فرهنگی‌هنری 12:09 - 03 تیر 1397

تکذیب تخریب کتابخانه پارک شهر/تعمیر و مقاوم‌سازی ادامه دارد

علی نیکنام مدیر کل کتابخانه‌های عمومی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره خبر تخریب بخشی از ساختمان کتابخانه پارک شهر که در فضای مجازی منتشر شده، گفت: ساختمان کتابخانه پارک شهر، از نظر شرایط و قدیمی بودن، شبیه به ساختمان پلاسکو بود و بحث تعمیر و نوسازی آن برای مدت مدیدی ادامه داشت.

وی افزود: با وجود طولانی شدن زمان بحث و گفتگو درباره تعمیر یا بازسازی این ساختمان که جزئی از میراث فرهنگی است، اعتبار لازم وجود نداشت و در نهایت به بحث تعمیر این بنا رسیدیم. سال ۹۳ بود که با توجه به شرایطی که این ساختمان داشت، تعمیر هرچه زودترش لازم تشخیص داده شد. نظر ما در اداره کتابخانه‌های عمومی تهران بر این بود که کتابخانه مذکور را به صورت یک کتابخانه استاندارد بازسازی کنیم اما مسئولان میراث فرهنگی معتقد بودند که این بنا ارزش میراثی دارد. بنابراین با توافقی که صورت گرفت، بنا بر تعمیر و مقاوم‌سازی این ساختمان شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران در ادامه گفت: باید توجه کنیم که این کتابخانه عمری ۵۰ ساله دارد و امروز هم دیگر شرایط ۵۰ سال پیش‌اش را ندارد. این ساختمان در پارک بوده و پارک هم محیطی رطوبت‌زا دارد. از سال ۹۳ که پروژه مقاوم‌سازی آغاز شد، کار از طریق مناقشه عمومی به یک پیمان‌کار سپرده شد که پس از مدتی به این تشخیص رسیدیم که پیمان‌کار مذکور برای این پروژه مناسب نیست. به همین دلیل با تعویض پیمان‌کار، در حال حاضر پیمان‌کار دیگری مشغول به کار روی پروژه تعمیر ساختمان کتابخانه پارک شهر است.

نیکنام گفت: ما جلسات متعددی با مسئولان میراث فرهنگی داشتیم و هر دو برای حفظ این بنای قدیمی تلاش دارند. بنابراین قرار است خروجی این پروژه، یک ساختمان با همان شکل و شمایل ولی به روزتر باشد که استانداردهای کتابخانه‌ای را هم پاس کند. وضعیت فعلی این ساختمان، باعث می‌شد که توسط اهالی کتابخانه، قابل استفاده نباشد. این روزها هم همچنان تعمیرات ادامه دارد و قابلیت استفاده از مخزن و سالن مطالعه وجود ندارد. به همین دلیل از اعضای این کتابخانه درخواست کردیم تا به کتابخانه‌هایی چون محقق، دانشجو، سید مرتضی یا ۱۷ شهریور که کتابخانه‌های دیگر منطقه ۱۲ تهران‌اند، مراجعه کنند تا کار مرمت این کتابخانه به طور کامل به پایان برسد.

وی درباره جزئیات تعمیر کتابخانه پارک شهر گفت: این ساختمان واقعا فرسوده بود. این فرسودگی هم در سازه و هم در امکانات الکترونیکی، مکانیکی و سیستم سرمایشی‌-گرمایشی به چشم می‌خورد. درباره سازه باید بگویم که مقاوم‌سازی این ساختمان به واقع باید انجام می‌شد چون ممکن بود با یک زلزله کوچک فرو بریزد و ما هم باید در چنین شرایطی پاسخگو می‌بودیم. به هر حال استفاده از این کتابخانه زیاد بود و قرائت‌خانه‌اش به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کرد. در حال حاضر عملیات مقاوم‌سازی، به طور صددرصد به پایان رسیده و داریم به سمت تعمیر نما و ظاهرسازی ساختمان پیش می‌رویم. در واقع بیشترین وقت را هم، همین عملیات مقام‌سازی ساختمان گرفت. پیمان‌کار فعلی، با قدرت دارد به کار ادامه می‌دهد و عملیات تغییر و تعمیر ظاهر این سازه در حال پیشروی است. ما از پیمان‌کار قول ۱۰ ماهه گرفته‌ایم اما امیدواریم این کار زودتر و حتی ۸ ماهه به پایان برسد. در این زمینه هم شهرداری منطقه، هم عوامل پارک شهر و هم مسئولان میراث فرهنگی نهایت همکاری را انجام داده و می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران همچنین گفت: هم نهاد کتابخانه‌های عمومی، شخص دبیرکل و دفتر عمرانی نهاد به طور جدی مساله تعمیر این کتابخانه را دنبال می‌کنند، هم میراث فرهنگی و هم دوستان اداره کل کتابخانه‌های تهران. در زمینه ملاحظات میراث فرهنگی درباره این کتابخانه، می‌توانم به نمونه‌ای اشاره کنم که درباره کاشی‌های کتابخانه است. کاشی‌های این بنای قدیمی مرمت شده‌اند و به‌جای تعدادی از آن‌ها هم که افتاده‌اند، سفارش داده شده تا نمونه‌های جایگزین از اصفهان به تهران ارسال شوند. گنبدهای این سازه نیز قرار است به همان شکل قدیمی و اولیه خود حفظ شوند.


9820827
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مینی‌سریال «کشیک قلب» در پنج قسمت به کارگردانی حسین مهکام و تهیه‌کنندگی علی پورکیایی و بازی محسن کیایی از امشب روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام پناهیان در کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» راه‌های داشتن زندگی بانشاط را نشان می‌دهد، که راهکارش تغذیه روح از عبادت و ذکر پروردگار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت که در مباحث مختلف قرآنی اهتمام سازمان تبلیغات در پیش بردن مساله تدبر در قرآن کریم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای همدردی با مردم و کودکان مظلوم غزه در ایام ماه مهمانی خدا، روز جمعه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «مثلا جنگ نیست» رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌ها و مساجد کشور همزمان با شب‌های قدر مجالس احیا و مناجات برپا می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است