سیاسی 00:31 - 26 بهمن 1394
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزیر اسبق وزارت بهداشت با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب به بحث و بررسی پیرامون موضوع حوزه سلامت و نقش مجلس دهم در ارتقاء این حوزه پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع  مجلس دهم و حوزه سلامت با حضور رضا ملک زاده وزیر اسبق وزارت بهداشت و علیرضا یعقوبی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 25 بهمن ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


علیرضا یعقوبی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ابتدای این بحث درباره این که آیا ما برنامه مدونی در حوزه سلامت داریم یا خیر گفت:  سیاست مداران و سیاست گذاران کشور نباید سلامت را سیاسی کنند در حالی که مقداری از مشکلی که ما در بخش سلامت داریم این است که ما دید سیاسی به بحث سلامت داریم.


وی ادامه داد: ما مصوبات خوبی در حوزه سلامت داریم اما ممکن است بخشی از آن ها را من جمله بحث نظام ارجاع و سیستم پزشک خانواده را اجرا نکرده باشیم.


این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: در دنیا برنامه های مدونی در حوزه سلامت وجود دارد که شاید ما تاکنون روی آن ها کار نکرده باشیم.


**** در بخش سلامت وضعمان خیلی بهتر از بخش های دیگر است


در ادامه این بحث رضا ملک زاده وزیر اسبق وزارت بهداشت نیز در همین باره گفت: در مجموع در بخش سلامت وضعمان بهتر از خیلی بخش های دیگر است که در این باره می توان به حوزه پیشگیری در بحث بهداشت و درمان اشاره کرد که یکی از بهترین نظام های شبکه را در این بخش داریم که با یک برنامه ریزی که از ابتدای انقلاب تاکنون صورت گرفته توانسته ایم در این حوزه موفق عمل کنیم.


وی با بیان این که البته نقایصی نیز در برنامه هایمان در حوزه سلامت داریم و به لزوم پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: در زمان تصدی بنده در وزارت بهداشت اداره کلی تحت عنوان اداره کل مبارزه با بیماری های غیرواگیر تشکیل شد که این اداره بعد از اتمام انتصاب بنده در  وزارت بهداشت منحل شد در حالی که نزدیک به 80 درصد بیماری ها در کشور ناشی از بیماری های غیرواگیر است.


ملک زاده با اشاره به این که دولت به بیمه سلامت سوبسید می دهد  افزود: در همه جای دنیا بیمه نظام برنامه ریزی و ساماندهی شده ای دارد اما در برخی از بخش ها تقابل در برخی امور صورت می گیرد.


وزیر اسبق وزارت بهداشت با تاکید بر این که باید میان وزارت بهداشت و بیمه ها وحدت نظر وجود داشته باشد اظهار داشت: بیمه ها باید یکی شوند و باید وزارت بهداشت بداند که چقدر بودجه دارد تا برای آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهد.


** ضرورت بازنگری در بیمه ها تحت سیاست گذاری مشخص
وی با بیان این که به بازنگری در بیمه نیازمندیم افزود: این بازنگری باید تحت سیاست گذاری مشخصی صورت گیرد.


ملک زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که طرح پزشک خانواده چرا رها شد گفت: مجلس به طرح پزشک خانواده بودجه اختصاص داد به طوری که در استان های فارس و مازندران به صورت پایلوت انجام شد لذا این طرح نیازمند زمان و مردم باید آمادگی لازم را پیدا کنند.


وزیر اسبق وزارت بهداشت با اشاره به این که اجرای این طرح در انگلیس 10 سال به طول انجامید گفت: ما هم در ایران می توانیم این طرح را اجرا کنیم لذا باید به سمت پزشک خانواده پیش برویم بنابراین با صبر و پشتکار و آگاهی مردم می توان در این سمت حرکت کرد.


وی سیستم آی تی را برای پزشک خانواده ضروری دانست و عنوان کرد:  پزشک خانواده در استان فارس بیشتر از گذشته به جلو پیش رفت.
ملک زاده با اشاره به این که پزشک خانواده با دو مشکل مردم و اطبا روبرو است تصریح کرد: در پایلوت انجام شده اشکالات پزشک خانواده بیرون آمده است.


وزیر اسبق وزارت بهداشت در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون طرح تحول سلامت خاطر نشان کرد: این طرح در 3 مرحله است که ادامه دارد لذا قسمتی از طرح تحول نظام سلامت مربوط به برقراری پزشک خانواده و نظام ارجاع است.


وی با اشاره به این که طرح پزشک خانواده نیازمند زمان و حمایت مستمر از سوی دولت، مردم ، مجلس و مجموعه پزشکان دارد گفت: هر چه خدمات را بیشتر ارائه بدهیم از سوی دیگر نیازها افزایش پیدا می کند.


** بیمه باید گارد لاین داشته باشد
یعقوبی در ادامه برنامه با اشاره به این که بیمه باید گاردلاین داشته باشد گفت: ارتباطات خوبی را بین بیمه و وزارت بهداشت شاهد هستیم.




** ضرورت بازگشت وزارت بهداشت و بیمه ها به سمت سیستم ارجاع و پزشک خانواده
وی با اشاره به این  که اگر سیستم نظام ارجاع اجرایی شود بیمه در داخل این نظام قرار می گیرد تصریح کرد: وزارت بهداشت و بیمه ها باید به سمت سیستم ارجاع و پزشک خانواده برگردند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به سوال دیگری پیرامون طرح تحول سلامت افزود:  باید در چارچوب هدف کلی گام برداشت، هدف کلی که در قانون پیش بینی شده سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده است.


یعقوبی منافع مردم را بر رضایت آن ها ترجیح داد بیان کرد:  رضایت مردم ما را به عمل ها و عکس العمل ها وا می دارد لذا اگر مدیریت خوبی صورت نگیرد ممکن است بدنه تخریب شود.


وی افزود: نظام بهداشت و درمان را با آموزش و پژوهش یکی کرده ایم ولی تاثیر نامطلوبی در آموزش پزشکی رخ داده است.




کامران باقری لنکرانی وزیر اسبق وزارت بهداشت در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلویزیونی از شیراز گفت: مهم ترین نکته در ضعف اصلاحات نظام سلامت نداشتن برنامه کلان بود که البته با ابلاغ سیاست های کلی سلامت این مشکل برطرف شد.


وزیر اسبق وزارت بهداشت با اشاره به این که  در سیاست های کلی نظام سلامت بحث نظام ارجاع، نظام مراقبت نیز مورد تاکید قرار گرفته است خاطر نشان کرد: برنامه های کلان در قالب سیاست های کلی تعیین شده است لذا بودجه ای برای نظام سلامت نیز پیش بینی شده است.


وی با بیان این که شاهد رشد و شکوفایی در بودجه سلامت هستیم عنوان کرد: خدمت گرانقدری فراهم شده که می توان با آن شاهد جهش بیشتر در نظام سلامت باشیم.


کامران باقری لنکرانی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون طرح تحول سلامت گفت: رد بحث طرح تحول سلامت کاهش پرداخت از جیب مردم در بیمارستان های دولتی مورد تاکید قرار گرفته شده است.


وزیر اسبق وزارت بهداشت با بیان این که طرح تحول سلامت طرحی چند وجهی و پیچیده است عنوان کرد: البته این طرح دستاوردهای مهمی همراه داشته است و همزمان با طرح تحول سلامت شاهد چند اقدام دیگر مانند بازنگری در تعرفه ها هستیم


وی با اشاره به این که در بخش عمومی شاهد افزایش شکاف درآمد هستیم تصریح کرد: این تفاوت و شکاف در درآمد سبب شده تا رضایت شغلی در بخش دولتی کاهش یابد.
کامران باقری لنکرانی با تاکید بر این که طرح تحول سلامت باید به صورت منظومه ای تقویت شود گفت: در سیاست های کلی به بحث نظام بیمه ای و نظام ارجاع تاکید فراوانی شده است.


وزیر اسبق وزارت بهداشت با اشاره به این که با نیازهای روزافزونی در عرصه سلامت مواجه هستیم گفت: اگر پزشک خانواده آموزش دیده و توانمندی را در کل کشور به وجود آوریم بسیاری از مسائل حل می شود لذا در این صورت است که نیازهای کاذب حل می شود.


وی گفت: اگر مبنا را نظام ارجاع بگذاریم تربیت پزشک عمومی نیز متفاوت تر خواهد بود.


انتهای پیام/



7684707
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام حزب موتلفه توطئه‌های جدید دشمنان علیه جمهوری اسلامی را شکست خورده تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور پس از سفر رسمی و پرکار یک روزه به سریلانکا، دقایقی پیش کلمبو پایتخت این کشور را به مقصد ایران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور به استانداران سراسر کشور دستور داد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد اهتمام ویژه داشته باشند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۹۰ داوطلب در سطح کشور در دور دوم انتخابات برای تصاحب ۴۵ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر کشور گفت: تقسیمات کشوری جدید فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس برگزار خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماز جمعه این هفته تهران - ۷ اردیبهشت ماه - به امامت آیت الله خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیسی گفت: تهدید‌ها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده و پیشرفت ادامه داشته است ایران امروز را می‌توان کشوری پیشرفته و فناور نامید.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد واقعه طبس و شکست مفتضحانه متجاوزان آمریکایی منتشر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت و اردن در خصوص میدان آرش را مردود اعلام و بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان تاکید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است