وبگردی 22:03 - 31 مرداد 1393
جنجال‌های پولی در زندگی مشترک
بسیاری از افراد تظاهر می‌کنند در روابطشان هیچ‌گونه اهمیتی برای پول قائل نیستند، در حالی که پول تنش‌ها و ناراحتی‌های بسیاری را در روابط آنها ایجاد می‌کند، تنش‌هایی که اغلب در سطوح پنهان روابط رخ می‌دهند و روابط را زهرآلود می‌کنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آیا شریک زندگی شما یک دیکتاتور مالی است؟ آیا او شما را از لحاظ مالی به شدت کنترل می‌کند؟ آیا او خودخواهانه از شما بهره می‌برد؟ پدر و مادرتان چطور؟ شاید این اصطلاح به گوشتان ناآشنا باشد ولی این پدیده، «آزار مالی» نام دارد و وقت آن است که با آن مبارزه کنید.



 پول می‌تواند موضوع بسیار جنجال‌برانگیزی در یک رابطه باشد، فرقی نمی‌کند این رابطه پدر و فرزند، مادر و فرزند یا رابطه همسران با همدیگر باشد، همواره حساسیت بالایی درخصوص پول وجود دارد. در بعضی خانواده‌ها افراد از ابراز کردن علنی توجه و علاقه‌شان نسبت به پول ابا می‌ورزند. بسیاری از افراد تظاهر می‌کنند در روابطشان هیچ‌گونه اهمیتی برای پول قائل نیستند، در حالی که پول تنش‌ها و ناراحتی‌های بسیاری را در روابط آنها ایجاد می‌کند، تنش‌هایی که اغلب در سطوح پنهان روابط رخ می‌دهند و روابط را زهرآلود می‌کنند.



هرچند روابطی وجود دارد که حقیقتا افراد در آنها محبت و صمیمیت را بر امور مالی ترجیح می‌دهند، اما اولا این روابط اغلب درجاتی دارند، یعنی آستانه بی‌اعتنایی افراد نسبت به پول دارای بازه‌های متفاوتی است. ثانیا این روابط گاهی یکطرفه هستند. یکطرفه بودن می‌تواند مطلق باشد به این معنا که شما کاملا نسبت به پول بی‌اعتنا هستید ولی فردی که با او رابطه دارید این‌گونه نیست و می‌تواند نسبی باشد به این معنا که شخص مقابل به اندازه‌ شما از ملاحظات مالی در روابطتان غافل نیست.



علت ایجاد شدن بسیاری از تنش‌ها و مجادلات مالی تفاوت در شخصیت مالی افراد است. عادات افراد پس‌اندازگر و افرادی که بیشتر اهل خرج کردن هستند به صورت واضحی در تقابل با یکدیگر است و بنابراین مجادله به امری اجتناب‌ناپذیر بدل می‌شود. در برخی موارد علت مجادله، خودخواهی یا سوءاستفاده شخصی است که با او رابطه دارید و گاهی دلایل دیگری دارد. برای بسیاری از خانواده‌ها این مجادلات به صورت حاشیه‌های طبیعی زندگی خانوادگی باقی می‌مانند، اما در برخی موارد آنها به اسلحه‌ای در دستان اعضای خانواده بدل می‌شوند. اسلحه‌ای که افراد آن را با خشونت تمام علیه یکدیگر به کار می‌برند.



از لحاظ حقوقی در قوانین کشورهای مختلف جهان، اغلب به مساله آزار و اذیت جسمی در خانواده پرداخته می‌شود و قوانینی درخصوص مجازات افرادی وجود دارد که مرتکب جرم آزار و اذیت جسمی اعضای خانواده خود می‌شوند. اما آزارها و خشونت‌های مالی در خانواده اغلب از لحاظ حقوقی نادیده گرفته می‌شود(هرچند مجلس آمریکا اخیرا قانونی درخصوص آزار مالی تصویب کرده است، ولی در اغلب کشورها این مساله مورد غفلت واقع شده است). اگر یکی از اعضای خانواده شما، مخارج شما را با شدت تمام کنترل می‌کند، اگر شخصی از اعضای خانواده شما، به نحوی شما را مجبور می‌کند که مخارج وی یا بدهی او را پرداخت کنید، اینها همگی مصداق آزار مالی هستند و باید با آنها مقابله شود.



چگونه از خودتان مراقبت کنید؟



در وهله اول، زندگی مالی زناشویی‌تان را با عادات خوب آغاز کنید. اگر هم شما و هم همسرتان شاغل هستید و درآمد دارید، خرج کردن را به صورت یکی در میان انجام دهید. اگر خرج کردن به امری یک‌طرفه بدل شود، خطر آزارهای مالی افزایش می‌یابد.



 ممکن است انجام دادن تمامی خرج‌ها از طرف شما در آغاز امری رومانتیک به نظر برسد، ولی این اقدامی است که خطر آزار و سوءاستفاده را از طرف شریک زندگی‌تان افزایش می‌دهد، شما با یک رفتار به ظاهر رمانتیک نه تنها خودتان را در معرض خطرات یک رابطه مالی یک طرفه قرار می‌دهید بلکه همسرتان را به سمت رفتارهای خودخواهانه و غیراخلاقی سوق می‌دهید.



اگر پرداختن تمام مخارج از طرف شما، فداکاری درخصوص تمامی داشته‌هایتان و...رمانتیک است، وقت آن است از خودتان بپرسید چرا او متقابلا رمانتیک رفتار نمی‌کند؟ رابطه زناشویی رابطه‌ای مبتنی بر علاقه، محبت و فداکاری دوجانبه است و این به هیج وجه درست نیست که شما همه مخارج را تامین کنید و همسرتان تمامی درآمد خود را صرف خود کند.



قبل از آنکه امور مالی‌تان را تنظیم کنید، و تصمیمات مهم زندگی مالی‌تان نظیر اینکه حساب مالی مجزا یا مشترک داشته باشید بگیرید، با دقت و با صرف وقت بسیار درخصوص آنها فکر کنید. هرچند که یک حساب مشترک برای تامین مخارج داخل خانه خوب است و جریان زندگی را ساده تر می‌کند، ولی می‌تواند به از دست دادن کنترل اوضاع مالی زندگی‌تان منجر شود. یک حساب مجزا داشته باشید که حقوق یا درآمدتان را در آن نگه می‌دارید و بعد به صورت ماهانه مبلغ مشخصی را به حساب مشترکتان انتقال دهید. این به معنی بدبینی به اعضای خانواده‌تان نیست، بلکه راهی ساده برای حفظ فردیت شما و روشی برای پیشگیری از خطرات آتی است.



قبل از آنکه دارایی مشترکی خریداری کنید یا وامی مشترک از بانک بگیرید، از تمام جزئیات زندگی مالی همسرتان مطلع شوید، شرایط پرداخت و مالکیت را به صراحت با یکدیگر به گفت‌و‌گو بگذارید، ناتوانی از وصول یک چک، پرداخت یک وام یا چیزی همچون آن می‌تواند اعتبار مالی شما را خدشه دار کند، همان‌قدر که داشتن یک دارایی مشترک مهم است، داشتن اعتبار نیز اهمیت دارد. پس قبل از هراقدام مالی مشترکی از نقاط تاریک رفتارهای مالی همسرتان مطلع شوید. درخصوص پول صحبت کنید. صحبت کردن درخصوص مسائل مالی می‌تواند نامناسب به نظر برسد.



هیچ‌کس در این خصوص احساس راحتی نمی‌کند. شما همواره نگران این هستید که در چشم همسرتان پول پرست یا مادی‌گرا به نظر برسید، برای رفع این نگرانی اول به یکدیگر اطمینان دهید که این گفت و گوها به نفع شما است و هیچ ارتباطی به احساسات شما نسبت به یکدیگر ندارد. از همدیگر درخصوص بدهی‌هایتان، رویکردتان نسبت به پس انداز و خرج کردن و مسائلی از این دست سوال کنید. مراحل اولیه یک رابطه بازه زمانی است که در آن افراد باید با یکدیگر صادق باشند و تلاش کنند یکدیگر را بشناسند. شناخت امری همه‌جانبه است و امور مادی نیز از آن مستثنی نیستند.



امور مالی‌تان را واگذار نکنید. واگذار کردن تمام زندگی مالی‌تان به شخص دیگری می‌تواند وسوسه‌برانگیز باشد، دیگر مسوولیتی ندارید، آسوده هستید و شخص ثالثی اوضاع را کنترل می‌کند. باید به شما بگوییم این تصمیمی غلط است. این تصمیمی است که می‌تواند شما را منزوی ، غیرفعال و ناتوان کند. این امری است که می‌تواند زمینه را برای آزارهای مالی فراهم کند، و این مساله منحصر به دوران زندگی با همسرتان نیست.



اگر همسرتان فوت کند، شما با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهید شد و در پیچ و خم جریانات حقوقی فرسوده خواهید شد. به‌عنوان عضوی برابر از یک رابطه لازم است که بدانید سرمایه خانواده در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری شده است، چه حساب‌هایی دارید، در چه فعالیت‌های اقتصادی مشارکت دارید و .... فراموش نکنید این حق شما است و به نفع شما است، پس از طلب کردنش شرمنده نباشید. /دنیای اقتصاد


4536613
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی دیگر از پیامد‌های جذاب نسبیت زبانی، نقشی است که زبان در شکل دادن به چگونگی درک افراد مختلف از اطلاعات دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی از قطعات فوق ایمنی در خودرو، ترمز است در مواردی احتمال دارد لنت ترمز تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد و با ارتعاش صدایی گوش خراش سبب ایجاد مزاحمت گردد. 
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تسلا نابغه بزرگ قرن، با بهره‌گیری از ترفند‌هایی ساده، قوانین سنتی را زیرپا گذاشت و طولانی‌تر از آنچه تصور می‌شد زندگی کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خوردن انواع دسر‌های خوشمزه باعث می‌شود تا در مهمانی‌ها و جمع خانوادگی برای شما لحظاتی شیرین و آرامش‌بخش به ارمغان آورد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» آشنایی بیشتر با محبوب‌ترین بازی‌های فکری در جهان که برای سرگرم‌شدن در دورهمی‌ها همیشه هیجان و جذابیت‌های خاص خود را دارند و باعث تقویت ذهن و حافظه هم می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» آخرین دستاوردهای باستان‌شناسی ایران، درحالی برای نخستین‌بار رونمایی شد، که با اعلام نتیجه مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده، تاریخ ایران با تحولاتی مواجه شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در برخی از سال‌ها ممکن است ماه رمضان با امتحانات دانش آموزان و دانشجویان همزمان باشد لذا برای بهره بردن از فواید این ماه و همزمان رسیدن به برنامه درسی لازم است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مهیار کلاس اول دبستان که بود، یک شب به من گفت مامان مگر نمی‌گویید شهدا زنده هستند؟ فقط یک بار به بابا بگویید بیاید مدرسه و من بابام را به بچه‌ها نشان بدهم، بعد دوباره برگردد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گردشگری مذهبی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیر مجموعه‌های صنعت بزرگ و متنوع گردشگری جهانی از جایگاه ویژه‌ای در رشد اقتصادی کشورها به ویژه نواحی روستایی برخوردار است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر جزو آن دسته از کسانی هستنید که فکر می‌کنید اگر کالای خود را در فضای مجازی آگهی کنید، بی دردسر به پولتان می رسید، باید بدانید که پاسخ نه است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است