربه فرصت‌سوزی تولید‌کنندگان ایرانی در بازار روسیه و جاماندن صادرکنندگان ایرانی از کشورهای ترکیه در صادرات کالا به قطر اعلام کرد: متأسفانه در زمینه تجارت خارجی چابکی لازم را نسبت به ترکیه در بخش خصوصی و به‌ویژه در بخش دولتی کشورمان نداریم. زرگران افزود: اکنون ترک‌ها حضور خود در بازار قطر را از طریق هوایی آغاز کرده و برای تثبیت این حضور درخواست داده‌اند تا کانتینرهای این کشور بتوانند از طریق بنادر کشورمان راهی قطر شوند. به گفته وی صادرکنندگان ترکیه‌ای خیلی زودتر و با برنامه نسبت به ایرانی‌ها برای ورود به بازار قطر اقدام کرده‌ و اکنون از ما جلوتر هستند.

  • دولت مساعدت کند

زرگران با بیان اینکه به‌رغم میل و رغبت و تلاش بخش دولتی به‌خصوص سازمان توسعه تجارت ایران برای تسهیل صادرات کالاهای ایرانی به قطر هنوزبه شکل عملیاتی کار مثبتی صورت نگرفته است، گفت: در شرایطی هنوز هم برای صادرات کالا به قطر با تنگنا مواجهیم که دولت می‌تواند با توجه به اهمیت این بازار با صدور بخشنامه‌ حضور کالاهای ایرانی در این بازار را تثبیت کند. به‌طور مثال می‌توان نرخ بنزین برای حمل کالا به قطر را همانند نرخ بنزین حمل مسافر (500به جای هزارو 500تومان) درنظر گرفت.

این امر موجب کاهش هزینه حمل کالا و حضور بیشتر کالاهای ایرانی در بازار قطر می‌شود. وی افزود: از سوی دیگر در بخش تولید نیز با توجه به اینکه تجار و مصرف‌کنندگان قطری بیشتر به‌دنبال کالاهای لوکس هستند، باید صادر‌کنندگان ایرانی در کیفیت و بسته‌بندی کالاهای صادراتی به قطر دقت لازم را داشته باشند. باید با ارزیابی و انجام ممیزی‌های لازم اجازه صادرات هر کالایی را به قطر ندهیم تا برند کالاهای صادراتی ایرانی در بازار این کشور خراب نشود.

  • ضرورت ساماندهی حمل‌ونقل کالا به قطر

به گفته زرگران، افزایش تقاضا برای صادرات کالاهای ایرانی به قطر در حالی موجب سوءاستفاده برخی شرکت‌های حمل کالا به این کشور و افزایش نرخ کرایه حمل شده است که برخی شرکت‌های حمل‌ونقل دارای کشتی باربری و کانتینر با مراجعه به اتاق بازرگانی خواستار قرار گرفتن در فرایند حمل‌ونقل کالا به قطر و ارائه خدمات با حداقل نرخ ممکن شده‌اند اما برخی نابسامانی‌ها موجب سوءاستفاده برخی شرکت‌های حمل‌ونقل شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران افزود: ترکیه درحالی به‌دنبال دریافت مجوز حمل کالا از خاک ایران به قطر است که ما هنوز برنامه‌ریزی و مدیریت کلانی برای صادرات کالا به قطر نداشته و نتوانسته‌ایم صادرات کالا به این کشور را ساماندهی کنیم. به گفته وی برنامه صحیحی از سوی دولت اعلام نشده تا بخش خصوصی بداند از چه امکانات دولتی و با چه هزینه‌هایی می‌تواند نسبت به صادرات کالا به قطر اقدام کند.


9198173
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس صنعت طیور گفت: بنابر آمار ماهانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است که براین اساس ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگوی بازار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صنعت آب با بی‌سابقه دانستن بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۵۰ درصد بارش کل سال آبی استان در ۳ روز اتفاق افتاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صنعت معدن تجارت از واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاست‌گذاری مسکن گفت: با راه اندازی سامانه خودنویس علاوه بر کاهش نرخ‌های اجاره دست دلالان و سوداگران از این بازار کوتاه شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بنیاد مسکن روستایی گفت: تمامی واحدهای مسکن روستایی در سراسر کشور با استفاده از ظرفیت های مردمی همزمان با پرداخت تسهیلات ساخت ویلایی ساخته می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است