اقتصادی 08:45 - 07 آذر 1393
اقتصاد بین الملل در هفته ای که گذشت
اقتصاد بین الملل در این هفته شاهد نوسانات شدید قیمت نفت بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اقتصاد بین الملل در این هفته شاهد نوسانات شدید قیمت نفت بود.



حبس ابد در انتظار رییس بزرگترین بانک دولتی ایسلند  

رییس بزرگترین بانک دولتی ایسلند به حبس ابد محکوم شد . بر اساس این گزارش اختلال در سیستم مالی ایسلند از سال 2008 شروع شد که این تاریخ با شروع مدیریت سیگرجون آمسون رییس بزرگترین بانک دولتی ایسلند برابری می کند.  



اقتصاد جهانی در وضعیت هشدار به سر می‌برد  

جرج آزبورن وزیر دارایی انگلیس در کنفرانسی با حضور مقامات ارشد اقتصادی در لندن در این باره گفت: اکنون در مقایسه با چند ماه قبل، نگرانی ها درباره اوضاع اقتصاد جهانی قطعا افزایش پیدا کرده است. اکنون دیگر این نگرانی ها تنها مربوط به اروپا نیست.  

 وی در ادامه گفت: ژاپن اکنون وارد رکود اقتصادی شده است و در آن منطقه شاهد ظهور خطرات ژئو پولتیک هستیم.



لوکزامبورگ شرکتهای برتر دولتی خود را از مالیات معاف کرد  


دولت لوگزامبورگ شرکتهای برتر تجاری را از مالیات معاف کرد .   براساس این گزارش بعد از مشاهده کاهش تولید داخلی در این کشور و کمبود نقدینگی تولید در این کشور به واسطه پرداخت مالیات دولت لوکزامبورگ تصمیم به تجدید نظر در پرداخت مالیات گرفت . این اقدام لوکزامبورگ تحسین اتحادیه اروپا را برانگیخت . 



شاخص تشخیص شرکتهای معاف از مالیات در لوکزامبورک سهم بیش از 30 درصدی این شرکتها در تولید ملی است .

 

هزینه دارویی جهان از مرز 1 تریلیون دلار گذشت / تلاش اقتصادی ترین کشور آسیا برای تسخیر بازار دارو  

هزینه دارویی جهان به بیش از 1 تریلیون دلار در سال 2014 رسید . براساس این گزارش بیشترین میزان هزینه مربوط به ایالات متحده آمریکا و بیشترین هزینه برای بیماریهای سرطان دستگاه گوارش و هپاتیت c بوده است . 

 

بحران اقتصادی و سیاست‌های ریاضتی جوانان فرانسه را فقیرتر کرده است  

مطالعات جدید نشان می دهد در نتیجه رکود بزرگ اقتصادی و سیاست های ریاضت اقتصادی دولت فرانسه، جوانان این کشور به شدت فقیر شده اند.

 

 حدود 30درصد از جوانان 15 تا 24 ساله می گویند هزینه های روزانه زندگی به حدی زیادی است که هیچ پس اندازی را برای آنها باقی نمی گذارد تا در شرایط اضطراری از آن استفاده کنند یا برای آینده پس انداز داشته باشند یا صرف تفریح کنند.



برتری روبل روسیه بر دلار آمریکا در بورس اروپا  

در معاملات بورس اروپا در روز گذشته روبل روسیه بالاتر از دلار امریکا قرار گرفت.   براساس این گزارش ارزش روبل روسیه با 0.4 درصد بالاتر از دلار قرار گرفت.  

 

کارشناسان اقتصادی دلیل این امر را تجدید نظر این کشور در پراخت مالیات و تثبیت قیمت‌ها می دانند.

 

کودکان یونانی با شرایط دشوار دست و پنجه نرم می کنند  

یک بنیاد حمایت از کودکان در یونان می گوید در حدفاصل ماه های ژانویه تا اکتبر سال 2014 ، بیش از یک هزار کودک مورد بدرفتاری قرار گرفته اند که در 91 یک درصد این موارد عاملان این بدرفتاری والدین کودکان بوده اند.

 

رئیس این بنیاد می گوید بدرفتار با کودکان پدیده ای است که نه فقط امروز بلکه همواره موجب نگرانی ماست. هر روز مواردی از آزار و اذیت کودکان گزارش می شود و ما تلاش می کنیم شرایط بهتری را برای کودکان فراهم کنیم.



رشد اقتصادی برای مقابله با معضل بیکاری ضرورت دارد  

کارشناسان صندوق بین المللی پول اعلام کردند بیش از نیمی از 200 میلیون بیکار جهان به کشورهای نوظهور اقتصادی مربوط می شود.

به گفته دو تن از کارشناسان، 54 درصد بیکاران جهان متعلق به اقتصاد‌های نوظهوری همچون چین، برزیل یا روسیه هستند در صورتی که تنها 27 درصد یعنی یک چهارم بیکاران جهان متعلق به کشورهای صنعتی همچون آمریکا، آلمان، فرانسه،هستند.

 

طبق ارزیابی‌ این دو کارشناس رشد اقتصادی هنوز برای مقابله با معضل بیکاری ضرورت دارد اما این نسخه در همه جای دنیا علاج کار نیست.افزایش یک واحدی رشد اقتصادی، بسته به کشورها، تاثیرات متفاوتی دارد.

 

کاهش تولید ناخالص داخلی در اقتصادی ترین کشور آسیا  

تولید ناخالص داخلی در ژاپن حدود 2 درصد کاهش داشته که در ابتدا دولت ژاپن با مالیات آن را کنترل کرد اما سبب کاهش سرمایه گذاری شد .



اقتصاد ژاپن با رکود فصلی در سه ماهه سوم سال مواجه شد .این رکود به صورت غیر منتظره بوده که سبب کاهش تولید در این کشور شده است .  

 

براساس این گزارش تولید ناخالص داخلی در ژاپن حدود 2 درصد کاهش داشته . در ابتدا دولت ژاپن با مالیات آن را کنترل کرد اما این تصمیم سبب کاهش سرمایه گذاری به ویژه در بخش صنعت این کشور شد .

 

احتمال خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی وجود دارد  

ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در صحن پارلمان اروپا و در مقابل کمیسیون اقتصادی و پولی این پارلمان در بروکسل از خرید اوراق قرضه دولتی در صورت ضرورت خبر داد.

 

بدین ترتیب رییس این نهاد به گمانه زنی‌ها درباره احتمال ایجاد تحول در سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا پایان داد.



آمار در اسپانیا از افزایش کسری تجاری در این کشور حکایت دارد  


وزارت اقتصاد اسپانیا  اعلام کرد کسری تجاری این کشور در ماه های ژانویه تا سپتامبر امسال به 18 میلیارد و 854 میلیون یورو معادل 23 میلیارد و 474 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 71 درصد افزایش داشته است.

 

بنا بر اعلام این وزارتخانه ، واردات و صادرات اسپانیا در نه ماهه نخست امسال آهنگ صعودی داشته است و حجم واردات این کشور با شش درصد افزایش به 197 میلیارد و 245 میلیون یورو رسیده است.



سرمایه گذاری روسیه در بورس آمریکا کاهش یافت  

بر اساس این گزارش سرمایه گذاری روسیه در بورس ایالات متحده از 400میلیارد دلار به 117 میلیون دلار کاهش یافت .



سرمایه گذاری روسیه در بورس آمریکا کاهش یافت . بر اساس این گزارش سرمایه گذاری روسیه در بورس ایالات متحده از 400میلیارد  دلار به 117 میلیون دلار کاهش یافت .  

 

گفتنی است سرمایه گذاری روسیه در بورس امریکا رتبه اول  راداشت و بعد از آن  چین و ژاپن در بورس آمریکا حضور دارند . در حال حاضر سرمایه روسیه 126 میلیارد دلار است و سرمایه چین 123 میلیارد دلار است .

  

سه بانک بزرگ آمریکا به دستکاری قیمت ها متهم شدند  


کنگره آمریکا چند بانک بزرگ این کشور را به تقلب در قیمت مواد اولیه از جمله آلومینیوم متهم کرد.



یکی از کمیسیون سنای آمریکا با انتشار گزارشی بانک های گلدمن ساچز، جی پی مورگان و مورگان استنلی را به دلیل  روی آوردن به فعالیت های مخاطره آمیزی که به ضرر صنایع و مصرف کنندگان آمریکایی است، متهم کرد.

 

در گزارش این کمیسیون سنای آمریکا آمده است از سال 2008 بانک های گلدمن ساچز، جی پی مورگان و مورگان استنلی در فعالیت های گسترده چند میلیارد دلاری مرتبط با مواد اولیه پرمصرف از جمله نفت خام، گاز طبیعی، آلومینیوم و حتی اورانیوم دست داشته اند.



شمار جوانان بی خانمان در انگلیس افزایش یافته است  

بر پایه گزارش‌ها، شمار جوانان بیخانمان انگلیسی به دلیل اصلاحات رفاهی بحث‌برانگیز دولت این کشور طی یک سال گذشته شش برابر شده است.



«هوملس لینک»، یکی از سازمان‌های مربوط به امور افراد بیخانمان در انگلیس، با انتشار گزارشی اعلام کرد نرخ بیخانمانی افراد زیر ۲۵ سال از ۱.۷ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱۰ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

 

به گفته این سازمان، نتیجه این گزارش حاکی از آن است که سیاست‌های دولت ائتلافی دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، در وضع قوانین سختگیرانه‌تر برای ارائه مزایای رفاهی به افراد، جوانان انگلیسی را به ترک خانه‌هایشان وا می‌دارد.



افتتاح کارخانه جدید رنو فرانسه در الجزایر  

کارخانه جدید رنو فرانسه در الجزایر افتتاح شد. با توجه به اینکه الجزایر که پیش از استقلال مستعمره فرانسه بوده است زیربنای 51 درصد از کارخانجات صنعتی این کشور را فرانسوی ها تشکیل می دهند.  

 

 پیش بینی می شود ظرفیت تولید این کارخانه سالانه به بیش از 20 هزار خودرو برسد و با گسترش این کارخانه مرز تولید سالانه از 400 هزار خودرو خواهد گذشت.



بازار خودروسازی اروپا همچنان در رکود است  

هر چند در اکتبر گذشته، آمار فروش خودرو در کل اتحادیه اروپا از یک میلیون و هفتاد هزار دستگاه خودرو فراتر رفت و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل این آمار به میزان 1.6 درصد بیشتر بود.

 

 اما دورنمای این بازار در بلند مدت آشکارا نشان از آن دارد که بازار فروش خودرو حتی از زمان قبل از ظهور بحران های مالی و اقتصادی نیز ضعیف تر شده است.  بازار خودرو اروپا ضعیف‌تر از دوران پیش از بحران‌های مالی و اقتصادی غرب شده است.

 

کسری تجاری هند با افزایش به 13 میلیارد دلار رسیده است  

وزارت صنعت و بازرگانی هند در بیانیه ای اعلام کرد صادرات این کشور در ماه اکتبر با کاهش 5.4 درصدی به 26 میلیارد دلار رسیده و واردات آن 3.62 درصد افزایش داشته است از این رو کسری تجاری این کشور در ماه اکتبر بالغ بر 13 میلیارد و 350 میلیون دلار براورد شده است .



خطوط انتقال گاز مجارستان از خاک روسیه گذشت  

بخشی از این خط لوله از خاک روسیه می‌گذرد که این انتقال فشارها را بر مجارستان از سوی اتحادیه اروپا برای این خط لوله در پی داشته است.



با وجود فشارهای غرب بر مجارستان این کشور احداث خط لوله انتقال گاز را به جنوب اروپا آغاز کرد.   

 

براساس این گزارش بخشی از این خط لوله از خاک روسیه می گذرد که این انتقال فشارها را بر مجارستان از سوی اتحادیه اروپا برای این خط لوله در پی داشته است.   

   

بهای نفت آمریکا کاهش یافت  

با نزدیک شدن به نشست مهم روز پنجشنبه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و گمانه‌زنی‌ها در مورد مقاصد اعضای این سازمان، بهای نفت دوشنبه در بازار نیویورک کاهش یافت.



بهای هربشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت ( نفت پایه آمریکا ) برای تحویل در ژانویه با 73 سنت کاهش به 75 دلار و 78 سنت در هربشکه رسید.

 

همچنین بهای نفت برنت نیز برای تحویل در همان موعد با 68 سنت کاهش به 79 دلار و 68 سنت در هربشکه رسید.

 

 تجدید نظر روسیه و عربستان بر سر قیمت نفت  

روسیه و عربستان برای تجدید نظر در قیمت نفت وارد مذاکرات جدید شدند.  

 

بر اساس این گزارش عربستان سعودی و روسیه بر این باورند که قیمت گذاری باید بازار محور باشد و عرضه و تقاضا برای قیمت نقش تعیین کننده ای دارد.

 

برای ادامه این همکاری روسیه به عربستان دو پیشنهاد داده است که هماهنگی قیمت‌ها با نرخ نفت اوپک یکی از این پیشنهادات است.

 

تصمیم برای سهمیه‌بندی سوخت به مالزی رسید  

دولت مالزی برای صرفه جویی ارزی تصمیم به سهمیه بندی سوخت گرفت.  

 

این تصمیم بعد از کسری میلیاردی دولت مالزی به منظور تآمین سوخت گرفته شد. در ابتدا این دولت تصمیم به تثبیت قیمت سوخت گرفت اما بعد از افزایش قاچاق سوخت این مهم به نتیجه نرسید. 



افزایش بهای نفت در بازار آسیا  

بدر معاملات امروز صبح بازار آسیا، هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر با 48 سنت افزایش، 76 دلار و 33 سنت معامله شد.

 

بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژانویه نیز 32 سنت افزایش یافت و به 79 دلار و 65 سنت رسید.

 

بانک یونایتد اوورسیز سنگاپور در یادداشتی اعلام کرد بازارها نسبت به روزهای قبل به نتایج نشست آتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» که قرار است 27 نوامبر (پنجشنبه آینده) برگزار شود، خوشبین‌تر هستند.

 

امیدواری بازارها به اینکه اوپک بتواند اختلافات داخلی خود را حل کند و تولید طلای سیاه را کاهش دهد همینطور انتشار آمار مثبت اقتصادی در آمریکا سبب شد بهای نفت روز جمعه در بازار آسیا افزایش پیدا کند.



انتهای پیام/


5287274
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی و خاکی کشور، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارت سیل و مقابله با خشکسالی تاثیر بسزایی دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سیاح گفت: مجوز‌های کاغذی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال پایان می‌پذیرد و دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مجوز‌های کاغذی، مکلفند مجوز‌های خود به الکترونیکی و شناسه یکتا را تسریع کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به نظام بهره برداری دام و طیور کشور توسط این شرکت عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری گفت: مسافران با توجه به وقوع سیل و انسداد مسیر‌ها از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است