سیاسی 01:01 - 05 فروردین 1397
در نگاهی به دستورات صادر شده انجام شد؛
نگاهی به اتفاقات سال ۹۶ نشان می‌دهد که حوادث ناگوار این سال تقریبا هر ماه کام مردم ایران را تلخ کرده و باعث شده رییس‌جمهوری اسلامی ایران برای بررسی این وقایع تیم‌های ویژه‌ای را تشکیل دهد؛ از گروه بررسی سقوط هواپیما و غرق شدن کشتی گرفته تا تیم ویژه زلزله و سیل.

تیم‌های ویژه روحانی در سال ۹۶

به گزارش ایسنا، آخرین اتفاق تلخی که در سال ۹۶ رخ داد حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج بود. پس از این اتفاق رییس‌جمهور در جلسه یک‌شنبه ۲۹ بهمن هیات دولت عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را مسئول تهیه گزارش علل سقوط هواپیمای شرکت آسمان کرد. در این جلسه هیات دولت، وزیر راه گزارش مقدماتی خود را در خصوص بررسی علل حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ارائه کرد و متذکر شد اقدامات لازم بسرعت در حال انجام و پیگیری است.

پس از آن با دستور رییس‌جمهور و بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری، وزیر راه و شهرسازی ماموریت یافت تا با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعا گزارش کند.

همچنین روحانی در پیام تسلیت خود برای این حادثه نوشت:

«سانحه بسیار تلخ سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان در مسیر تهران-یاسوج که منجر به جان باختن عده‌ای از هموطنان عزیز ما شد، باعث تأثر فراوان گردید.

اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده، این مصیبت را به ملت ایران تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزد منّان برای جان باختگان این حادثه، رحمت واسعه و برای بازماندگان، صبر و پاداش فراوان الهی مسألت دارم.

لازم است وزیر راه و شهرسازی براساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان؛ ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم برای خدمات اورژانسی و امدادی توسط دستگاه‌های ذیربط، علل این حادثه را سریعا گزارش نماید و تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار اینگونه رخدادهای ناگوار به عمل آید.»

درست چهار روز قبل از این اتفاق، رییس‌جمهور حساسیت خود را نسبت به برخی حوادث پس از ناآرامی‌های چند ماه اخیر در بازداشتگاه‌های کشور که در آن تعدادی جان خود را از دست دادند و یا از نحوه برخوردها شکایت داشتند، نشان داد. در ۲۵ بهمن به دستور رییس‌جمهور کمیته چهارنفره‌ای از اعضای دولت مامور رسیدگی و پیگیری حوادث ناخوشایند در برخی از بازداشتگاه‌ها شد.

در این رابطه وزرای کشور، اطلاعات، دادگستری و معاون حقوقی رییس‌جمهور ماموریت یافتند تا جزئیات امر را رسیدگی و پیگیری دقیق نموده و گزارش بررسی‌های خود، از جمله قصور یا تقصیر احتمالی را به رییس‌جمهوری گزارش کنند.

اما ریزگردها در خوزستان و سایر نقاط کشور از آن مسائلی است که هر سال تکرار می‌شود و تقریبا هم راه چاره‌ای برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. با دستور رییس دولت دوازدهم، عیسی کلانتری معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به همراهی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی برای پیگیری فوری طرح‌های اخیر و کوتاه‌مدت دولت در زمینه مبارزه با ریزگردها راهی استان خوزستان شدند.

حسن روحانی صبح دوشنبه ۲ بهمن در جلسه ویژه بررسی وضعیت آلودگی هوا و مشکل ریزگردها در بخش‌هایی از مناطق جنوب‌غربی کشور، ضمن اخذ گزارش آخرین اقدامات انجام شده دستور داد کلانتری و حجتی همان روز برای نظارت بیشتر و پیگیری فوری طرح‌ها و برنامه‌های دولت عازم این مناطق شوند.

رییس‌جمهور در جلسات هیات وزیران ضمن بررسی آخرین وضعیت و علل توسعه ریزگردها و آلودگی هوا در بخش‌هایی از کشور، دستور داده بود علاوه بر برنامه‌های درازمدت، اقدامات عاجل و کوتاه‌مدتی برای مدیریت و کاهش آلودگی محیط زیست در مناطق یاد شده انجام شوند. رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی همچنین موظف شدند گزارش اقدامات و هرگونه موانع احتمالی را به روحانی ارائه دهند.

مشکل دیگر کلان‌شهرهای کشور آلودگی هواست که جلسه ۲۴ دی هیات دولت به ریاست رییس‌جمهور، به بررسی گزارش وضعیت آلودگی هوای کلان‌شهرها و اقدامات انجام شده، موانع اجرایی و راهکارهای موجود پرداخت و تصمیماتی را در این زمینه اتخاذ کرد.

بر این اساس، مقرر شد طرح محدودیت تردد خودروها و نیز تردد شبانه کامیون ها در سطح شهر به محض اعلام پیش‌بینی سازمان هواشناسی در خصوص احتمال وقوع پدیده پایداری هوا از حداقل سه روز قبل از تاریخ وقوع پیش‌بینی شده در محدوده مورد نیاز به تشخیص مراجع موردنظر عملیاتی شود و نیروی انتظامی نیز موظف شد کلیه مشکلات اعمال مقررات برای متخلفین از جمله فراهم کردن امکان استعلام و ارسال پاسخ به تعداد کلیه خودروهای متخلف از طریق سامانه سیمفا را مرتفع نماید.

در همین راستا، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد با همکاری وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه طرح بهسازی و نوسازی ضربتی ناوگان حمل و نقل عمومی کلان‌شهرها را با استفاده از حداکثر توان تولید داخل و بهره‌گیری از همه ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری قانونی ارایه کند.

حادثه تلخ دیگر سال ۹۶ تصادف، آتش‌سوزی و غرق شدن نفت‌کش سانچی در آب‌های چین بود. در اولین روزهای این اتفاق در روز سه‌شنبه ۱۹ دی رییس‌جمهور در جلسه‌ای، آخرین وضعیت کارکنان نفتکش ایرانی را بررسی و دستورات لازم را برای بکارگیری همه توان ملی و منطقه‌ای برای تسریع در تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضعیت کارکنان این نفتکش صادر کرد.

روحانی در این جلسه که با حضور وزیران امور خارجه، نفت و راه و شهرسازی و سایر مسئولان ذیربط برگزار شد، پس از استماع گزارش‌ها، تاکید کرد که مهم‌ترین موضوع در مرحله کنونی تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضعیت کارکنان این نفتکش و خانواده‌های عزیز آنان است و همزمان نیز باید پیگیری‌های لازم حقوقی برای جبران خسارات وارده، انجام گیرد.

رییس‌جمهور در این جلسه پس از گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، از آن‌ها خواست که ضمن ارائه گزارش نهایی و فنی از دلایل حادثه، پیگیری‌های لازم برای رسیدگی به ابعاد مختلف حادثه و به‌ویژه سرنوشت کارکنان کشتی و حانواده‌های این عزیزان را انجام دهند.

روحانی همچنین ضمن اخذ گزارش محمدجواد ظریف از پیگیری‌های وزارت امور خارجه، دستور داد تا تمام امکانات دستگاه دیپلماسی برای پشتیبانی سیاسی و حقوقی، تسریع عملیات اطفای حریق، رسیدگی به وضعیت کارکنان و مذاکرات لازم با کشورهای همجوار ساحلی فعال شود.

هر چند در این حادثه نفتکش ایرانی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره‌جنوبی عصر ۱۶ دی و پس از تصادف با یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد و عملیات برای اطفای حریق و تعیین سرنوشت ۳۲ خدمه این کشتی پس از چند روز با شکست مواجه شد.

زلزله کرمانشاه حادثه دیگری بود که رییس‌جمهور برای رسیدگی به آن یک تیم ویژه تشکیل داد و خودش هم راهی مناطق زلزله‌زده شد. در روز دوشنبه ۲۲ آبان به دستور روحانی، وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس جمعیت هلال احمر به همراهی تیمی از نهاد ریاست‌جمهوری، عازم مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه شدند.

هیات اعزامی به ریاست عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، موظف به رسیدگی به روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان، رسیدگی به آسیب‌دیدگان و گزارش اقدامات انجام شده به رییس‌جمهور شدند.

روحانی یکشنبه شب پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه قرار گرفت و دستور داد تمام امکانات موجود کشور و به خصوص استان‌های همجوار در جهت اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان گرفتار زیر آوارها، خدمات درمانی برای مصدومین و تامین احتیاجات لازم هموطنان آسیب‌دیده بسیج شوند.

رییس‌جمهور همچنین طی دستوری به اسحاق جهانگیری معاون اول خود ماموریت داد تا  ضمن مدیریت عالی موضوع جهت پشتیبانی کامل، مجموعه امکانات دولت و سایر نهادهای عمومی، نظامی و تشکل‌های مردمی را در این جهت بسیج نماید. در دستور روحانی به معاون اول رییس‌جمهور آمده بود: «پیرو دستوراتی که شب گذشته برای بسیج تمام امکانات موجود کشور و به‌خصوص استان‌های همجوار در جهت اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان گرفتار زیر آوارها، خدمات درمانی برای مصدومین و تامین احتیاجات لازم هموطنان آسیب دیده به وزیر محترم کشور داده شده؛ ضروری است با توجه به وسعت این حادثه دردناک که متاسفانه به از دست دادن و یا مصدومیت تعداد زیادی از هموطنان عزیز به‌ویژه در استان کرمانشاه منجر شد، جنابعالی ضمن مدیریت عالی موضوع جهت پشتیبانی کامل، مجموعه امکانات دولت و سایر نهادهای عمومی، نظامی و تشکل‌های مردمی را در این جهت بسیج نمایید.»

روحانی همچنین صبح دوشنبه نیز  در تماسی تلفنی با هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در جریان تازه‌ترین گزارش وضعیت امدادرسانی و رسیدگی به زلزله‌زدگان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد.

حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر اهل استان هرمزگان در حوالی قلعه بیابان بخش رستاق داراب فارس که ۱۰ کشته و ۳۵ مصدوم به دنبال داشت در تاریخ ۱۰ شهریور رخ داد و باعث شد رییس‌جمهور ضمن دستور لغو حرکت شبانه اتوبوس‌های این اردوها، وزرای آموزش و پرورش و راه و شهرسازی را مامور بازبینی جدی دستورالعمل‌های اردوهای دانش آموزی کرد.

به دنبال این اتفاق رییس‌جمهور در ابتدای جلسه یک‌شنبه ۱۲ شهریور هیات دولت، با ابراز تأسف از سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگانی، اظهار کرد: «خبر ناگوار سانحه رانندگی که به جان باختن و مصدومیت تعدادی از دختران دانش‌آموز انجامید، همه ملت ایران را اندوهگین کرد. این نخستین بار نیست که استعدادهای آینده کشور قربانی حوادث جاده‌ها می‌شوند و نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت و به ابراز تأسف بسنده کرد.»

رییس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: «لازم است دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی با عبرت‌آموزی از این حوادث، ظرف یک ماه توسط وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی بازبینی جدی شود و به تصویب برسد و تا آن زمان حرکت شبانه اتوبوس‌های این‌گونه اردوها ممنوع شود.»

روحانی با تأکید بر اینکه "باید مقررات مربوط در مورد ایمنی و استاندارد وسایل نقلیه و رانندگان برای حمل‌ونقل دانش‌آموزان به دقت اعمال شود"، بیان کرد: «این‌گونه اردوها باید در سطح گسترده‌تر و محلی برنامه‌ریزی شود و از مسافت‌های طولانی اجتناب گردد. همچنین لازم است اطلاعات مربوطه بطور کامل در اختیار اولیاء دانش‌آموزان قرار گیرد و با رضایت و همکاری آنان اجرا شود.»

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و در بحبوبه تبلیغات انتخاباتی حادثه انفجار در معدن زمستان یورت استان گلستان در ۱۳ اردیبهشت باعث شد تا رییس‌جمهور علاوه بر حضور در این محل، به اسحاق جهانگیری معاون اول خود دستور پیگیری ویژه این حادثه را بدهد و نعمت‌زاده وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت و استاندار گلستان و رییس سازمان هلال احمر موظف شدند با تشکیل تیم‌هایی به پیگیری ماجرا بپردازند.

در همین زمینه روحانی در پیامی ضمن تسلیت کشته شدن تعدادی از کارگران زحمت‌کش در حادثه معدن آزادشهر استان گلستان و همچنین آرزوی شفای کامل برای مصدومین این حادثه تاکید کرد که "لازم است همه بخش‌ها و نهادها با هماهنگی از تمامی امکانات در دسترس برای تسریع امدادرسانی و به‌خصوص نجات محبوسین، بهره‌گیری کنند".

متن پیام حسن روحانی به شرح زیر بود:

«در حالی که تنها یک روز از تکریم ملت ایران از تلاش‌گران عرصه کار و تولید می‌گذرد؛ حادثه دردناک کشته و مصدوم شدن تعدادی از کارگران زحمت‌کش معدن آزادشهر در استان گلستان موجب اندوه و عزای همه مردم ایران شد.

اینجانب این مصیبت بزرگ را به خانواده‌های مصیبت‌دیده و عموم هم‌وطنان به‌ویژه مردم شریف استان گلستان تسلیت گفته و شفای عاجل مصدومان حادثه را از خداوند متعال مسألت دارم.

معاون اول محترم رییس‌جمهور، مأموریت یافته تا تمام اقدامات لازم را برای کاهش آلام خانواده‌های محترم آسیب‌دیده و رسیدگی و جبران ابعاد مختلف خسارات جانی و مادی حادثه به عمل آورد و در اولین گام، هیأتی متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت و همچنین تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منطقه اعزام شده‌اند.

در همین راستا دستورات لازم به وزارت کشور و استانداری گلستان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سایر دستگاه‌های ذیربط و همچنین هلال احمر داده شده و لازم است همه بخش‌ها و نهادها با هماهنگی از تمامی امکانات در دسترس برای تسریع در امدادرسانی و به‌خصوص نجات محبوسین، بهره‌گیری نمایند.»

در اواخر فروردین سیل در آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل باعث شد تا رییس‌جمهور هیاتی را به سرپرستی حمید چیت‌چیان وزیر وقت نیرو مامور کند که با حضور و سرکشی در ‌استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و همچنین اردبیل، به روند امدادرسانی به سیل زدگان رسیدگی و اقدامات انجام شده را گزارش دهند. ‌معاونان وزارتخانه‌های کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی و جمعیت هلال احمر از اعضای ‌هیات اعزامی به سرپرستی وزیر نیرو بودند.

روز شنبه ۲۶ فروردین هم روحانی در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل و همچنین وزیر نیرو که به نمایندگی از او در راس هیاتی در منطقه حضور یافته بود، در جریان آخرین وضعیت امداد و رسیدگی به سیل‌زدگان این سه استان و خسارات‌ها قرار گرفت.

روحانی در این گفت‌وگوها دستورات لازم را برای بسیج همه امکانات دستگاه ها و نهادها جهت امدادرسانی به سیل‌زدگان و رسیدگی فوری به وضع آسیب‌دیدگان و مصدومان صادر کرد. رییس‌جمهور همچنین تاکید کرد که "تمام امکانات این استان‌ها و در صورت لزوم استان‌های همجوار باید در مسیر ساماندهی هر چه سریع‌تر وضعیت و کمک به آسیب‌دیدگان و مصدومان حادثه سیل به‌کار گرفته شود".

همچنین اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی، قربان‌علی سعادت استاندار آذربایجان غربی و مجید خدابخش استاندار اردبیل در تماس‌های تلفنی خود، گزارشی را از وضعیت سیل‌زدگان استان‌های خود و اقدامات انجام گرفته ارائه دادند.

چند روز قبل، زلزله در خراسان باعث شد تا رییس‌جمهور روز جمعه ۱۸ فروردین گروهی را به ریاست حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برای رسیدگی به روند امدادرسانی به خسارت‌دیدگان زلزله در استان خراسان رضوی عازم این استان کند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس بنیاد مسکن و معاونان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و امور اجتماعی هم در خراسان رضوی حضور یافتند.

روحانی در پی وقوع این زلزله در ۱۶ فروردین بلافاصله ضمن گفت‌وگو با علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در جریان گزارش دقیق حادثه و ابعاد و گستره خسارات آن قرار گرفت. رییس‌جمهور در این تماس تلفنی با استاندار خراسان رضوی و شنیدن گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف امدادی، دستور داد تا کلیه اقدامات لازم و فوری برای رسیدگی به حادثه‌دیدگان، مصدومان و خسارات وارده از سوی دستگاه‌های مسئول انجام گیرد. روحانی همچنین دستور داد تا در این راستا و در صورت لزوم از امکانات استان‌های همجوار استفاده شود.

اما اولین دستور ویژه رییس‌جمهور در سال ۹۶ روز ۶ فروردین در نخستین جلسه هیات دولت خطاب به عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و شوراهای شهر و روستای پنجم ۲۹ اردیبهشت صادر شد. در این جلسه وزیر کشور گزارشی از میزان ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای شهر و روستا و تمیهدات لازم برای برگزاری شکوهمند انتخابات به استحضار هیات وزیران رساند.

در ادامه این جلسه رییس‌جمهور از وزیر کشور خواست پیرو دستور قبلی، گزارش اقدامات انجام‌شده در تأمین امنیت کامل برای انتخابات سالم و قانونی، برخورد با تخلفات امنیتی و بازداشت مشکوک تعدادی از فعالان رسانه‌ای در آستانه انتخابات را ارایه کند.

نگاهی به دستورات رییس‌جمهور و تشکیل تیم‌های ویژه توسط او در سال ۹۶ مشخص می‌کند که سال گذشته سالی سخت برای مردم ایران و دولت‌مردان بوده است. انواع و اقسام حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی باعث شد تا سالی تلخ برای بسیاری از مردم ایران رقم بخورد. هرچند برخی از این حوادث قابل پیشگیری و پیش‌بینی هستند و این امیدواری وجود دارد تا مسئولان کشور با همتی بیشتر در سال جدید آمار چنین حوادثی و طبعات بعد از آن را کمتر و کمتر کنند.

انتهای پیام


9724137
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دولت در مهار آب‌های مرزی توجه داشته باشد چون در سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر آب‌ها به دریا ریخته شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس غرب آسیا گفت: بعد از جنگ غزه، کابینه نتانیاهو دچار فروپاشی خواهد شد و مجبور است انتخابات زودهنگام برگزار کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است