گوناگون 17:10 - 07 مهر 1393
عملیات پاکسازی عمیق‌ترین غار ایران مشهور به "اورست غارهای جهان" توسط ۴۰ غارنورد حرفه‌ای ایرانی در حالی از امروز آغاز شد که تاکنون پنج غارنورد در جریان پیمایش‌ آن جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ غار "پرآو" در 12 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه میان کوه‌های طاق‌بستان و بیستون و در 300 متری پایین قله‌ی پرآو (شیخ علیخان) قرار دارد که با عمق 751 متر عمیق‌ترین غار ایران به‌شمار می‌آید و به اورست غارهای جهان شهره است.



پرآو در سال 1352 خورشیدی توسط یک گروه انگلیسی کشف شد و در سال 1388 توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و در سال 1389 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان اثر طبیعی ثبت ملی شد.



پرآو یکی از سخت‌گذرترین غارهای جهان است که تاکنون جان پنج غارنورد ایرانی در پیمایش‌های آن گرفته شده‌، سختی گذر از آن به حدی است که اجساد برخی از این غارنوردان تا به حال از غار خارج نشده و در همان جا مدفون شده است.



سال گذشته برای نخستین ‌بار پاکسازی این غار عمیق با 26 حلقه چاه انجام شد که به گفته‌ رئیس انجمن غار و غارشناسی‌، 450 تا 500 کیلو زباله از آن خارج شد. با توجه به عمق و سخت‌گذری پرآو،‌ بیش‌تر زباله‌های انبار شده در این غار به غارنوردان مربوط می‌شود که برای پیمایش وارد غار شده‌اند، اما شرایط سخت فرود و صعود به آن مانع خروج زباله‌های آنان شده است.



پرآو امسال برای دومین‌ بار پاکسازی می‌شود. قرار است یک هیئت 40 نفره از غارنوردان حرفه‌ای این عملیات را در حدود هشت روز انجام دهند.



جواد نظام دوست، رییس انجمن غار و غارشناسان ایرانیان درباره‌ این برنامه که به مناسبت روز غار پاک انجام می‌شود گفت: دهنهی غار در ارتفاع 3100 متری قله پرآو قرار دارد‌، غار با 751 متر طول و26 حلقه چاه جزو عمیق‌ترین غارهای جهان به‌شمار می‌آید. شرایط این غار طوری است که حفظ ایمنی تیم غارنوردان مهم‌تر از انتقال زباله‌ها است. اعضاء حدود هشت روز برای پاکسازی غار پرآو در ارتفاع سه هزار متری کمپ می‌زنند و قطعا در آن وضع که کمبود آذوقه و آب خواهیم داشت، احتمال بیماری و مصدومیت وجود دارد.



وی ادامه داد: ما برای انتقال ابزار و مایحتاج 40 غارنورد از هلال احمر و هوانیروز درخواست یاری کرده‌ایم که وسیله نقلیه هوایی در اختیار قرار دهند؛ اما تاکنون این موافقت صورت نگرفته‌، البته استانداری کرمانشاه که تاکنون همکاری خوبی با غارنوردان برای اجرای عملیات پاکسازی این غار عمیق داشته به هلال احمر دستور همکاری داده، ولی هلال احمر قوانین خاص خود را دارد و اعلام کرده فقط در صورت بروز سانحه می‌تواند با هلی‌کوپتر وارد عملیات شود.



نظام دوست افزود: در این منطقه حتی قاطر وجود ندارد که بار گروه را که حدود دو و نیم تن می‌شود تا آن ارتفاع بالا ببرد، با این حال قرارگاه نجف و سردار عظیمی برای انتقال این بار تا ارتفاع 1800 متری با ماشین‌های خود قول همکاری دادند و حتی برای پشتیبانی اعلام آمادگی کردند که واقعا جای قدردانی دارد.



او ادامه داد: گروه پیشرو اکنون در منطقه مستقر شده تا کارگاه‌ها را در چاه‌های 15 تا 26 آماده کند و گروه اصلی کار خود را شروع کند، برای پاکسازی پرآو حدود 40 غارنورد درگیر خواهند شد.


4834863
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است