اجتماعی 12:45 - 06 آذر 1394
در سال تحصیلی 95-96 تغییرات برنامه درس ملی به پایه دهم می‌رسد. وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای برنامه درس ملی طرحی تحت عنوان ساماندهی شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی را طراحی کرده و در نوبت بررسی در شورای عالی آموزش و پرورش دارد.

پیشنهادهایی برای طرح جدید «هدایت تحصیلی» کلاس نهمی‌ها

از آنجا که با توجه به برنامه ساماندهی شاخه‌های تحصیلی از سال آینده در پایه دهم سه شاخه علوم پایه،‌ فنی و مهارتی و علوم انسانی را خواهیم داشت، امسال دانش آموزان سال نهم در مرحله اول هدایت تحصیلی خود را انجام می‌دهند و از پایه یازدهم با انتخاب رشته برای بار دوم در رشته‌های تخصصی مربوط ادامه تحصیل خواهند داد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش ایسنا، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت در مصاحبه ای به این موضوع اشاره و عنوان کرد: وجه تفاوت امسال با سال‌های گذشته برای دانش آموزان متوسطه اول در پایه نهم، بحث هدایت تحصیلی است. در همین راستا مباحث مقدماتی مربوط به روند هدایت تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش انجام شده است و در تلاش هستیم هدایت تحصیلی در شاخه‌ها و رشته‌ها را مشخص کنیم و به سمت تمهید مقدمات در بستر مدارس برویم.

وی با اشاره به اینکه اگر تصمیم گیری‌ها در شورای عالی آموزش و پرورش با دقت انجام نشود مشکلاتی ایجاد خواهد شد گفت: امیدوارم ظرف یک ماه آینده تکلیف شاخه‌ها و رشته‌های موردنظر برای هدایت تحصیلی دانش آموزان کلاس نهم در پایان امسال مشخص شود.

عظیم محبی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش نیز به بیان پیشنهادات و راهکارها در استقرار هدایت تحصیلی دوره اول متوسطه پرداخت و گفت: در سال تحصیلی پیش رو هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان از دوره دوم متوسطه به پایه نهم در دوره اول متوسطه انتقال خواهد یافت. بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، هدایت تحصیلی صرفاً تکمیل فرم انتخاب رشته نیست بلکه یک فرآیند است.

وی افزود: هدایت تحصیلی جریانی است که باید به شکل علمی با مشارکت مدیران، اولیاء، معلمان و مشاوران از دوره ابتدایی مدیریت شود. درعین حال مقوله هدایت تحصیلی و شغلی با ابعاد مختلف بویژه سیاست‌های حاکم بر اشتغال و نیازهای اساسی مشاغل در کشور نیز ارتباط دارد.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: عدم ارتباط ارگانیک بین نیازهای شغلی و رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها، بیکاری بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، پایین بودن مهارت‌های فارغ‌التحصیلان با نیازهای مشاغل جدید، پایین بودن روحیه کار آفرینی افراد فارغ‌التحصیل، عدم آگاهی خانواده‌ها از نیازهای جدید بازار کار، عدم آگاهی خانواده از جریان هدایت تحصیلی و شغلی، عدم ایفای نقش صدا و سیما در فرهنگ سازی مناسب در این ارتباط، ارتباط کم رشته‌های دانشگاهی با بخش صنعت و بازارکار، عدم ارتباط مناسب بخش صنعت با هنرستان‌ها، عدم آگاهی مدیران، مشاوران و معلمان نسبت به ابعاد مختلف جریان هدایت تحصیلی، نبودن مدیریت یکپارچه از صف تا ستاد نسبت به جریان هدایت تحصیلی و نادیده گرفتن نقش برنامه‌های درسی در هدایت تحصیلی از جمله مسائل کلیدی است که باید در هدایت تحصیلی و شغلی در سطح کلان مورد توجه قرار بگیرد.

محبی در ادامه راهکارهای پیشنهادی بهسازی این فرایند را ارائه و به ایسنا اظهار کرد: استفاده از ظرفیت شورای عالی اشتغال کشور در ساماندهی جریان شغلی کشور و پذیرش برنامه‌های درسی به عنوان کلیدی‌ترین عامل در شناسایی استعدادها، پرورش و هدایت تحصیلی و شغلی از جمله این راهکارها هستند.

وی افزود: برنامه‌های درسی فرصت‌های آموزشی و تربیتی هستند که دانش آموزان در معرض آن قرار می‌گیرند تا استعدادهای فطری خود را بهتر بشناسند و کم کم مسیر مناسب تحصیلی و شغلی را با کمک عوامل سهیم و موثر مدیریت کنند. پیش فرض اصلی در این جریان این است که برنامه‌های درسی اولاً همه ابعاد وجودی دانش آموزان را پوشش دهد و در عین حال متناسب با نیازهای بازارکار ، براساس آخرین تحولات اجتماعی ، فناوری و... اطلاعات لازم را به دانش آموزان ارائه می‌دهد.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این برداشت برنامه درسی صرفاً محتوا و کتاب نیست بلکه همه مولفه های تاثیرگذار در کسب شایستگی ها جهت درک و اصلاح موقعیت خود و دیگران اطلاق می‌شود گفت: ابعاد نگرش حرفه‌ای معلمان، محیط متنوع یادگیری، فناوری نوین، تنوع بسته‌های آموزشی، فعالیت‌های علمی و عملی دانش آموزان در مدرسه، جو و فضای خلاقیت و کار آفرینی در مدرسه از جمله این مولفه ها هستند.

محبی ادامه داد: براساس نکات گفته شده اجرای برنامه درسی مدرسه به شکل مطلوب زمینه ساز شکل گیری هویت همه جانبه و متعادل دانش آموزان خواهد شد. ایجاد هارمونی و پیوند تدریس، ارزشیابی و راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی، تولید فرم ها و چک لیست های مناسب جهت شناسایی استعدادهای دانش آموزان حداقل از دوره دوم ابتدایی به همراه آموزش لازم به مدیران ، مربیان ، معاونین ، معلمان و مشاوران، هدایت درس کار فناوری در جهت تمرین واقعی مهارت های بازار کار ( پودمان های مورد نظر ) جهت شناسایی استعدادها در عین حال کسب مهارتهای زندگی و شغلی، در اولویت قرار گرفتن آموزش خانواده نسبت به فضای کسب و کار ، ماهیت استعدادها از دوره ابتدایی به ویژه از پایه هفتم به بعد و نهادینه سازی رویکرد کار آفرینی در برنامه های درسی و فرهنگی مدارس از جمله دیگر راهکارها و پیشنهادات مطرح هستند.

انتهای پیام


7434708
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل امور بیمه شدگان تأمین اجتماعی می‌گوید که افراد بیکار شده مشمول قانون کار برای بهره‌مندی از مقرری بیمه بیکاری ظرف ۳۰ روز، بیکاری خود را به اداره کار اطلاع دهند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب گفت: در طرح جامع اولیه نمایشگاه شهر آفتاب تغییراتی ایجاد شده است که با مصوبه شورا می‌تواند اجرایی شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب گفت: در طرح جامع اولیه نمایشگاه شهر آفتاب تغییراتی ایجاد شده است که با مصوبه شورا می‌تواند اجرایی شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از افتتاح دومین ایستگاه آتش‌نشانی بانوان کشور در شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: کارتن‌خواب‌ها و زباله‌گرد‌ها در صورت تمایل، توسط پیمانکاران خدمات شهری و با عنوان شغلی پاکبان در شهرداری تهران مشغول کار می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی و برای آگاهی بخشی درباره هموفیلی، همگام با سایر اِلمان‌های شهری دنیا به رنگ قرمز در می‌آید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران از عدم تأمین زمین برای ساخت ورزشگاه‌های جدید در پایتخت انتقاد کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده کل انتظامی از توقیف تریلی با یک تن شیشه خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد میانسالی که پس از سال‌ها درگیری با همسرش، سرانجام او را در یک جدال خانوادگی به قتل رسانده بود، فرزندانش رضایت خود را اعلام کرده‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: سال گذشته ۲۷ هزار مددجوی کمیته امداد از پرداخت عوارض شهرداری معاف شدند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است