گوناگون 07:30 - 15 تیر 1394
در جلسه شورای شهر تهران که همزمان شده بود با روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، رئیس شورای شهر تهران در سخنانی اظهار امیدواری کرد شهرداری و شورای شهر بتوانند به جایگاه واقعی خود برسند و همه کاره شهر باشند چرا که امروزه راه برون رفت از معضلات تنها در این صورت میسر و شدنی است.

مهدی چمران ایجاد مدیریت یکپارچه شهری را راه‌حلی مناسب برای رفع بسیاری از مشکلات دانست و گفت: شورا و شهرداری باید بتوانند در تمام موضوعات شهر دخالت کنند و تصمیم بگیرند. چمران در جلسه دیروز شورای شهر تهران تأکید کرد: هم دولت به‌دنبال تشکیل مدیریت یکپارچه شهری است و هم در اصل103 قانون اساسی به صراحت آمده که «استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند.»روی این صحبت‌های مهدی چمران، علی اصغر ناصر‌بخت،‌ معاون فرمانداری تهران بود که اخیرا در مذمت مدیریت شهری گفته بود: «دوستان در شورای شهر و شهرداری تهران احساس می‌کنند همه کاره شهر تهران هستند و به مسئولیت و وظایف سایر دستگاه‌ها توجه نمی‌کنند.»

همچنین رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر نسبت به اظهارنظر معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری تهران واکنش نشان داد و گفت: ما نه‌تنها فکر می‌کنیم بلکه از جایگاه نمایندگی مردم به این موضوع ایمان داریم و به استناد اصل103 قانون اساسی بر آن تأکید می‌کنیم بنابراین اگر بر مسند گماشته‌های دولت چنین باوری ندارند، تفکر خود را اصلاح کنند یا جای خود را به کسانی بدهند که چنین باوری دارند. حافظی گفت: همه تلاش‌ها برای حل مشکلات مردم است و قرار نیست عده‌ای براساس ایده‌ها و عقاید شخصی‌شان بر مردم حکومت کنند.

  • درخواست پاسخ به ایرادات تلفیق بودجه89

اعضای شورای شهر تهران پس از شنیدن گزارش حسابرسی تلفیقی سال89، شهرداری را مکلف به ارائه گزارش‌های اصلاحی از تلفیق بودجه‌های سنواتی کردند. براین اساس شهرداری تهران موظف شد ضمن پیگیری نارسایی‌ها و مواردی که قوانین و مقررات موضوعه در سال مالی مذکور رعایت نشده است اقدامات لازم را برای انجام اصلاحات انجام دهد به‌نحوی که موارد مذکور برای سال آتی آن برطرف شود.

همچنین حسابرس شورا موظف شد هنگام بررسی صورت‌های مالی و درآمد و هزینه منتهی به سال90 شهرداری تهران و درصورت لزوم در سال‌های آتی گزارش اقدامات اصلاحی انجام شده را به همراه گزارش حسابرسی سال مربوط به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد. بنابراین گزارش، نظر رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری نیز این بود که ایرادات تلفیق بودجه89 شهرداری با پاسخ حل می‌شود نه روخوانی.

وی گفت: شهرداری تهران باید پاسخ به ایرادات حسابرس را مکتوب در اختیار اعضا قرار دهد تا اعضا ایرادات را مطالعه کرده و به جمع‌بندی لازم برسند. حافظی پیشنهاد داد که علاوه بر ارائه مکتوب پاسخ ایرادات توسط شهرداری، درصورت موافقت اعضا، کمیسیون تلفیق شورا به نیابت از شورا این ایرادات را بررسی و جمع‌بندی کند تا در صحن مطرح شود. وی یکی از ایرادات حسابرس را تأخیر 3ماهه در ارائه تفریغ بودجه دانست و گفت: گزارش عملکرد برخی از تبصره‌ها در زمان‌های مشخص باید به شورا منعکس می‌شد که نشد. از نظر حافظی، شورا تعیین کرده است درصورت حصول درآمد مازاد، اولویت هزینه کرد در کجا صورت گیرد اما متأسفانه براساس این گزارش نه‌تنها اولویت رعایت نشده بلکه مستندات افزایش درآمد به حسابرس نیز ارائه نشده و 130میلیارد تومان در ردیف هشتم، یعنی پروژه شهر آفتاب هزینه شده است.

  • اعتراض دانشجویان به تخریب فضای سبز

حافظی در بخش دیگری از سخنان خود به مکاتبه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت و خواجه نصیر در تاریخ چهارم شهریور سال93 با معاونت اجرایی دفتر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این نامه دانشجویان به 6مورد از تخلفات رخ داده در تخریب باغات ازجمله حکمت لواسان، بدیع الحکمای همدان و تغییر کاربری پارک 18هزار متری در حاشیه میدان ونک اشاره کرده‌اند.

وی ادامه داد:همچنین در 15بهمن سال93 بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، امام صادق(ع)، صنعتی شریف و امیرکبیر مجددا مکاتبه داشتند و با تغییر کاربری باغ لارک به مساحت 150هزار مترمربع در حاشیه بلوار ارتش مخالفت کردند. حافظی با ابراز تأسف بابت اینکه مشکل محدود به خشک شدن درختان نیست، گفت: یکی از شرکت‌ها طرحی برای ساخت مجتمع عظیم تجاری و اداری در این باغ تهیه کرده است.

از این‌رو تقاضا داریم براساس تأکیدات مقام معظم رهبری اجازه ندهید آخرین تنفسگاه‌های تهران از بین برود. وی همچنین گفت: برای رصد پرونده‌های خدمات شهری مکاتباتی با معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران داشتیم که در پاسخ اعلام کردند این دسترسی در اختیار دبیر کمیسیون برنامه و بودجه شوراست. این پاسخ وجاهت ندارد و باید دسترسی برای تمام اعضای شورا فراهم باشد.

  • بازنگری در نظامات برنامه‌ریزی و اجرایی شهرداری تهران

یکی دیگر از موضوعات مطروحه در جلسه دیروز شورای شهر تهران پیشنهاد و معرفی 2نفر از اعضای شورا برای عضویت در شورای بازنگری؛ اصلاح و هماهنگی نظامات برنامه‌ریزی و اجرایی شهرداری تهران بود. علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره اظهار داشت: در تاریخ ۱۰بهمن‌ماه سال۹۳ من از آقایان تقی‌پور و کاشانی خواهش کردم نمایندگی شورای شهر را دراین بخش قبول کنند اما این کمیته بیش از یک سال است که فعالیت ندارد چون شورای چهارم هیچ نماینده‌ای در آن ندارد. نظر دنیامالی اما این بود که انتخاب اعضا به این شکل از نظر قانونی ایراد دارد و براساس قانون 2نفر از اعضای شورا باید به انتخاب شورا مشخص شوند نه به انتخاب کمیسیون.

نظر اقبال شاکری و رحمت‌الله حافظی نیز این بود که با وجود برنامه ۵ساله اساسا ضرورتی به‌وجود این شورا نیست تا جایی که رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری یک پیشنهاد دوفوریتی برای لغو این مصوبه ارائه داد. سالاری، دوستی و انصاری نیز موافق لغو این شورا بودند و آن را دخالت در کار اجرایی دانستند.

اما نظر چمران این بود که شورا در کار اجرا دخالت نمی‌کند بلکه در این شورا نظامات برنامه‌ریزی اصلاح می‌شود و این کار اجرایی نیست. وی گفت: ممکن است برخی از موارد نیاز به تصویب در شورا داشته باشد که نمایندگان ما آن را در صحن مطرح می‌کنند تا درباره آن رأی‌گیری شود ضمن اینکه این شورا نظامات برنامه‌ریزی را هماهنگ و اصلاح می‌کند و کلمه اجرایی باید از عنوان آن حذف شود. چمران پیشنهاد کرد بررسی موضوع رد این مصوبه در کمیسیون‌ها انجام شود که در پایان پیشنهاد رئیس شورا به تصویب رسید.

  • در گذر تاریخ

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز همانند جلسات پیشین به تورق تاریخ روزهای جاری پرداخت و گفت: جا دارد اشاره‌ای به روز 12تیر‌ماه سالروز حمله جنایتکارانه ناو آمریکایی وینسنت به هواپیمای مسافربری داشته باشیم. یاد این عزیزان را گرامی می‌داریم. چمران در ادامه تصریح کرد: 13تیر‌ماه هم سالروز آزادی الجزایر است؛ کشور مسلمانی که بعد از سال‌ها از استعمار فرانسه آزاد شد.

وی افزود: روز 14تیر‌ماه نیز یادآور به اسارت گرفته شدن 4نفر از ایرانیان عزیز (حاج احمد متوسلیان، سیدمحسن موسوی، کاظم اخوان و تقی رستگار) در لبنان است که توسط فالانژیست‌ها و صهیونیست‌ها ربوده شدند و از آن زمان هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت این عزیزان در دست نیست. البته این خاصیت لبنان و شیعیان آن است، همچنان که مبارز بزرگ تشیع امام موسی صدر نیز در لبنان ربوده شد و هنوز وضعیت وی در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به فرارسیدن لیالی قدر ایام شهادت حضرت علی(ع) را به مسلمانان و شیعیان تسلیت گفت.


6702345
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است