فرهنگی‌هنری 11:41 - 09 بهمن 1393
انزلی- ایرنا- چهره ماندگار زبانشناسی و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت : زبان ما آمیخته ای از فارسی و عربی است و درست نیست که به نام ایران دوستی و ناسیونالیسم سطحی با زبان عربی دشمنی کنیم .

دکتر ' علی اشرف صادقی ' روز پنجشنبه در حاشیه سفر به گیلان برای حضور در آیین گشایش مرکز کوشیارشناسی در مصاحبه باخبرنگار ایرنا اظهار کرد : عربی که از یکهزار و صد سال پیش جزء زبان ما شده ، پرورده ادیبان ما چون سعدی ، مولوی ، ناصر خسرو ، عطار است و اگر لغات عربی را از زبان فارسی خارج کنیم تبدیل به یک زبان من در آوردی می شود و دیگر آثار این بزرگان را نمی فهمیم .



وی یادآور شد : زبان انگلیسی نیز آمیخته ای از فرانسه و لاتین است .



*عرضه جلد دوم فرهنگ جامع زبان فارسی



مدیر بخش فرهنگ نویسی فرهنگستان و سرپرست فرهنگ جامع زبان فارسی با اشاره به در دست تهیه بودن کتاب فرهنگ جامع فارسی در 40 جلد تصریح کرد : جلد اول این فرهنگنامه دو سال پیش چاپ شد و جلد دوم امسال در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.



وی یادآور شد : فراهم نمودن مقدمات تهیه این کتاب 15 سال زمان برد و واژگان در سه بخش واژه های عمومی ، علمی و (واژه های پیشه و حرفه و فرهنگ عامه ) مورد بررسی قرار گرفت .



دکتر صادقی در پاسخ به این سئوال که آیا فرهنگ جامع به این معنا است که تمام الفاظ موجود و ممکن زبان را داشته باشد گفت : خیر این طور نیست بلکه ما تمام الفاظ قدیم را آورده ایم ولی در خصوص الفاظ دوره معاصر به ویژه در دو رشته علمی و پیشه ها به صورت انتخابی مهم ترین را آورده ایم .



وی ادامه داد : چون فرهنگ جامع و تاریخی است از قرن چهارم تا چهاردهم از هر قرن یک شاهد داده ایم یعنی برای این 10 قرن برای هر معنی 10 شاهد آورده ایم .



دکتر صادقی اظهار کرد : تمام واژه های متون کهن علمی ،نظم و نثر و متون دوره قاجاری از قبیل روزنامه ها و کتابهای تالیفی و یکهزار و 200 متن قدیم و جدید و مقدار زیادی از داستانها و روزنامه های معاصر واژه هایش استخراج و به رایانه داده شد.



وی یادآور شد : ما با انجام تحقیقات میدانی تعریف های واژه های پیشه حرفه و فرهنگ عامه و نیز واژگان علمی را مطابق الگوی واژه های عمومی در آورده ایم .



*تهیه دو نرم افزار برای فرهنگ نویسی فارسی



دکتر صادقی خاطرنشان کرد : دو نرم افزار برای فرهنگ نویسی خاص زبان فارسی نیز تهیه کرده ایم .



وی با اشاره به وجود افعال مرکب در فارسی گفت : این در فرهنگهای قدیم مشکل ایجاد می کرد و روشن نبود که آیا این فعلها باید جداگانه مدخل شوند یا ذیل کلمه اصلی آنها آورده شوند .



این استاد زبان شناسی افزود : از نظر روش علمی فرهنگ نویسی ، بعد از سالها فکر و پژوهش به این رسیدیم که شیوه قدیم درست نیست و باید ذیل مهم ترین کلمه بیاید مثلا کلمه 'به دنیا آمدن ' به جای این که ذیل حرف اضافه 'به ' آورده شود باید زیر 'دنیا ' بیاید .



دکتر صادقی یکی دیگر از مزایای این فرهنگنامه را استفاده از رایانه خواند و تصریح کرد : همه فرهنگهای قبلی به شیوه دستی و با فیش نویسی تهیه شده بود و این مخاطراتی دارد ولی ما با استفاده از رایانه و تهیه نسخه پشتیبان مشکل گم شدن برگه ها را ازبین بردیم .



وی با بیان اینکه در زمان معاصر همه زبانها خلاقند افزود : در زمان معاصر هر شاعر و نویسنده ای می تواند ترکیبات جدیدی بسازد ولی این ترکیبات جدید تا وقتی که کاملا جزء زبان نشده باشد و دیگران هم انها را به کار نبرده باشند وارد فرهنگ نمی شود .



چهره ماندگار زبان شناسی در خاتمه تاکید کرد بر کلیه ادیبان، زبان شناسان ، اندیشمندان و اهالی رسانه فرض است که در حفظ و تقویت زبان فارسی بکوشند و آن را از هرگونه آسیب ناشی از درست فرانگرفتن و درست به کار نبردن آن ، محفوظ بدارند.ک/3



620/604

انتهای پیام /*


5728180
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است