فرهنگی‌هنری 14:07 - 30 مهر 1397
سفیر ایتالیا در ایران گفت: نیکلا پیووانی آهنگساز ایتالیایی که چندماه پیش کنسرتی در تالار وحدت داشت علاقه دارد دوباره برای برگزاری کنسرت موسیقی کلاسیک به ایران بیاید و با ارکستر سمفونیک تهران کنسرت برگزار کند.

علاقه آهنگساز ایتالیایی برای اجرا با ارکستر سمفونیک تهران

به گزارش ایسنا، مائورو کونچاتوری ـ سفیر ایتالیا در تهران ـ روز یکشنبه (۲۹ مهر ماه) با سید مجتبی حسینی ـ معاون امور هنری وزارت ارشاد ـ در این معاونت دیدار و گفت‌وگو کردند. آن‌ها بر تقویت و گسترش همکاری هنری دو کشور تأکید کردند.

سفیر ایتالیا در تهران در این دیدار با تأکید بر گسترش و توسعه روابط هنری دو کشور ایتالیا و جمهوری اسلامی ایران گفت: فرهنگ همیشه در مسیر خودش پیش می‌رود و ما هیچ نگرانی از ارتقاء و پیشبرد روابط فرهنگی، هنری ایران و ایتالیا نداشته و نداریم و روابط فرهنگی ما همواره و مداوم در حال حرکت است. ایتالیا و ایران در زمینه هنری می‌توانند فعالیت‌های فرهنگی، هنری مشترکی داشته باشند. تمایل داریم دفتر فرهنگی ایتالیا را در تهران راه‌اندازی کنیم و این اتفاق می‌تواند در تقویت روابط فرهنگی، هنری ایتالیا و ایران موثر باشد؛ چون رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هم در کشور ایتالیا فعالیت دارد؛ این امکان و زمینه وجود دارد که برنامه‌های متعدد فرهنگی، هنری با ایران داشته باشیم و مردم ایران و ایتالیا از برنامه‌های هنری یکدیگر استفاده کنند.

کونچاتوری در ادامه گفت: شخصیت‌هایی فرهنگی و هنری هستند که می‌توان برای تقویت ارتباط و تعامل فرهنگی، هنری از آنان استفاده کرد. پرویز تناولی؛ مجسمه ساز ایرانی که با زبان مجسمه‌سازی ایتالیا آشنایی دارد، بیژن بصیری، هنرمند ایرانی که در ایتالیا فعالیت کرده است، نوین افروز؛ نوازنده پیانوی کلاسیک و اثر او درباره راه ابریشم که تلفیق موسیقی ایرانی و غربی براساس یک کار پژوهشی درباره آواهای موسیقی است و می‌تواند نماد زیبایی از گفتمان فرهنگی، هنری ایران و ایتالیا باشد.

سفیر ایتالیا در تهران افزود: هنرمندان ایتالیایی که یک بار در ایران برنامه اجرا می‌کنند علاقه‌مند می‌شوند که دوباره در ایران اجرا و یا اجراهای مشترک با هنرمندان ایران داشته باشند. آهنگسازی ایتالیایی در آهنگسازی خود از ردیف‌های موسیقی ایرانی استفاده می‌کند و این بیانگر ارتباط با فرهنگ و هنر ایران است.

کونچاتوری در ادامه گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد رودکی و ارکستر جوانان جهان در گذشته امضا شده که بر اساس آن اجراهای مشترک، دوره‌های آموزشی و مسترکلاس‌هایی برگزار شده است.

سفیر ایتالیا افزود: نیکلا پیووانی آهنگساز ایتالیایی که چندماه پیش کنسرتی در تالار وحدت داشت علاقه دارد دوباره برای برگزاری کنسرت موسیقی کلاسیک به ایران بیاید و با ارکستر سمفونیک تهران کنسرت برگزار کند.

همچنین ایران دوسال قبل در سه سالانه طراحی میلان حضور داشت و ما علاقه داریم کشور ایران برای دوره آینده این سه سالانه حضور داشته باشد. ما همکاری نزدیکی با جشنواره های فجر داریم و گروهایی از ایتالیا در جشنواره های فجر برنامه اجرا  می‌کند.

سیدمجتبی حسینی نیز در این دیدار گفت: ایتالیا و ایران به دلیل پیشینه فرهنگی و تمدن کهن و چهره‌های درخشانی که در فرهنگ و فلسفه دارند، رابطه نزدیک فرهنگی دارند. بهترین پایه گفت‌وگو، گفت و گوی فرهنگی است، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و مد و طراحی لباس فعالیت و آمادگی دارد با کشور ایتالیا در این حوزه‌ها همکاری خود را تقویت کند. جشنواره‌های هنری فجر نیز فرصتی برای این همکاری هستند که هنرمندان و گروه‌های ایتالیا در دوره‌های قبل جشنواره‌های فجر حضور داشته‌اند و این روند و حضور تداوم خواهد داشت.

حسینی افزود: همکاری ایران و ایتالیا می‌تواند از رویدادها، به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی نیز گسترش یابد. چنان که سفیر ایتالیا گفت ردیف‌های موسیقی ایران دستمایه آهنگساز ایتالیا قرار گرفته است، بخشی از هنر ایران نیز کمتر در اروپا معرفی شده که این بخش‌های کمتر معرفی شده می‌تواند منبع الهامی برای هنرمندان ایتالیا باشد و به آشنایی هنرمندان ایتالیا با نگاه حکمت آمیز هنرمندان ایران کمک کند و ارتباط و تعامل هنری را تقویت کند.

حسینی در ادامه گفت: تفاهم‌نامه همکاری بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزیر فرهنگ ایتالیا در سال ۱۳۹۴ امضا شد که بستر مناسبی برای همکاری است و می‌توان برای مصادیق آن فکر و برنامه ریزی کرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای ارتباط و فعالیت رایزنی و دفتر فرهنگی ایتالیا در ایران آماده همکاری است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با شهرداد روحانی؛ رهبر ارکستر سمفونیک تهران و بنیاد رودکی برای برنامه ریزی اجرای نیکولا پیووانی؛ آهنگساز ایتالیایی با ارکستر سمفونیک تهران مذاکره خواهیم کرد که برنامه مناسبی در همکاری مشترک است.

حسینی افزود: یکی از طرح‌های معاونت امور هنری ایجاد آتلیه مشترک کشورهایی است که با ایران پیشینه مشترک و رابطه قویم و قدیم فرهنگی دارند تا در این آتلیه‌ها، هنرمندان جوان دو کشور آثار هنری تولید کنند و فکر نو با فرهنگ کهن پیوند برقرار کند. به مناسبت نودمین سال روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن این آتلیه قرار است ابتدا بین ایران و ژاپن راه اندازی و انجام شود و امیدواریم به زودی این طرح را درباره ایران و ایتالیا نیز اجرا کنیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بخشی از هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر امسال در چابهار که منطقه ویژه و آزاد تجاری است؛ برگزار می‌شود و زمینه فرهنگی مناسبی برای حضور کشور ایتالیا و دانشگاه برارا از این کشور است. کشور ایران در زمینه طراحی پارچه و لباس و دوخت و دوز متنوع است و زنان بسیاری در سیستان و بلوچستان در زمینه دوخت و دوز و طراحی پارچه فعالیت می‌کنند. همچنین یک مدرسه عالی هنر در زمینه طراحی لباس در چابهار راه‌اندازی شده است که می‌توان در این زمینه نیز با کشور ایتالیا همکاری کرد.

حسینی ادامه داد: سال گذشته نمایشگاه عکس «مردم و سرزمین پشمینه پوش» از عکاس ایتالیایی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد که براساس یک توافق قرار شد نمایشگاهی نیز از عکاسان ایران در ایتالیا برگزار شود که مقدمات آن فراهم شده است و امیدواریم با همکاری کشور ایتالیا این نمایشگاه در آینده نزدیک برگزار شود.

حسینی گفت: امیدواریم در توسعه روابط فرهنگی و هنری نقش موثری داشته باشیم و نشان دهیم که زبان فرهنگ، زبان خواستنی‌تر و موثرتری است.

انتهای پیام


9950790
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است