فرهنگی‌هنری 10:53 - 04 خرداد 1395
رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو تاکید کرد
رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران گفت: تصمیم ایران برای ثبت جهانی اماکن تاریخی متعلق به اقلیت‌های مذهبی، توجه و اهمیت ترویج گفت‌وگو‌ها از سوی ایران را نشان می‌دهد.

توجه ایران به اماکن تاریخی متعلق به اقلیت‌های مذهبی

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، «استر کیش لاروش» با اشاره به تاکیدات سازمان میراث فرهنگی در هفته میراث فرهنگی، تعهد و تعصب نسبت به تنوعات فرهنگی در کشور را شامل اقدامی دانست که گواهی برای تبادلات فرهنگی دینی در کشور است.

او ایران را آخرین بازمانده‌ای دانست که هنوز از نظر اعتبار و یکپارچگی فرهنگی در سطح منطقه وضعیت مناسبی دارد و افزود: با اقداماتی که تا کنون برای کلیساهای تاریخی ایران انجام شده، می‌توان این پایگاه جهانی را در قالب پایگاهی ویژه در منطقه تبدیل کرد.

«لاروش» با اشاره به «میراث فرهنگی و صلح» میراث فرهنگی را برپایه احترام و صلح تعبیر کرد و گفت: مجموعه کلیساهای ارامنه ایران که در سال 2008 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، مثال‌ بارزی از ارزش برجسته میراث جهانی است. ما در یونسکو بر این باوریم که تبادل و گفتگوی بین تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و افراد بر پایه درک و احترام متقابل و برابری و منزلت همه‌ی فرهنگ‌ها، پیش‌نیاز ضروری برای ایجاد همبستگی اجتماعی، آشتی افراد و صلح بین ملت‌هاست.

وی که شب گذشته (دوشنبه 3 خرداد) در نخستین نشست کلیساهای تاریخی ایران با عنوان «میراث فرهنگی و صلح» در موزه‌ی کلیسای حضرت مریم (س) سخن می‌گفت، با بیان این‌که در دنیای امروز در کنار تنوع‌های فرهنگی و تخریب‌های در حال انجام در حوزه میراث فرهنگی، باید جوابگوی گروه‌های فرهنگی نیز باشیم، اظهار کرد: کلیسای پایگاه میراث جهانی، نهادهای جهانی برای درک و بردباری هستند و وجودشان ابزاری موثر برای حمایت از فرهنگ است.

تخریب تاریخ در عراق، زخم به پیکره میراث فرهنگی ایران است

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست گفت: بیش از دو هزار سال که ادیان مختلف در کشورمان حضور دارند و با صلح و آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند. علاوه بر استفاده مکرر از کلمه «صلح» در آیات قرآنی مانند حجرات و نساء، و معماری و اسلوب نقش شده روی منشور کوروش تا دیوارهای تخت‌جمشید و پاسارگاد نیز صلح در کشور را نشان‌مان می‌دهند، در واقع حقیقت میراث فرهنگی بر پایه صلح است.

وی با تاکید بر این که در اطراف ایران، برخی افراد تندرو در حال نابود کردن شاهدان عینی تاریخ هستند، افزود‌: ما از این قضیه ناراحتیم، چون بخشی از میراث فرهنگی کشورمان نیز در این تهاجم‌ها از بین می‌رود.

او ادامه داد: زمانی که اثری تاریخی در عراق را نابود می‌کنند، زخم به پیکره‌ی میراث فرهنگی وارد می‌کنند.

طالبیان با بیان این‌که معماری دقیق سنتی آثار ما، حاصل تفکر افرادی است که با هم و در کنار یکدیگر به خوبی مشارکت و همزیستی کردند و خوشبختانه مرمت در کلیساهای ما مورد توجه است، افزود: بیش از 200 اثر، کلیسا، دیر و کنیسه در ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند و کلیساهایی داریم که جهانی شده‌اند، این‌ها نشان‌دهنده صلح در کشور هستند، مانند انتقال کلیسای «زُرزُر» که مهارت و تنوع ایرانیان در این اتفاق ر ا نشان می‌داد.

وی همچنین با بیان این‌که گسترش موزه ارامنه در کلیسای حضرت مریم (س) از برنامه‌های این معاونت بوده است،‌ افزود:‌ بحث ثبت جهانی یک بهانه است تا ارزش‌های خود را بشناسیم و با احترام به آن‌ها وارث صلح شویم.

مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی کشور، در ادامه با تاکید بر این‌که بخش فرهنگی نیازمند نگاهی ویژه است، ادامه داد: بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ کشور ایران را ارامنه تشکیل داده‌اند، همزیستی این گروه مذهبی با مردم ایرانف تاریخ فرهنگ ایران را گسترش داده است.

انتهای پیام


7920447
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است