علمی فناوری 09:24 - 04 خرداد 1398
به همت محققان کشور صورت گرفت
مدیر مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، از تولید بذر هسته‌های اولیه گیاهان روغنی سویا و کلزا و تجاری‌سازی آن‌ها خبر داد و گفت: خصوصیات این بذر جدید عملکرد بالا، مقاوم بودن به بیماری‌ها، مقاوم بودن به آفات و شرایط آب‌ماندگی است.

تولید بذر هسته‌های اولیه گیاهان روغنی مقاوم به بیماری‌ها و آفات

محسن باقری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه این مرکز مجموع ۱۸ شرکت، واحد و هسته فناور را تحت پوشش قرار داده است، افزود: از این تعداد ۵ شرکت دانش‌بنیان هستند و ۸ واحد فناور و ۵ هسته فناور نیز زیر نظر این مرکز بوده و در زمینه‌های مربوط به کشاورزی فعالیت می‌کنند.

وی برخی زمینه‌های فعالیت این شرکت‌ها و واحدهای فناور را دام، زراعت، باغبانی، کشت باغ، درختان مثمر و غیرمثمر، گیاهان زراعی، گیاهان مرتعی و … نام برد و توضیح داد: به عنوان مثال یکی از شرکت‌های مرکز در سال ۹۴ و بعد از ۳ سال فعالیت مجوز دانش‌بنیانی دریافت کرد. در این شرکت بیشتر بر تولید بذر هسته‌های اولیه گیاهان روغنی متمرکز شده‌ایم.

مدیر مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی گلستان و رئیس یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان این مرکز که در زمینه آزادسازی ارقام کشاورزی و تجاری‌سازی آن‌ها فعالیت دارد، در این خصوص تشریح کرد: رقم، تیپ یا کولتیوار به انواعی از گونه‌های یک گیاه خاص می‌گویند که با شرایط محیطی به‌طور طبیعی یا مصنوعی منطبق شده و از این طریق بازده یا مقاومت آن‌ها نسبت به دیگر همگونه‌هایشان افزایش یافته است.

باقری با اشاره به اینکه هر شخص یا مؤسسه‌ای می‌تواند رقم موردنظر خود را تربیت و ثبت کند و حق انحصاریِ پرورش آن گیاه را در دست گیرد، اظهار کرد: معمولاً بر روی آزادسازی ارقام و تجاری‌سازی آن‌ها کار می‌کنیم و سعی داریم ارقامی که ظرفیت بالایی برای استان دارند را آزاد کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی دو گیاه شاخص در بین گیاهان روغنی را "سویا" و "کلزا" نام برد و افزود: به‌خصوص گیاه روغنی کلزا سطح زیر کشت فراوانی دارد و در سال زراعی فعلی در استان گلستان حدود ۸۵ تا ۱۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت دارد.

مدیر مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه یکی از استان‌های اول در تولید دانه‌های روغنی از جمله سویا و کلزا استان گلستان است، ادامه داد: این استان در زمینه کشت آفتابگردان هم مقام اول را داشت؛ اما چند سالی است که آفتابگردان به حاشیه رفته و در حال حاضر استان گلستان به لحاظ سطح زیر کشت گیاه روغنی سویا و کلزا حائز رتبه اول در کشور است.

باقری با اشاره به اینکه شرکت فعال در زمینه تولید هسته‌های اولیه گیاهان روغنی متشکل از اعضای هیات علمی است، تشریح کرد: در این شرکت دورگ‌گیری گیاهان انجام شده و طی این فرآیند، دو گیاه والد پدری و مادر تلاقی داده می‌شوند. این سیکل حدود ۱۲ سال طول می‌کشد و پس از آن به لاینی تبدیل می‌شود که نسبت به شاهد منطقه برتری دارد.

وی اضافه کرد: بعد از طی شدن این سیکل، لاینی حاصل می‌شود که نسبت به شاهد منطقه ارزیابی شده و اگر برتری داشته باشد، به جامعه کشاورزی ارائه می‌شود.

مدیر مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، یادآور شد: خصوصیات این لاین عملکرد بالا، مقاوم بودن به بیماری‌ها، مقاوم بودن به آفات و شرایط آب‌ماندگی در استان است. بنابراین ما بر روی این زمینه‌ها کار می‌کنیم و بذر را از مرحله‌ای که محدود است، به مقدار زیاد و در حالت تجاری تولید می‌کنیم و در اختیار کشاورزان منطقه قرار می‌دهیم.

باقری خاطرنشان کرد: اگر دامنه تولید وسیع باشد، محصول را به استان‌هایی که اقلیم آن‌ها مشابه اقلیم گلستان است هم عرضه می‌کنیم.

وی در پایان ریسک‌پذیری بخش کشاورزی را یادآور شد و اظهار کرد: سیلی که در استان گلستان آمد، خیلی از محصولات را زیر آب برد؛ بنابراین نمی‌توان گفت که درآمد خالص شما سوددهی دارد یا خیر و این موضوع بستگی به شرایط محیطی دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان یا واحدهای فناور که بخواهند محصولی را تولید و تجاری کنند، معمولاً باید ۵ تا ۶ سال از خودشان مایه بگذارند تا محصولشان به مرحله تجاری‌سازی برسد و به بازارهای هدف دست پیدا کنند.

انتهای پیام


10135693
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک مشاور کنکور گفت: درس خواندن از بعد از سحر تا بعد از اذان ظهر و سپس استراحت و خواب کوتاه و درس خواندن تا اذان مغرب، سپس استراحت و مطالعه دوباره به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون زبان انگلیسی پیشرفته تولیمو در دوره‌های ۲۲۰ تا ۲۳۱ به روش الکترونیکی برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است