فرهنگی‌هنری 12:49 - 26 خرداد 1398

گسترش همکاری‌های تهران و عشق‌آباد نشانگر پیوندهای غنی فرهنگی است

به گزارش خبرنگار مهر، آیین افتتاحیه روزهای فرهنگی ترکمنستان در تهران، صبح امروز یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ با سخنرانی آتاگلدی شاه‌مراداف، وزیر فرهنگ ترکمنستان و ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، و با حضور احمد قربانف، سفیر جمهوری ترکمنستان در تالار وحدت برگزار شد. از جمله برنامه‌های این آیین افتتاحیه اجرای موسیقی سنتی ترکمنی و اجرای حرکات آیینی بود. همچنین به باور کارشناسان حوزه سیاست برگزاری چنین رخدادهایی در حوزه فرهنگ برنامه‌های استکبار جهانی در انزوای اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را با شکست مواجه می‌کند و بی‌تردید یکی از راهکارها برای بی اثر کردن تحریم‌ها گسترش روابط و همکاری‌ها با کشورهای دوست و همسایه است.

دو کشور همواره با احترام در کنار یکدیگر زیسته‌اند

شاهمراداف وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان در آیین افتتاحیه روزهای فرهنگی این کشور در تهران گفت: حامل سلام مهربانانه مردم و مسئولان ترکمنستان به شما ایرانیان هستم. ایرانیان و ترکمن‌ها در طول سالیان دراز همواره با احترام و دوستی در کنار هم زیسته‌اند و پیوندهایی غنی در حوزه‌های مختلف فرهنگ بومی و آداب و رسوم دارند و افق فرهنگی آنها مشترک است.

وی افزود: افزایش همکاری‌های دو کشور ایران و ترکمنستان در حوزه‌های مختلف نشان دهنده روابط نزدیک و گرم دو کشور و همچنین نشان دهنده پیوندهای غنی فرهنگی است. حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ دو کشور در نشست‌های مختلف تاثیر مهمی در روابط سیاسی دو کشور هم گذاشته است. در سال ۲۰۱۸ مراسم روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان برگزار شد و همچنین در آوریل امسال به مناسبت نوروز جشن و کنسرت موسیقی مفصلی با حضور هنرمندان برجسته دو کشور در مرز ایران و ترکمنستان برگزار شد.

شاهمراداف ادامه داد: هدف از برگزاری این برنامه‌ها و مراسم‌ها توسعه روابط فرهنگی و سیاسی دو کشور و همچنین آشنایی مردمان با فرهنگ و هنر کلاسیک و قدیمی ایران و ترکمنستان است. با چنین برنامه‌هایی ما می‌توانیم فرهنگ غنی و پیشینه تمدنی دو کشور را نیز بهتر به جهانیان معرفی کنیم. روابط دوستانه میان ترکمن‌ها و ایرانیان از دیرباز رواج داشته اما در دوره جدید با رواج امکانات مدرن صورت جدیدتری را به خود گرفته و در شاخه‌های مختلف فرهنگی نیز خود را نشان داده است.

وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان همچنین به برنامه‌های روزهای فرهنگی این کشور در تهران اشاره کرد و گفت: در این روزها برنامه‌های مختلف و غنی برای شما تدارک دیده شده است. ما برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی را خواهیم داشت. در روز دوشنبه ۲۷ خرداد نیز آیین رونمایی از کتاب‌های قربانقلی بردی محمداف‌، رییس جمهور ترکمنستان در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی برگزار می‌شود. همچنین کارشناسان تاریخ ترکمنستان با همکاری همتایان ایرانی خود سمینار جاده ابریشم را تدارک دیده‌اند. ما البته فیلم‌های سینمایی ترکمنستانی را نیز با خود به ایران آورده‌ایم. ایرانیان در این روزها می‌توانند از کنسرت‌های موسیقی و البته موزه‌های دوره‌ای نیز بهره ببرند.

شاهمرادف در پایان گفت: به یقین برگزاری این مراسم باعث تعالی و دوستی و برادری مردمان دو کشور خواهد شد و به گسترش روابط دو کشور کمک خواهد کرد.

اهمیت استراتژیک ترکمنستان برای جمهوری اسلامی ایران

ابوذر ابراهیمی ترکمان نیز در این مراسم گفت: جمهوری ترکمنستان از لحظه استقلال خود از شوروی سابق دوستی خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشت و کشور ما نیز از نخستین کشورهایی بود که استقلال ترکمنستان را پس از فروپاشی شوروی سابق به رسمیت شناخت. از بدو آغاز روابط دو کشور همواره دوستی و مهربانی و علاقه‌مندی میان دولت‌ها و مردم رو به افزایش بوده است.

وی افزود: در بین ۱۵ کشور همسایه ایران ترکمنستان به دلیل داشتن مرزهای طولانی با ایران از اهمیت استراتژیک بسیاری برای ما برخوردار است. ما مشترکات فرهنگی بسیاری با ترکمنستان داریم. در اصل باید گفت که ما دو ملت هستیم در یک بدن و امید دارم که در سال‌های آینده نیز روابط فرهنگی بین ایران و کشور دوست و برادر ترکمنستان رو به توسعه و پیشرفت باشد.


10150805
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» زمستان سال گذشته اتفاقات متنوعی را برای رادیو تلویزیون به دنبال داشت که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام حسن مجتبی (ع) از ماه مبارک رمضان به عنوان میدان مسابقه‌ای برای بندگان یاد کرده اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است