اجتماعی 18:17 - 27 مرداد 1398
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پیگیری اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: در صورت اصلاح این قوانین که به احتمال زیاد امسال انجام خواهد شد، حدود ۹۰ درصد معتادان متجاهر کشور ظرف امسال و سال آینده ساماندهی می‌شوند.

لزوم اصلاح قوانین مبارزه با مواد مخدر / ساماندهی ۹۰ درصد معتادان متجاهر تا سال آینده

به گزارش ایسنا، سردار محمدرضا مومنی در جلسه امروز (۲۷ مرداد) شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم اصلاح قانون در حوزه مقابله بامواد مخدر افزود: باید بپذیریم چرخه معیوبی در حوزه مقابله و مبارزه با مواد مخدر داریم؛ بطوری که همواره افرادی از خرده فروش و معتاد متجاهر دستگیر می‌شوند، اما به دلیل اشکالات موجود در قانون مجددا به چرخه مصرف و عرضه باز می‌گردند.

وی افزود: معتاد متجاهر به آخر خط رسیده و قطعا ظرف سه ماه نمی‌تواند ترک کرده و به زندگی عادی برگردد و برای ساماندهی این فرد باید زمان بیشتری صرف شود و با آزادسازی، این فرد دوباره به چرخه برمی‌گردد.



وی افزود: از طرفی در بحث خرده فروشان نیز بعد از تلاش های بسیار نیروی انتظامی برای دستگیری این افراد، به دلیل ضعف قانون مجددا این افراد آزاد شده و به چرخه عرضه برمیگردند.



مومنی با اشاره به اهتمام سران سه قوه‌ بر اصلاح قوانین در حوزه مبارزه با مواد مخدر، گفت: به احتمال زیاد اصلاح قوانین در این حوزه امسال صورت می‌گیرد.



مومنی از طرح "یاری گران زندگی" به عنوان مصوبه مهم دیگر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور یاد کرد وافزود: در این طرح اولویت با پیشگیری است و این طرح به معنی مردمی کردن مقابله و مبارزه با مواد مخدر است.



وی با بیان اینکه دولت به تنهایی توان مبارزه با مواد مخدر و ساماندهی معتادان را ندارد، گفت: اگر هنر کنیم تنها بتوانیم معتادان موجود را ساماندهی کنیم و برای مقابله بهتر و پیشگیری باید مردم پای کار آیند. امیدواریم با این طرح گفتمان پیشگیری به گفتمان غالب جامعه در حیطه مبارزه با مواد مخدر تبدیل شود.



وی بر اصلاح قانون در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر نیز تاکید کرد وافزود: اگر قانون در این زمینه اصلاح شود، ظرف امسال و سال آینده حدود ۹۰ درصد معتادان متجاهر کشور ساماندهی می‌شوند.

وی با اشاره به شروع طرح اشتغال‌زایی معتادان از سال گذشته، گفت: تمام مراکزی که در حوزه نگهداری و درمان معتادان متجاهر در کشور راه‌اندازی می‌شوند، باید مهارت آموزی و اشتغال را در دستور کار خود قرار دهند که امیدواریم این رویه بتواند تاثیر بسیاری در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر داشته باشد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به صرف ۱۲ درصد از تولید ناخالص ملی در راستای مبارزه با مواد مخدر گفت: این میزان رقم بالایی محسوب می‌شود که می‌تواند در شرایط تحریم کمک حال کشور شود، اما به خاطر مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌شود.



وی افزود: این میزان هزینه درحالی است که معضل مواد مخدر با خود معضلات بسیاری از جمله طلاق، قتل و ... را نیز به همراه دارد که این معضلات نیز هزینه‌های دیگری را به جامعه تحمیل می‌کنند.



مومنی با اشاره به راهکارهای مختلف در دنیا در بحث مبارزه با مواد مخدر، گفت: برخی کشورها مثل آمریکا و کانادا سال‌هاست که مصرف مواد مخدر را آزاد کرده‌اند، اما این امر بعد از چند سال نتیجه‌ای نداشته و موجب سیر بسیار صعودی مصرف مواد مخدر در این کشورها شده؛ بطوری که اگر شیوع مواد مخدر در کشور ایران پنج درصد است، این میزان در آمریکا بیش از ۱۰ درصد است.



دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به سیر صعودی کشفیات مواد مخدر کشور نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه همواره با مشکل قاچاق مواد مخدر مواجه بوده‌ایم و سیر کشفیات ما از حدود ۲۰۰ تن در سال ۲۰۰۱ به بیش از ۹ هزار تن در سال ۲۰۱۷ رسیده است؛ یعنی رشدی حدود ۵۰ برابر.



وی افزود: این شرایط و این راهکارها نشان می‌دهد که راه مقابله با مواد مخدر تنها بحث پیشگیری است و در طرح "یاری گران زندگی" این امر در اولویت کار قرار گرفته است.



وی در ادامه با موافقت در خصوص برخی مصوبات شورای مواد مخدر استان کرمانشاه، از استاندار کرمانشاه خواست این موارد را در قالب تفاهم نامه‌ای تنظیم کرده تا بتوان اعتبارات آن را بصورت مشارکتی با استان تامین کرد.



مومنی از مرکز اشتغال‌زایی معتادان متجاهر کنگاور به عنوان طرحی بی‌نظیر در کشور یاد کرد و افزود: با همکاری استان زیرساخت‌های این پروژه را فراهم می‌کنیم و حاضریم به مدت یک سال هزینه نگهداری افراد در این مرکز را به تعداد هزار نفر تقبل کنیم.



وی با اشاره به پذیرش معتادان متجاهر در این مرکز از شش ماه دیگر گفت: امیدواریم این مرکز پایلوت خوبی برای دیگر استان‌های کشور شود.

انتهای پیام


10211794
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پارک ملی توران گفت: اعلام آمادگی و مشارکت مردم در طرح حفاظت از یوز در ایام نوروز بی سابقه و تاریخی بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است