گوناگون 12:41 - 07 آذر 1394
سازمان عفو بین‌الملل ضمن انتقاد از ترکیه به دلیل بیرون راندن پناهجویان سوری این اقدام را خلاف حقوق بین‌الملل دانست.

عفو بین‌الملل ترکیه را به نقض حقوق بین‌الملل متهم کرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد مقامات ترکیه ده ها پناهجوی سوری را بر خلاف حقوق بین‌الملل بیرون رانده‌اند که سبب شده آن‌ها در معرض نقض جدی حقوق بشر قرار بگیرند.

به نوشته روزنامه گاردین، بر اساس آمارهای این سازمان مدافع حقوق بشر حدود 80 پناهجوی سوری که پیش از این در یک مرکز بازداشت نگهداری می‌شدند توسط مقامات ترکیه بیرون رانده شده اند و اکنون جان این افراد در خطر قرار دارد. همچنین 50 پناهجوی سوری دیگر که در یک مرکز بازداشت متعلق به اتحادیه اروپا در شهر ارزروم نگهداری می‌شدند به کشور خود بازگردانده شدند. این پناهجویان در ماه سپتامبر اجازه ورود به یونان را پیدا نکردند و از این رو دست به اعتراض زدند که در پی آن بازداشت شده بودند.

اندرو گاردنر کارشناس بخش ترکیه در عفو بین‌الملل گفت:‌ پناهجویان در ترکیه به طور روزافزون با بازداشت‌های اجباری و بازگشت اجباری به سوریه مواجه هستند؛ چرا که دولت ترکیه آن دسته از پناهجویان را که در تضاد با قرارداد پر منفعتش با اتحادیه اروپا قرار دارند، مجازات می‌کند.

بر اساس این گزارش، اغلب پناهجویان در شهر ارزروم سوری هستند که به امید رسیدن به مرزهای اروپا از طریق زمین و نه دریایی به ترکیه روی آورده‌اند. این پناهجویان به وسایل ارتباط جمعی دسترسی نداشتند و از این رو قادر به برقراری ارتباط با خانواده‌هایشان و اطلاع رسانی به آن‌ها نبوده‌اند.

عفو بین‌الملل تاکنون موارد متعددی از ضرب و شتم پناهجویان در بازداشت را به ثبت رسانده است که به اجبار اسنادی را امضا کرده اند که نشان می‌دهد آن‌ها به میل خود ترکیه را ترک کرده‌اند.

گاردنر در این باره گفت:‌ برخی از این افراد به ما گفته‌اند که حتی نمی‌دانستند چه سندی را امضاء می‌کنند چون متن آن‌ها به زبان ترکی بوده و مترجمی هم حاضر نبوده است. برخی دیگر به ما می گفتند که به دلیل ساعت ها حبس در یک اطاق در نهایت پذیرفته‌اند که این سندها را امضاء کنند. در مواردی دیگر پلیس به زور دست پناهجویان را گرفته و اثر انگشت آن‌ها را پای سند زده است.

به گزارش عفو بین‌الملل، این اولین باری نیست که دولت ترکیه پناهجویان سوری را به کشورشان باز می گرداند. در سال 2013 صدها آواره سوری که به دلیل ترس از جنگ از این کشور گریخته بودند به اجبار به سوریه بازگردانده شدند.

ترکیه در حال حاضر میزبان حدود 2.2 میلیون پناهنده است که بیشترین میزان در جهان بشمار می‌آید. هر چند این وضعیت مشکلاتی را برای دولت ترکیه ایجاد کرده است، گروه های حقوق بشری همواره نسبت به شرایط پناهجویان در ترکیه انتقاد داشته و اعلام کرده ‌اند که دولت این کشور حقوق این افراد را رعایت نمی‌کند.

انتهای پیام


7438830
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است