فرهنگی‌هنری 20:12 - 11 اسفند 1395
شیخ‌الاسلامی مطرح کرد:
مهوش شیخ‌الاسلامی معتقد است که مستندساز نمی‌تواند نگاه زیبایی‌شناسانه خودش را حتی در کارهای سفارش کنار بگذارد، اما برای رسیدن به یک فیلم با کیفیت سفارشی لازم است سفارش ‌دهنده‌ها هم به مستندساز اعتماد کنند و در این راه دست او را باز بگذارند.

باید دور تلویزیون را برای پخش آثار مستند خط کشید

به گزارش ایسنا، این کارگردان و مستندساز با اعتقاد به اینکه شرایط فیلمسازی و مستندسازی از گذشته تا حال هم در کمیت و هم در کیفیت تفاوت‌هایی داشته، اظهار کرد: افزایش جمعیت و پیشرفت امکانات که در دیجیتال شدن دوربین‌ها نمود پیدا کرده و با کمتر شدن هزینه‌ها امکان فیلمسازی هم بهتر شده است، اما این حجم از امکانات و دسترسی باعث باری به هرجهت‌تر شدن اوضاع شده و بین همه مستندسازان حرفه‌ای افرادی وارد این کار شده‌اند که شاید نابلدتر باشند و کارهای بیمطالعه بسازند؛ اما با این حال در جوار همه این‌ها هم کارهایی می‌بینیم که فوق العاده هستند.

کارگردان مستند «ماده 61» با اشاره به اینکه فیلمسازها علاقه‌های مختلفی دارند، عنوان کرد: اینکه بعضی از فیلم‌سازها در شروع کار سراغ ساخت مستند می‌روند، شاید بیشتر به این دلیل باشد که با وجود اینکه علاقه به سینماهای مختلف وجود دارد، اما به هر حال ساخت فیلم بلند داستانی به بودجه و زمان بیشتری نیاز دارد و  فیلمساز ترجیح می‌دهد برای شروع سراغ کار مستند برود.

این فیلمساز در بخشی از صحبت‌هایش به پخش آثار مستند از تلویزیون اشاره کرد و گفت: من قبلا هم گفته‌ام باز هم می‌گویم که برای پخش آثار مستند باید دور تلویزیون را خط کشید؛ چون تلویزیون انتخاب می‌کند که چه کارهایی و چه قسمت‌هایی از فیلم‌های مستند پخش شود و به عبارتی کار را تکه تکه می‌کنند. حتی تلویزیون از پخش آثار اجتماعی اجتناب می‌کند، به این دلیل که در مواردی برای‌شان تبعات دارد.

شیخ الاسلامی که برگزاری جشنواره‌های سینمایی را فرصت مناسبی برای دیده شدن کارها می‌داند، در این‌باره توضیح داد: جشنواره‌ها و مخصوصا آن‌هایی که موضعی هستند زمینه خوبی را فراهم می‌کنند که مردم و خود فیلمسازان به واسطه این اتفاق دور هم جمع شده و کارهای یکدیگر را ببیند و آنها را ارزیابی کنند.

او با اشاره به تفاوت‌هایی که در نوع فیلمسازی نسل قدیم و جدید وجود دارد گفت: مستندسازان نسل ما دنبال کشف مسائلی بودند که دیده نمی‌شدند. در زمان ما اتفاقاتی مثل جنگ، انقلاب و... بود ولی امروزه با مسائل زیادتر و جدیدتر در اجتماع رو به رو هستیم. وقتی جمعیت بیشتر شود مسائل هم بیشتر می‌شود و همین اتفاقات منجر به تغییر نگاه فیلمسازان می‌شود.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند در کارهای سفاری خبری از نگاه زیبایی‌شناسانه نیست، اظهار کرد: من اعتقاد دارم می‌توان در کارهای سفارشی هم نگاه‌های زیباشناسانه و مولف‌گرایانه داشت؛ چون هنرمند و مستندساز هرکاری کند نمی‌تواند این دید هنرمندانه را کنار بگذارد. اما از طرفی دیگر هم باید این موضوع را در نظر بگیریم که داشتن یک فیلم سفارشی با کیفیت به خود سفارش دهنده‌ها هم بستگی دارد؛ اینکه آنها چقدر دست مستندساز را باز می‌گذارند و به او اعتماد می‌کنند، از نکات مهم در مستندسازی سفارشی است.

انتهای پیام 


8876190
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است