اقتصادی 01:52 - 06 آذر 1393
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید ملی شرط تحقق اقتصاد مقاومتی است و در شرایط امروز ایران باید بخش بانکی به تولید کمک کند، گفت: باید بانک‌ها همتی کنند که بخش اعظم اعتباراتشان به تولید اختصاص یابد.

تولید ملی شرط تحقق اقتصاد مقاومتی است



، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در جریان سفر به استان یزد با حضور در شورای اداری این استان که در محل استانداری یزد برگزار شد، با اشاره به اظهارات استاندار یزد در بیان توانمندی‌ها و مشکلات گفت: باید مسائل این استان با همت نمایندگان خوب شما حل شود، هم آقای جوکار و هم آقای تابش و هم آقای زارع‌زاده نمایندگان فعال و پرتلاشی هستند و مباحث را پیگیری خواهند کرد.



وی در ادامه سخنان خود گفت: شاید در دوره‌های پس از انقلاب کمتر وضعیت مشابه امروز را داشتیم که از یک جهت توانمندی خوبی را برای نظام شاهد باشیم و از طرف دیگر چالش‌های اینچنینی را پیش روی خود ببینیم، در شرایط امروز باید به صورت واقع‌بینانه با ارزیابی درست و استفاده از توانایی‌ها از مسائل عبور کنیم.



رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از نقاط قوت کشورمان را نیروی انسانی ارزشمند دانست و با مهم خواندن نیروی انسانی گفت: ما در کل ذخایر معدنی خوبی هم داریم که این نیز جزو ظرفیت‌های مثبت کشورمان محسوب می‌شود.



لاریجانی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی و شرایطی که بعد از آن برای کشور به وجود آمد جایگاه رفیعی را برای کشور ما ترسیم کرد، گفت: پیشرفت صنعتی ایران به خصوص در برخی زمینه‌ها اقتداری را برای کشورمان به وجود آورده است.



وی در عین حال تصریح کرد: برخی آشفتگی‌های اقتصادی باعث عدم رشد متوازن در بخش اقتصادی شد؛ برخی مسائل در گذشته مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد یکی از این مشکلات اتکا به نفت بود زیرا زمانی ممکن است ما پول نفت را در توسعه کشور استفاده کنیم اما وقتی که نفت را در بودجه جاری هزینه می‌کنیم مشکلاتی برایمان به وجود می‌آید و بلایی که امروز بدان دچار شده‌ایم همین است.



رئیس نهاد قانون‌گذاری با بیان اینکه ۸۰ درصد بودجه ما بودجه جاری است، تصریح کرد: با توجه به این هزینه‌کرد چیز مهمی برای عمران کشور باقی نمانده به خصوص از چند سال اخیر که شرایط بدتر هم شده است.



لاریجانی با اشاره به اینکه اقتصاد ما تا حد زیادی دولتی و این اقتصاد نتوانسته رقابت لازم را به وجود آورد،‌گفت: برخی بخش‌ها مانند کشاورزی و دامداری در دست مردم است اما در صنعت و معدن زمینه دولتی شدن زیاد بود. نهایتا امروز هم اکثر بخش‌های ما در این حوزه دولتی است.



رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهارات خود پیرامون مباحث اقتصادی با تأکید بر اینکه دولت فعلی راه‌های درستی برای حل مسائل اقتصادی دنبال کرده است، گفت: مسیری که آنها در حوزه اقتصادی طی می‌کنند روی هم رفته درست است یعنی دولت تلاش می کند بخش‌های دارای اشکال کنترل شود.



وی با بیان اینکه امروز رشد هیجانی تورم کنترل شده ابراز امیدواری کرد که در آینده مسیرها باز هم اصلاح شود.



لاریجانی در همین زمینه خاطرنشان کرد: امروز رشد منفی کشور تا حد زیادی کنترل شده و اقدامات مثبتی صورت گرفته است اما برخی گام‌های دیگر را هم باید برای رسیدن به نقطه مطلوب برداریم.



رئیس نهاد قانون ‌گذاری همچنین از پیشنهاد نماینده یزد برای اختصاص بخشی از درآمد معادن به استان‌ها استقبال کرد و گفت: می‌توان بخشی از درآمد معادن را به صورت عوارض به استان‌ها اختصاص داد.



لاریجانی همچنین از لزوم حفظ ویژگی‌های بومی استان‌ها سخن گفت و تصریح کرد: متأسفانه در برخی استان ها ویژگی‌های بومی تغییر کرده که این اصلا پسندیده نیست؛ اینکه امروز حسن نیت به سمت ساختمان‌های بی‌قواره و بلند برود گام مثبتی نیست و باید تلاش کنیم خصوصیات مثبت حفظ شود؛‌می‌توانیم مسکن مهر بسازیم اما می‌شد آنها را کنار هم نساخت و مردم را اینگونه آزار نداد.



وی همچنین پیرامون پیشنهادی برای انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد، گفت: من از مباحث کارشناسی این موضوع اطلاعی ندارم اما اگر این موضوع امکان‌پذیر باشد کمک خواهیم کرد، می‌تواند ظرفیت بخش خصوصی هم در این زمینه استفاده کرد.



رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر اینکه در شرایط امروز ایران باید بخش بانکی به تولید کمک کند، اظهار داشت:‌بانک‌ها باید همتی کنند که بخش اعظم اعتبارات‌شان به تولید اختصاص یابد و این موضوع یک ضرورت است.



وی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم بدون تولید ملی مقاومت ملی را ایجاد کنیم، اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم باید بانک‌ها همتی کرده و اعتبارات‌شان را به سمت تولید ببرند،البته اگر همت‌شان ناقص باشد ما مجبوریم قانونی بگذاریم که طی آن مشخص شود چند بخش از اعتبارات بانک‌ها به تولید اختصاص یابد اما نیازی نیست ما در همه مباحث قانون بگذاریم.



پیش از اظهارات رئیس مجلس، محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد، محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان و دخیل‌عباس زارع‌زاده نماینده مردم مهریز طی سخنانی مباحث و مشکلات استان را با رئیس مجلس در میان گذاشتند.



فارس: همچنین در حاشیه مراسم از مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اهدای لوحی از سوی لاریجانی تقدیر صورت گرفت./110


5280684
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است