اجتماعی 09:49 - 07 آذر 1393
بجنورد-ایرنا- روابط عمومی شهرداری بجنورد گزارشی از طرح سوال از شهردار این شهر 207هزار نفری را که روز چهارشنبه در محل شورای اسلامی برگزار شد، منتشر کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا و به نقل از روابط عمومی این شهرداری، اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد در نشست صبح روز چهارشنبه سوال خود مبنی بر تعرفه عوارض دریافتی سال 93را از شهردار مطرح کردند.



رییس شورای اسلامی شهر بجنورد ضمن تقدیر از شهردار برای اقدامات قابل تامل و شایسته ای که در شهر به انجام رسانده و موجب رضایت مندی شهروندان شده، طرح سوال از شهردار را حق مسلم شورای شهر دانست و گفت: این به معنای مغایرت و مخالف با شهرداری و مدیریت شهری نیست.



'رضا فیروزه' با ابراز تاسف و تعجب از انعکاس و بازتاب طرح سوال در بطن شهر که برخی آن را زمینه ساز استیضاح شهردار دانسته و به شایعه پراکنی پرداخته بودند، گفت: شهردار همچنان مورد حمایت شورای شهر است و طرح سوال که به تایید 9 نفر از اعضای شورای شهر رسیده تنها برای رفع ابهامات و مغایرت ها در راستای تنویر افکار عمومی و حفظ حقوق شهروندی به انجام رسیده است.



وی اضافه کرد: شورای شهر معتمدین مردم و حافظ و امین حقوق شهروندان هستند و اگر حتی یک عضو شورا دچار ابهام باشد حق دارد سوال خود را از شهردار و مجموعه شهرداری مطرح کند.



عضو دیگر شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: در ابتدا قرار بود طرح سوال به صورت شفاهی برگزار شود.



'مهستی آدینه زاده' با گلایه از رییس شورا اسلامی شهر بجنورد گفت: تایید و امضای من به عنوان یک عضو شورا با طرح سوال شفاهی بود و نه اعلام کتبی و کشیدن ماجرا به صحن علنی!



'صغرا سیدی' دیگر عضو شورای اسلامی شهر بجنورد نیز گفت: اگرچه طرح سووال را امضا نکرده ام اما با کلیت آن موافقم زیرا ما نمایندگان مردم هستیم و برای احقاق حق آنها باید شفاف سازی کنیم.



رییس شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: طبق مصوبات شورا، در دفترچه اخذ عوارض با 25درصد افزایش نسبت به سال گذشته موافقت شده است اما در عمل مغایرت هایی در نحوه محاسبه و اخذ عوارض بوجود آمده که رشد بیش از 25 درصد را در نرخ عوارض نشان می دهد و این اقدام شهرداری را مغایرت مصوبات شورا است.



فیروزه اضافه کرد: در برخی بندهای دفترچه تعرفه عوارض شاهد افزایش پلکانی در نرخ محاسبه عوارض هستیم که جای تامل دارد.



شهردار گفت: سند بودجه و دفترچه عوارض دو سندی است که هرساله در شهرداری بصورت ویژه به آن پرداخته می شود.



'روح الله براتیان' افزود: درزمان شروع به کارم تقریبا کار دفتر چه عوارض به اتمام رسیده و در مرحله تایید و امضا بود.



وی اضافه کرد: اولین مصوبه شورای شهر مبنی بر افزایش عوارض تا 40درصد نسبت به سال گذشته بود اما بعد از ارسال به استانداری با آن مخالف شده و بعد از اعلام ، شهرداری آنرا براساس 25 درصد اصلاح کرد.



براتیان ادامه داد: بعد از تکمیل دفترچه در جلسه ای با استاندار محترم به همراه رییس شورای وقت حضور یافته و طی یک هفته بعد استاندار با اشرافی که بر موضوع داشتند ضمن بررسی بند بند دفترچه و مطالعه آن اصلاحاتی را به برخی آیتم ها ضروری دانستند که در اصلاحیه بعدی اعمال کردیم.



در جلسه ای برای رفع ابهام با اعضای کمسیون عمران بخشی آیتم ها از جمله عوارض وارد بر تبدیل پیلوت به مسکونی حذف ، آیتم تغییر کاربری برای 100درصد افزایش به صورت محاسبه پلکانی و برخی نیز صفر درصد اعمال شد.



شهردار بجنورد اضافه کرد: طبق صورت جلسه مورخه 14/4/93 ماحصل بررسی کمسیون عمران در استانداری همه موارد دفترچه عوارض بررسی نهایی و کلیه مغایرت ها رفع ابهام شده به شهرداری اعلام شد و ملاک عمل قرار گرفت.



براتیان گفت: افزایش عوارض مشمول کسانی است که بیش از سهم قانونی خواستارند.



وی اضافه کرد: طی 9 ماه گذشته با تلاش پرسنل و تعاملات شورای شهر توانستیم رضایت مندی نسبی در شهر ایجاد کنیم اگرچه هنوز با ایده ال فاصله داریم ، اما اگر در شهر خواهان خدمات گسترده تر هستیم باید سرفصل هایی براساس تا مین اعتبار راهم داشته باشیم.



شهردار اضافه کرد: کشاندن شهرداری در صحن علنی با موضوع طرح سوال تبعات منفی را در بستر افکار مردم به وجود می آورد.



شهردار بجنورد همچنین تاکید کرد: شهرداری مجری مصوبات شورای شهر است و طبق مصوبات شورا در دفترچه عوارض سال 93، تمامی عوارضات با 25 درصد محاسبه شده است اما افزایش پلکانی در تبصره عوارض ، با نگاه حمایتی استانداری محترم مشمول کسانی می شود که بیش از حق قانونی در ساخت و سازها خواستارند و این تبصره باتایید کمسیون عمران شورا در حفظ حقوق مردم توسط شهرداری مورد اجرا قرار گرفته است.



یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد نیز گفت: مصوبات شورا طرح و لایحه ای است که در جلسه رسمی اعلام و تایید به اکثریت آرا رسیده باشد و نظر هیچ کمیسیونی نمی تواند و نباید بدون تایید کلی اعضا اجرایی شود.



'علیرضا باغچقی' اضافه کرد: اگر استانداری شخصا تبصره اضافه کرده باید مکاتبه شود زیرا روند را در پیش گرفته اند که خارج از قانون باشد.



وی بیان داشت: منطقی نیست به بهانه توسعه شهر خارج از مصوبات قانونی هزینه هایی را تحت عنوان عوارض اخذ کنیم ، اما به هر حال برای اتفاقات بدیع در زیبا سازی شهر از شهردار و مجموعه پرسنل شهرداری سپاسگزاریم اگرچه باز تاکید می کنیم توقع ما توسعه متوازن و توجه به زیرساختهاست.



رییس پیشین شورای اسلامی شهر بجنورد، اساسی ترین نقش شورا نظارتی خواند و طرح سوال را جزیی از نقش نظارتی دانست اما آن را نافی عملکرد خوب شهرداری هم دانست.



'مهدی محمدی' گفت: 15 جلسه برگزاری کمسیون بودجه با مجموعه شهرداری تمام مسائل مربوطه را بررسی کردیم و اینطور نبود که آقای فیروزه تصور می کنند شهردار با اعتماد به مجموعه امضا کرده اند و رییس وقت شورا با اعتماد به شهردار ما از روند بندها و آیتم های دفترچه عوارض غافل نبوده ایم و تعارف هم نداریم که به استناد دوستی چیزی را تایید کنیم که در آن منافع و حقوق شهروندان عزیز نادیده گرفته شود.



محمدی گفت: استانداری با توجه به سوابق مدیریتی پیشین خود با اشراف کامل به موضوع نه تنها دفترچه عوارض بجنورد بلکه تک تک شهرهای استان را بررسی کردند.



وی اضافه کرد: مهم است بدانیم اختلافات در محاسبه عوارض مشمول چند درصد افراد است به نسبت اینکه چند درصد اختلاف و انحراف کاملا منطقی است، اما اینکه انحراف 3درصد باشد یا 50درصد هم مهم است.



به هرحال بودجه را 100درصد افزایش داده ایم باید چارچوبهایی هم برای تحقق آن بگذاریم.



وی با اعتراض به اینکه برخی از اعضا جو جلسه را ملتهب توصیف کردند گفت: قبول ندارم جو جلسه ملتهب است، اساس بر رفع ابهام است، اما سخن از مدیریت یکپارچه شهری در نبود نهادهای سرمایه دار در مجموعه نظارت شهرداری عملا بی معناست.



یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد که انتخاب شهردار با اکثریت آرای 13 نفره شورا اتفاق خوشایند و قابل دفاع در کل کشور توصیف کرد و گفت: سوالم این است آن همه شور در انتخاب شهردار کجا رفته که اکنون شایعه پراکنی می شود تا موجب تشویش افکار عمومی شود.



'جمشید گریوانی' اضافه کرد : از ابتدا با 40درصد افزایش در نرخ عوارضات مخالف بودم اما 25 درصد رشد کاملا منطقی و قابل دفاع است.



عضو دیگر شورای اسلامی شهر بجنورد و رییس کمسیون بودجه این شورا که سابقه مدیریت در شهرداری را برای دو دوره داشته معتقد است در نبود درآمد نمی توان توقع خدمات گسترده را داشت.



'سیدعباس حسینی' اضافه کرد: بودجه شهرداری را از 60میلیارد به 200میلیارد پیشنهاد کردیم اما نهایتا با 120 میلیارد موافقت شد.



وی اضافه کرد: درآمد کمتر به معقوله عمران کمتر است.



حسینی گفت: رقم افزایش بودجه واقعی است اما باید توجه داشت با 70 درصد جمعیت شهر در حاشیه و سکونت گاههای غیر رسمی مواجهه عملا امیدی به جذب درآمد نداریم.



رییس کمسیون بودجه شورای اسلامی شهر بجنورد اضافه کرد: اقدامات شهرداری در جذب 20 میلیارد تومان از دولت بسیار شایسته است و معتقدیم دلسرد کردن شهردار به نفع ما نیست.



وی گفت: وقتی استانداری با نگاه حمایت از مدیریت شهر تبصره ای داده چرا اجرایی اش نکنیم و وقتی به نفع شهر و مردم است .



حسینی اضافه کرد: تبصره اضافه شده در برخی آیتم ها ی دفترچه عوارض در حضور 9 نفر اعضای کمسیون عمران شورا تایید شده است و این به معنای اخذ آرای مجاز برای قطعی شدن است اگرچه معتقدیم باید در صحن شورا مطرح می شد اما الزامی هم به تایید مجدد آن در صحن شورا نبود .



وی گفت: اگرچه این تبصره ها در کمسیون عمران تایید شده و بهتر بود در کمیسیون بودجه مطرح می شد، اما چون کلیت کار به نفع شهر و توسعه شهر است با آن موافقم.



وی تصریح کرد: این تبصره گویای این است که مالکینی که قصد ساخت و ساز بیش از 2 طبقه دارند باید عوارض آنها به نسبت طبقات و ارزش افزوده ای که ملک دارد بصورت پلکانی محاسبه شود.



اما مغایرتی در اخذ عوارض برمبنای 25 درصد برای مالکین تا ساخت 2 طبقه وجود ندارد.



یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد قاعده قالب در شهرداری را بر جذب بودجه از مردم توصیف کرد و گفت: جذب اعتبارات دولتی حرکتهای مقطعی است که تنها موجب افزایش توقع می شود.



'سیدجلیل کشمیری' اضافه کرد: باید رفتارمان متعادل باشد ، ما عمران و آبادانی می خواهیم اما به چه قیمتی ؟توجه کنیم مصوبات شورا حجت است و شهردار باید در چارچوب ها حرکت کند.



اگرچه جلسه علنی شورا با موافقت و مخالفت اعضا بر رفع ابهام در دفترچه عوارض به نتیجه ای قطعی نرسید اما معتمدین ضمن دفاع از فعالیتهای شهرداری معتقدبودند تصمیم استانداری بر اضافه کردن تبصره ها در اخذ عوارض پلکانی از مالکین با ساخت و سازهای بیش از 2 طبقه کاملا منطقی و شایسته است که سود آن متوجه شهر و توسعه شهر می شود.



بحث استیضاح شهردار بجنورد در دو هفته گذشته بین مردم این شهر شایع شده بود.ک1



330

انتهای پیام /*


5287466
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد، تسهیلات درمانی در نظر گرفته شده در مصوبه تعرفه‌های درمانی سال ۱۴۰۳ توسط دولت را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان که در اقدامی هولناک مادرش را به قتل رسانده، در حالی قرار است بزودی پای میز محاکمه بایستد که مدعی است بدگویی‌های پدرش باعث شده تا او از مادرش متنفر شود و دست به جنایت بزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپرونده‌شان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای کشور گفت: بر اساس رصد‌هایی که انجام گرفته است، حدود ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فضای مجازی بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل جوان یک شرکت پخش کننده لوازم بهداشتی و آرایشی در برج بیست طبقه اش در محله کوهک با ۳۷ ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران گفت: با توجه به گارانتی ۵ ساله تاکسی‌های برقی جدید نگرانی بابت خدمات پس از فروش آنها وجود نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تفاهم‌نامه کمیته سه جانبه قضایی مقابله با تروریسم بین ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم به امضا رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پیامی درگذشت معاون اول دولت نهم را تسلیت گفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است