اجتماعی 12:54 - 15 مهر 1394
توسعه سامانه هوشمند اثرانگشت و تقویت تیم‌های بررسی صحنه جرم
جانشین فرمانده نیروی انتظامی بر ضرورت همکاری‌های بین المللی برای مقابله با جرایم تاکید و تصریح کرد: امروزه دیگر یک کشور به تنهایی نمی‌تواند با جرایم سازمان یافته و فراملی مقابله کند.

مومنی: امنیت جهانی جز با همکاری کشورها حاصل نمی‌شود

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ سردار اسکندر مومنی در ششمین نشست پلیس با سفرا و کارداران مقیم تهران که در مقر مرکزی پلیس برگزار شد، سخنانش را با بیان دلیل عدم حضور فرمانده ناجا در این نشست آغاز و علت آن را همزمانی برگزاری این مراسم با همایش طلایه داران ترافیک با حضور رئیس جمهور بیان کرد.

مومنی در ادامه با بیان اینکه بر خود واجب می‌دانم که فاجعه منا و درگذشت هزاران زائر مسلمان و به ویژه بیش از 460 تن از هموطنان کشورمان در روز عید قربان و در سرزمین منا را به امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری و پیشگاه ملت شریف ایران تسلیت بگویم، گفت: هفته بزرگداشت پلیس با شعار اقتدار ملی،‌ همدلی و همزبانی، امنیت و آرامش آغاز شده و در این هفته فرصت مناسبی برای ما فراهم می‌شود تا با بهره گیری از توان و ظرفیت‌های درون سازمانی و همینطور همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی و اقشار اجتماعی، امنیت و آرامش در سایه اقتدار و همدلی و همزبانی را در جامعه ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه پلیس در این ایام به عنوان اصلی ترین مسئول تامین نظم و امنیت گام‌های موثری بر می‌دارد تصریح کرد: یکی از ارکان‌های اصلی جامعه اسلامی برقراری نظم و امنیت در جامعه است و نیروی انتظامی به عنوان نماد حاکمیت و مظهر اقتدار ملی در تامین امنیت عمومی به عنوان اولین مولفه توسعه پایدار باید از سرمایه‌ها و مشارکت‌های اجتماعی بهره مند شود.

مومنی با اشاره به اهداف برگزاری هفته ناجا اظهار کرد:‌ نمایش توانمندی‌های پلیس ، جلب اعتماد عمومی،‌ افزایش مشارکت مردمی،‌ ارتقای سرمایه‌های اجتماعی پلیس، افزایش احساس امنیت، مسئولیت پذیری پلیس و پاسخگویی به مطالبات مردم نیز از جمله اهداف ماست که تمامی این شاخص‌ها در استفاده حداکثری از توان تخصصی و نظرات صاحب نظران و ... مهیا خواهد شد.

مبارزه با جرایم فراتر از جنبه داخلی شده

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به رشد دانش و فناوری و همچنین پیچیدگی‌های زندگی اجتماعی اظهار کرد: مبارزه با جرایم از جنبه داخلی کشورها فراتر رفته و جنبه بین المللی پیدا کرده است و به همین دلیل همکاری،‌ تعامل و انتقال تجربیات مربوطه در سطح منطقه و بین الملل تا حد زیادی می‌تواند کشورها را در پیشگیری و مبارزه با جرایم حمایت و یاری کند و سازمان‌های بین المللی و فراملی نیز با همین هدف تشکیل شده‌اند.

مومنی با تاکید بر اینکه امروزه معضل جرایم سازمان یافته بین‌المللی و فراملی شالوده اجتماعات بشری را متزلزل کرده و تبدیل به مسئله‌ای جهان شمول شده است، تصریح کرد: در صورت پیدا نکردن راهکارهای مناسب برای مبارزه با این پدیده، جوامع بشری خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهند شد و همین امر است که ضرورت ریشه کنی، مواجهه و مبارزه با این معضل را اجتناب ناپذیر کرده است.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: به دلیل گستردگی و پیچیدگی ابعاد مختلف جرایم، دولت‌ها به تنهایی قادر به مبارزه ثمربخش با این پدیده نیستند. پدیده جرایم سازمان یافته پیامدهای ناگواری دارد که امروزه دیگر مشکل یک کشور یا منطقه نیست و چندین کشور در جریان مقابله با آن متحمل خسارات مالی و جانی فراوان می‌شوند. به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران در موضوع مقابله با قاچاق مواد مخدر و تروریست سالانه میلیون‌ها دلار هزینه می‌کند.

مومنی وجود جرایم در کشورها را عاملی برای تحت تاثیر قرار دادن امنیت ملی و سلامت جوامع دانست و گفت: دولت‌ها نیز چون برای اداره امور جامعه نیاز به عنصر امنیت و اقتدار دارند هرگز نمی‌توانند به مبارزه با جرم بی اعتنا باشند.

به گفته مومنی حتی این مبارزه با در یک محدوده خاص جغرافیایی نیز نمی‌تواند اثربخش باشد بلکه همکاری‌های بین المللی و همه جانبه دولت‌ها را نیاز خواهد داشت.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: با وجود انعقاد موافقت‌نامه‌های دو یا چندجانبه و کنوانسیون‌های مختلف در زمینه امنیتی و شکل گیری سازمان‌های بین المللی، لازم است همکاری‌های فرامرزی و فرامنطقه‌ای بیش از این گسترش بیابد.

قاچاق مواد مخدر یکی از مصادیق جرایم سازمان یافته

مومنی با بیان اینکه قاچاق مواد مخدر در حال حاضر به عنوان یکی از مصادیق مهم جرایم سازمان یافته در جهان محسوب می‌شود، گفت: بدون تردید مبارزه با مواد مخدر نیازمند تدابیر مشترک و همکاری‌های گسترده در سطوح منطقه‌ای و بین المللی است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سالانه 10‌ها شهید و جانباز و صدها میلیون دلار در امر مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌کند، خاطر نشان کرد: اما اگر عزم جهانی برای مقابله با این پدیده شوم وجود نداشته باشد این زحمات به اهداف نهایی خود نخواهد رسید.

جانشین فرمانده ناجا وی با تاکید بر اینکه امروز به دلیل گسترش و پیچیده شدن جرایم و به خصوص بروز جرایم نوظهور نیاز به همکاری‌های پلیسی، قضایی و دیپلماتیک کشورها با یکدیگر بیش از پیش احساس می‌شود، اظهار کرد:‌ امنیت جهانی جز با همکاری کشورها حاصل نمی‌شود و جرایمی مانند تروریسم، قاچاق موادمخدر، خشونت،‌ مهاجرت غیرقانونی، جرایم سایبری، جرایم مالی و پولشویی، شبکه‌های جرایم سازمان یافته و قاچاق زنان و کودکان جنبه فرامرزی یافته و هیچ کشوری جز در سایه همکاری‌های بین المللی قادر به حمایت از شهروندان خود نیست.

به گفته مومنی جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر با افزایش سرعت پیشرفت خود در دستیابی به دانش و فناوری‌های نوین علیرغم فشارها و تحریم‌های بین المللی توانسته گام‌های بلندی را در تامین امنیت شهروندان خود بردارد و امروز به عنوان یک نیروی برتر در عرصه دانش پلیسی و فناوریهای نوین شناخته می‌شود.

مومنی به جرایم در فضای سایبر نیز اشاره کرد و گفت: فضای سایبر گرچه فرصت‌های زیادی را برای حکومت‌ها و کاربران فراهم کرده اما دارای تهدیدات بسیاری است که اگر به خوبی به آن توجه نشود خسارت مادی و معنوی زیادی را برای کاربران و امنیت کشورها به دنبال خواهد داشت.

آمادگی همکاری پلیس سایبری ایران با پلیس‌های سایبری دنیا

به گزارش ایسنا مومنی با بیان اینکه پلیس سایبری ایران آمادگی کامل دارد تا با تمام پلیس‌های سایبری دنیا در ایجاد و عملیاتی کردن پلیس سایبری خود، واکنش آنلاین و لحظه‌ای به جرایم سایبری مشترک و همینطور اجرای کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های پیشگیری و مبارزه با جرایم سایبری همکاری کند.

جانشین فرمانده ناجا حرکت به سوی پلیس دانش بنیان، جایگزینی فناوریهای بومی در محیط عملیاتی پلیس، مشارکت پذیری علمی در حوزه نظم و امنیت، توسعه سامانه هوشمند اثرانگشت، تقویت تیم‌های بررسی صحنه جرم، تبیین وضعیت موجود و ترسیم وضعیت مطلوب و ... را از جمله دستاوردها و راهبردهای پلیس ایران در سالهای اخیر برشمرد.

وی در پایان سخنانش بر آمادگی نامحدود پلیس ایران برای برقراری ارتباط و همکاری گسترده پلیسی و تبادل اطلاعات و تجربیات موفق و گسترش مناسبات امنیتی انتظامی با سایر کشورها تاکید کرد و گفت: ما آماده همکاری با کشورها و امضای اسناد موافقت نامه‌های سیاسی انتظامی با استفاده حداکثری از ظرفیت و توان سفرا و نمایندگان ارشد سیاسی آنها هستیم.

به گزارش ایسنا در این همایش سفیر فلسطین در جمهوری اسلامی نیز طی سخنانی از اقدامات فرماندهان قبلی و فعلی نیروی انتظامی قدردانی کرده و برای پلیس ایران آرزوی موفقیت و توفیق کرد.

انتهای پیام


7173206
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آخرین نرخنامه سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، قیمت انواع قارچ در میادین و بازار‌های میوه و تره بار کاهش یافت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شرور، عامل تیراندازی و اراذل و اوباش در شهر تهران دستگیر شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به ممنوعیت ورود حیوانات اهلی به ویژه سگ‌ها به بوستان‌های تهران، گفت: در این حوزه شهروندان باید همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» محسنی اژه‌ای گفت: عملیات «وعده صادق» که یک اقدام تنبیهی علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی بود، حق مشروع جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر لزوم حمایت از بخش خصوصی برای تحقق شعار سال خواستار شفافیت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تمامی پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱ در سراسر کشور جهت شرکت در دوره کارآموزی مربوط که از پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود؛ باید ثبت نام کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: با وجود تذکرهای قبلی متاسفانه شاهد این هستیم که هر روز رفیوژهای جدیدی که بسیار هزینه بر هستند وسط خیابان‌ها سبز می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران از تمدید ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار گودرزی گفت: مأموران هنگ مرزی زابل مستقر در پست مراقبت پل بین‌المللی ابریشم ۵۲۰ کیلوگرم مواد افیونی را کشف و ضبط کردند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه یک تهران گفت: سرعت بخشی به اجرای پروژه‌های شهری با ایجاد قرارداد‌های لازم در ابتدای سال ۱۴۰۳ اولویت اصلی منطقه یک است تا در اردیبهشت ماه شاهد اجرایی شدن پروژه‌ها باشیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است