اجتماعی 16:31 - 01 اردیبهشت 1396
ایرنا نوشت: دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، ملاک انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را شایسته سالاری دانست و افزود: شهروندان افرادی را انتخاب کنند که دغدغه های شخصی و سیاسی نداشته باشند بلکه دغدغه خدمت رسانی و توسعه پایدار شهر از سوی نامزدها را مد نظر قرار دهند.

ملاک انتخاب اعضای شوراها، شایسته سالاری باشد/ پیشنهاد تدوین دوره آموزشی برای اعضای شورای شهر

الهام امین زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، افزود: در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، شایسته سالاری باید جایگزین مدیریت جناحی و سیاسی شود و فرایند انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در حوزه معرفت اندیشی و دانایی محوری باشد و جایگزین مدیریت مصلحت اندیشی شود.

وی ادامه داد: صرفا نمی گوییم افراد منتخب، چهره نباشد اما بسیاری از چهره های گمنام هستند که دغدغه خدمت دارند و از سویی دیگر نیز دانش لازم برای مدیریت شهر را دارا هستند و می توانند با دانایی محوری مشکلات را حل کنند.

امین زاده اظهار کرد: توسعه یافتگی شهرها و روستاها بخش مهمی از تکریم شهروندان است و توسعه پایدار باید دغدغه اعضای شورای شهر باشد و در راستای رفع معضلات شهری در حوزه های مختلف از جمله مسائل زیست محیطی، ساخت و سازها، مسائل فرهنگی، معضلات ترافیکی و اموری از این قبیل اهتمام و تلاش کنند.

وی اضافه کرد: شوراهای شهر و روستا در حوزه حقوق شهروندی و عدم تمرکز حاکمیت و تصدی گری، نزدیک ترین و وابسته ترین گروه به مردم هستند و می توانند دغدغه های شهروندان را به حاکمیت منتقل کنند بنابراین اصل محوری منافع شهروندان باعث می شود تا این شوراها تاثیرگذار باشند.

امین زاده بیان کرد: حفظ منافع و افزایش سطح رضایتمندی مردم در شوراهای شهر باید به عنوان یک اصل اساسی مطرح باشد و خواست ها و تمایلات شخصی و جناحی کنار گذاشته شود.

شوراهای اسلامی شهر و روستا، مزیت قانون اساسی است

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، شوراهای اسلامی شهر و روستا را مزیت قانون اساسی دانست و گفت: در قانون اساسی بحث شور و مشورت مورد تاکید قرار گرفته و می توان دریافت که تقسیم قدرت بین مردم و کاهش قدرتی که بخواهد صرفا منافع فردی و حزبی را داشته باشد، مورد توجه قانون اساسی است.

امین زاده گفت: خدمتگزاری در شوراهای شهر و روستا یکی از مسئولیت های ملی است و باید افراد واقعا دلسوز و متعهد، به دور از دغدغه های مالی و جناحی تنها به فکر شهروندان باشند تا از این طریق بدون اینکه بخواهند اهداف سیاسی و مالی داشته باشند، قوام و دوام شوراهای اسلامی شهر و روستا را در نظام حقوقی کشور دنبال کنند و در تصمیم گیری های حاکمیت سهم و نقش موثری داشته باشند.

تدوین دوره آموزشی برای اعضای شورای شهر ضروری است

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی تدوین دوره آموزشی برای اعضای شورای شهر را ضروری دانست و

پیشنهاد داد تا وزارت کشور برای اعضای شوراهای شهر به ویژه در شهرهای کوچک و روستاها، دوره های آموزشی نظام مند برنامه ریزی کند تا افراد منتخب مردم که با حسن سابقه وارد شوراها می شوند، آموزش های مدیریت شهری ببینند و با مبانی قانونی و چشم اندازهای حقوقی آشنا شوند.

وی اضافه کرد: اگر اعضای شوراهای شهر و روستا در زمینه حد و حدودهایی که یک عضو شورا باید رعایت کند تا بتواند موفق عمل کند، آگاهی های لازم را کسب کرده باشد، آنگاه آسیبی به خود و مردمی که به او رای داده اند، وارد نمی کند.

 لزوم آسیب شناسی فعالیت های شوراها

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی فعالیت های شوراهای فعلی، اظهار کرد: خدمات شورای شهر در سطح شهرها باید پایش و ارزیابی شود و بدین منظور خوب است تا گروه هایی متمرکز از سازمان های مردم نهاد در هر شهر، وضعیت شوراهای شهر را آسیب شناسی کنند تا ببینند که آیا وافعا محور اصلی شوراهای شهر منافع شهروندان بوده است یا خیر و آیا شوراها توانسته اند برای حل مشکلات شهری تاثیرگذار باشند همچنین ارتباط شوراها با شهرداری ها نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

امین زاده یادآور شد: شوراهای اسلامی شهر و روستا، نهاد های جدیدی هستند که بعد از انقلاب اسلامی و به استناد قانون اساسی به وجود آمده اند و باید دید که آیا این شوراها توانسته اند با آگاهی و دانش، مدیریت شهری را ارتقا بخشند که آثار تصمیماتشان را در حل مشکلات شهری شاهد باشیم یا خیر.

وی اضافه کرد: اعضای شورای شهر با صداقت با مردم برخورد کنند تا مردم به آنان اعتماد کنند و در اداره امور شهرها مشارکت داده باشند تا از طریق هم افزایی و ایجاد اعتماد و همدلی بین مردم و شوراهای شهر مدیریت شهری به بهترین نحو صورت گیرد اما اگر اعضای شوراها دغدغه خدمت به مردم را نداشته باشند و سایر دغدغه ها را دنبال کنند، سرمایه اجتماعی هنگفتی را از دست خواهیم داد که فقدان آن جبران ناپذیر است.

انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در 29 اردیبهشت 1396 برگزار می شود.

42237


9028486
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی با بیان اینکه با جدیت پیگیر بحث امنیت شغلی کارگران هستیم، گفت: کار جوهره توسعه اقتصاد هر کشوری است و ما به کارگران ایران اسلامی افتخار می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص و کمیسیون‌های تخصصی پزشکی استانی و کشوری برای برخی زائران برگزار شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستگیری یک قاچاقچی حرفه‌ای موادمخدر در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران گفت: در حال حاضر پنج هزار دستفروش در بازار‌های محلی شناسایی و کد‌ ملی آنها و اطلاعاتشان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا تمهیدات این یگان در مورد اعزام زائران به عمره را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری به ترتیب ۳۲/۱ و ۲۷/۳ سال بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» طبق پژوهشی افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس اداره دانشجویی سازمان جوانان از برگزاری انتخابات کنگره سراسری اعضای شورای مرکزی جوانان هلال احمر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است