ورزشی 12:58 - 25 بهمن 1394
محققان لنز مسطحی ابداع کرده اند که 10 برابر نازکتر از ضخامت یک تار موی انسان و یا میلیون بار نازکتر از لنز دوربین امروزی است.

ابداع لنز بینایی، ده برابر باریک تر از موی انسان+ عکس

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از آفتاب،  این کشف می تواند به ابداع عینک هایی به نازکی کاغذ ، دوربین های دیجیتال سبکتر و تلفن های هوشمند نازکتر در عرض پنج سال آینده منجر شود.

 

محققان دانشگاه یوتا با ابداع روش جدیدی لنزهایی درست کردند که صاف و نازک هستند و می توانند نور را بر روی یک نقطه متمرکز کنند. این ویژگی یک گام اساسی در تولید تصویر است.

 

پیش از این گفته می شود که از لنزهای بصری مسطح و فوق العاده نازک نمی توان در دوربین یا دستگاه های دیگر استفاده کرد زیرا تمام رنگ های نور باید در این لنزها خم شوند. اما محققان با ساخت این لنز جدید فوق العاده نازک تمامی این تصورات را باطل کرده اند.

رنگ های مختلف نور از این لنز عبور کند و بر روی یک نقطه واحد متمرکز می شوند. سپس نور با زیزساختارهای لنز واکنش نشان داده و خم می شود- رویه ای که پراش یا تفرق خوانده شده و در بال پروانه دیده می شود.

 

 

پراش یا تفرق (Diffraction) در فیزیک به پخش شدن یا خم شدن موج یا ذرات هنگام مواجه شدن با یک مانع گفته می شود. پدیده پراش نه تنها در امواج نوری که در تمامی امواج و حتی ذرات کوچک دیده می شود.

 

این لنز جدید به جای اینکه انحنا داشته باشد بسیار مسطح است و فرصت های طراحی کاملا جدیدی برای سیستم های تصویربرداری مانند سیستم هایی که در تلفن همراه استفاده می شوند، فراهم می کند.

 

نمونه اولیه این لنز که لنز فوق العاده بی رنگ خوانده می شود با استفاده از الگوریتم هایی برای محاسبه هندسه آن ابداع شده اند.

 

این لنزها که از شیشه و پلاستیک ساخته شده اند می توانند ده برابر نازکتر از موی انسان و میلیون ها برابر نازکتر از لنز یک دوربین امروزی باشند.

 

از این لنزها می توان برای ساخت عینک هایی به نازکی کاغذ، دوربین های دیجیتال نازکتر با استفاده از لنزهایی که میلیون ها برابر نازکتر از لنز یک دوربین امروزی هستند و لنزهای نازکتر برای دوربین های تلفن همراه استفاده کرد.

 

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی دیلی میل، ساخت آندوسکوپ های نازک تر که پزشکان از آنها برای نگاه کردن در بدن انسان استفاده می کنند و دوربین های سبک تر برای هواپیماهای بدون سرنشین و ماهواره که در آن وزن بسیار مهم است از دیگر کاربردهای این لنز است.

 

2009

 


7682493
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان ساندای کشورمان در بخش مردان توانستند ۴ مدال طلا را در مسابقات انتخابی جام جهانی در چین به دست آورند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی گفت: توقع از کشتی‌گیران ما در مسابقات المپیک باید یک نشان طلا باشد و نباید به آنها فشار بیاوریم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ووشوکاران کشورمان در ادامه مسابقات انتخابی جام جهانی ووشو در چین امروز ۲ مدال طلا و ۲ نقره کسب کردند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جوانی که پسر و همسرش را در خانه به آتش کشیده بود، دستگیر شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مجمع انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی ۲۵ اردیبهشت برگزار می‌شود و سوابق مدیریتی ۶ کاندیدا برای شرکت در انتخابات از سوی وزارت ورزش و جوانان به تایید رسیده است.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم بسکتبال شهرداری گرگان از امشب (پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) کار خود در سری فینال سوپرلیگ غرب آسیا را آغاز می‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» قهرمان مسابقات اسکیت آزاد گفت: نبود پیست استاندارد تنها مشکل ما است، چون باید در این پیست‌ها مسابقه بدهیم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» بازیکن سابق پرسپولیس گفت: حرفه‌ای گری بازیکنانمان برگ برنده بازی با آلومینیوم است، چون سرخپوشان تیمی را دستکم نمی‌گیرند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دروازه بان اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: اتفاقی در مالکیت رخ نداده و به ظاهر سرخپوشان را واگذار کرده‌اند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کنسرسیوم بانک‌های خریدار پرسپولیس از پرداخت ۱۰ درصد دیگر از مطالبات معوقه بازیکنان سرخپوش خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است