استانی 00:10 - 29 آذر 1393
یادداشت/
داستان آسفالت در خیابان‌های شهر زنجان چنان داستان طولانی و تلخی شده است، که حتی دیگر رسانه‌ها نیز از پرداختن به آن خسته شده‌اند.

آسفالت خیابان‌های زنجان و جان بی‌رمق اتومبیل‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، داستانی که به نظر می‌رسد خیال تمام شدن ندارد. داستان خیابان و آسفالت در شهر زنجان است، شاید این داستان یکی از داستان‌های دوران کودکی ما هم بشود تا برای بچه‌های خود تعریف کنیم.

در جوامع امروز برای توسعه شهری آیتم‌های مختلفی وجود دارد. شاید کیفیت آسفالت را در آن نبینیم. در زمانی که جوامع صنعتی موارد مهمی همچون مسائل زیست محیطی، دسترسی به فضاها و سرانه‌های مورد نیاز، شبکه حمل و نقل عمومی، کیفیت فضاهای زیستی و شهری و آیتم‌های مشابه آن مورد تاکید است شهری همچون زنجان باید اندر خم یک آسفالت با کیفیت متوسط باشد!

اگر یک روز را به گشت و گذار با اتومبیل در سطح خیابان‌های شهر زنجان اختصاص دهیم از کوچه فرعی یک شهرک تا اتوبان 22 بهمن به عنوان یک مسیر دسترسی مهم درون شهری همه و همه چاله‌هایی به عمق چاه دارند و وضعیتی بسیار نامناسب که شاید در هیچ شهری در کشور دیده نشود!

اگر یک یا برخی کوچه‌های کم تردد در شهر زنجان مشکلات آسفالت داشتند می‌شد از کنار آن گذشت و آن را طبیعی قلمداد کرد، اما وقتی اتوبان 22 بهمن زنجان به عنوان یک مسیر مهم ارتباطی که شرق و غرب زنجان را به هم متصل می کند وضعیت اسفناکی دارد چطور می‌توان این وضعیت را طبیعی قلمداد نمود؟

وقتی از یک تقاطع غیرهمسطح عبور می‌کنی باید چندین بار از درز انقطاع غیر استاندارد و بزرگ تعبیه شده در بین دهنه‌ها پرتاب شوی تا جلوبندی اتومبیل پیاده شود! همه این‌ها نشان از ضعف‌های ساختاری و عمده‌ای در موضوعات اجرایی به ویژه در موضوع آسفالت دارد.

* آسفالت در شهر زنجان مشکلاتی از مرحله تولید، اجرا و نظارت دارد

مشکلات آسفالت در کشور ما مشکلات عمومی است البته با این تفاوت که برخی شهرهای کشور مشکلات بیشتری دارند. شاید به جرات بتوان مدعی بود شهر زنجان یکی از شهرهایی است که نه تنها مشکل آسفالت شهری دارد بلکه دچار چالش در این حوزه است.

چالش از این منظر که سال‌ها است این موضوع در فصول مختلف مورد بحث بوده و همواره اظهارات متفاوتی در مورد آن صورت گرفته است اما نقطه، همان نقطه‌ای است که سال‌ها پیش بر روی آن بودیم و حرکتی حاصل نشده است.

وقتی زمان و هزینه‌های مردم برای توقف در این نقطه از دست می‌رود باید از این مشکل به عنوان چالشی در مسیر رشد و توسعه شهر زنجان سخن گفت.

وقتی برای عملیاتی شدن پروژه‌های بزرگ و گام نهادن در مسیر سرمایه‌گذاری در راستای توسعه شهر زنجان قصد حرکت داریم با داشتن مشکلاتی اینچنینی چطور می‌توانیم به این اهداف جامع عمل بپوشانیم؟

به نظر می‌رسد مشکلاتی در بدنه اجرایی مدیریت شهری زنجان وجود دارد که در زمان انجام عملیات اجرایی نه تنها نظارتی بر آن نیست بلکه توان فنی و تجهیزاتی لازم نیز برای ارائه یک کار کیفی وجود ندارد.

در کنار این مشکلاتی نیز در کیفیت قیر تولیدی وجود دارد. البته موضوعاتی در سطح کشور مطرح است که عنوان می‌شود در سطح دنیا هفت نوع قیر تولید می‌شود که با توجه به شرایط اقلیمی نسبت به استفاده از آن اقدام می‌شود اما در ایران از این هفت نوع فقط دو نوع تولید می‌شود.

در کنار ضعف فنی تجهیزاتی و نیروی انسانی که در سطح کشور به صورت مشترک وجود دارد اما امروزه مشکلات آسفالت خیابان‌های شهرهای مهم کشور مشکلات بسیار کم‌تری دارد.

شهر زنجان در اقلیم مشابهی با استان‌های شمالغرب قرار دارد و بهانه قرار دادن سرما و یخبندان نیز امروزه توجیه‌گر  افکار عمومی نیست.

به نظر می‌رسد آسفالت در شهر زنجان مشکلاتی از مرحله تولید، اجرا و نظارت دارد. باید نسبت به کنترل همه این مراحل اقدام کرد.

نهادهای نظارتی باید حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع نشان دهند و مشکل آسفالت خیابان‌های شهر زنجان را مدیریت کنند و داستان طولانی آن را در این نقطه به اتمام برسانند.

..................................

یادداشت از احمد اسدی

...............................


5450440
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است