اقتصادی 16:06 - 04 خرداد 1394
رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه تعجب می کنم که همه دل نگرانی های مردم مشتاق این دو تیم منوط به خودروسازان شده است، گفت: نظر مردم در واگذاری سرخابی‌ها به خودروسازان در تصمیم گیری بی اثر است.

واکنش پوری حسینی به دل نگرانی‌های مردم در واگذاری سرخابی‌ها

به گزارش ایسنا، میر علی اشرف عبدالله پورحسینی - معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی شب گذشته با حضور در برنامه پایش در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا وزیر صنعت و معدن با خودروسازان برای خرید باشگاه های استقلال و پرسپولیس مذاکره کرده است یا خیر گفت: از این مطلب که وزیر صنعت برای فروش استقلال و پرسپولیس مذاکره ای کرده یا خیر اطلاعی نداشته و اگر هم چنین چیزی باشد من نباید اطلاع داشته باشم. البته رفتار دو شرکتی که برای مزایده اقدام کردند نشان دهنده این است که با اطمینان کامل نیامده‌اند چون قیمت پایه را برای خرید اعلام کرده اند و معلوم می شود که خیلی مشتاق نیستند.

پورحسینی در پاسخ به این سوال مجری که اجرای سیاست های کلی اصل 44 را در 10 سال اخیر چگونه ارزیابی می کنید گفت: کشور ما یک کشور کمونیستی و یا سوسیالیستی نبود که اصلا بخش خصوصی نداشته باشد، بنابراین نباید آن را با برخی از کشورهای خارجی مقایسه کرد.

وی در ارتباط با اینکه در زمینه خصوصی سازی بعد از 10 سال چقدر در بهره وری موفقیت کسب شده است، عنوان کرد: برای بهره‌وری دو بخش بهره وری در اقتصاد کلان و بهره‌وری در بنگاه ها تعریف شده است. در بخش بهره وری بنگاه هایی که سهام آنها به صورت کنترلی واگذار شده در سال 1393 با موسسه ای قرارداد منقعد کردیم تا ارزیابی واگذاری سهام کنترلی 54 شرکتی که توسط شرکت خصوصی سازی انجام شد را بررسی کند. در حقیقت اقدام به واگذاری 54 شرکت کرده و نتیجه ارزیابی را به داوری پنج شرکت بی طرف محول کردیم.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: نتیجه داوری بر این اساس بود که در 50 درصد شرکت هایی که سهامشان به صورت کنترلی واگذار شده است بهره وری کل افزایش داشته است.البته این بهره وری در زمینه نیروی کار 80 درصد، سرمایه 65 درصد و بخش مصرف انرژی 52 درصد داشتیم. البته این بهره وری ها تنها در زمینه بنگاه ها بوده و بهره وری کل را در دسترس نداریم.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت : اگر بخواهیم ببینیم که خصوصی سازی چه اثری در کل اقتصاد کلان داشته باید توسط مجرای دیگری اندازه گیری شده و در حال حاضر اعلام می شد. در 10 سال گذشته حدود هشت سال رئیس سازمان خصوصی نبوده‌ام و اگر ایرادی بوده بر کار این سازمان نباید ناراحت شوم. در واقع به صورت کلی 21 درصد از 135 هزار میلیارد تومان سهامی که واگذار شد متعلق به سهامی است که مستقیما برای رد دیون به دولت واگذار شده است.

وی افزود : 22 درصد نیز بدون تشریفات مزایده در اختیار سهام عدالت قرار گرفته است. یعنی 43 درصد این 135 هزار میلیارد تومان خارج از مزایده و رقابت به سهام عدالت و یا برای طلبکاری دولت پرداخت شده که از نظر ما اینها خصوصی سازی نبوده و خصوصی سازی اتفاق نیفتاده است.

پوری‌حسینی افزود: در ارتباط با 57 درصد باقی مانده که به صورت رقابتی عرضه شده است می توانیم بگوییم خصوصی سازی اتفاق افتاده که جمع آن تنها 76 هزار میلیارد تومان است. باید سپرده شرکت در مزایده پرداخت شده و سپس پاکت قیمت را تحویل دهند. برای واگذاری باشگاه های فوتبالی استقلال و پرسپولیس چهار نوبت اقدام به برگزاری مزایده کردیم. برای دو نوبت اول کسی مراجعه نکرد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: در نوبت سوم مزایده چهار نفر مراجعه کردند. سه نفر سپرده شرکت در مزایده را در وقت قانونی خود واریز نکردند، لذا از دور مزایده کنار گذاشته شدند و نفر دیگر هم به دلیل نقص پرونده در تأیید اهلیتش کنار گذاشته شد. در مزایده چهارم نیز چهار متقاضی داریم. در باشگاه پرسپولیس متقاضی سوم شرکتی است که منتصب به سایپا بوده و متقاضی اول و دوم اصلا خودروساز نیستند.

پوری حسینی در پاسخ به این سوال مجری که چه کسانی در مزایده چهارم واگذاری این باشگاه ها شرکت کرده اند گفت: استیل آذین ایرانیان بالاترین قیمت را برای پرسپولیس اعلام کرده، بعد از آن هم شرکت بهنام پیشران کیش و در نهایت نفر سوم شرکتی است که منتصب به سایپا است. در مقابل استقلال هم که فقط یک شرکت کننده داشتیم و آن هم شرکت سرمایه گذاری سمند و وابسته به شرکت خودروسازی ایران خودرو است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد : نمی دانم این چه نوع هدایت افکاری است که نفر اول و دوم در سوال مطرح نمی شود و چرا فرض بر این گذاشته شده که انگار زمین و زمان دست به دست هم داده اند تا هر دو باشگاه به دست خودروسازان برسد؟ اگر دولت قصدی داشت چرا باید در مزایده چهارم ورود پیدا کند و می توانست در دو مزایده اول که هیچ کسی شرکت نکرد مداخله کند. اگر قرار بود دولت طراحی را داشته باشد از اول می توانست این کار را انجام بدهد و اقدام به برگزاری چهار دوره مزایده نمی کرد.

پوری‌حسینی خاطرنشان کرد: به همه هواداران باشگاه های فوق اطمینان می دهم که تا امروز با نهایت دقت و بدون اینکه تحت تأثیر جو کسی قرار بگیریم اقدام به برگزاری مزایده کرده ایم. در سالهای اخیر تمامی مدیران شرکت خصوصی سازی وعده واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس را داده بودند اما به آن عمل نشد. همه مطالبه از شرکت خصوصی سازی این بود که به حکم قانون تن در داده و آن را اجرایی کنند.

وی گفت : دولت به شرکت خصوصی سازی اعلام کرد که چرا این قانون را اجرا نمی کنید و این خط قرمزی است که بدانیم آیا دولت برای خصوصی سازی مصمم هست یا نه؛ کسی تصور نمی کرد که شرکت خصوصی سازی برای این باشگاه ها قیمت پایه تعیین کند اما این کار انجام شده و همچنین اعلام کردند که مزایده توسط شرکت خصوصی سازی برگزار نمی شود ولی این کار را هم انجام دادیم.

پوری حسینی ادامه داد : برداشت عمومی مردم این بود که دولت اراده ای برای واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس ندارد. وقتی هفت سال هیچ مزایده ای برای واگذاری صورت نگیرد، ممکن است چنین چیزی استنباط شود. حکم به واگذاری سرخابی ها از سال 1387 وجود داشت ولی تا سال 1393 اجرا نشد که ممکن است اراده ای وجود نداشته بود و یا هر دلیل دیگری هم می تواند داشته باشد.

به گفته وی سه شنبه هفته گذشته پاکت های مزایده چهارم بازگشایی شده و قیمت ها نیز اعلام شد. در واقع شرکت استیل آذین ایرانیان با 332 میلیارد تومان، شرکت بهنام پیشران کیش با 329 میلیارد تومان و شرکت زیرمجموعه ایران خودرو با 290 میلیارد تومان به ترتیب برای پرسپولیس قیمت اعلام کرده اند. همچنین شرکت سمند برای استقلال با اعلام قیمت 290 میلیارد تومان متقاضی خرید این سهام بودند. مطابق قانون فروش سهام پس از واگذاری باید اسناد مربوط به شرکت ها در زمینه استعلام از سه مرجع را باید در اختیار سه وزیر عضو هیات واگذاری قرار می دادیم که این کار انجام شده است.

وی ادامه داد: قرار شده بود وزرای عضو هیات واگذاری تا امروز رأی خود را در ارتباط با تأیید یا عدم تأیید اهلیت شرکت هایی که در مزایده حضور داشته و متقاضی هستند، اعلام کنند. بعد از اعلام این رأی نسبت به اعلام نتیجه نهایی اقدام می کنیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این سوال مردم که شرکت های سایپا و ایران خودرو دولتی هستند یا خصوصی گفت: آن چیزی که مسلم بوده این است که شرکت هایی که در مزایده سرخابی ها شرکت کرده اند دولتی نبوده و لذا شرکت آنها در مزایده بلامانع است. اما اینکه آیا دولت در تعیین مدیران شرکت های فوق دخالت دارد یا خیر آن وقت باید بررس کرد دولت در کجا دخالت دارد که بخواهد در اینجا دخالت نکند.

در چنین مواقعی داریم یک شرکت 100 درصد دولتی را از دولت گرفته و آن را در اختیار شرکتی که دولتی نیست و شاید دولت در آن نفوذی داشته باشد، قرار می دهیم. البته هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و برنده ای هم برای مزایده سرخابی ها اعلام نشده است. همچنین معلوم نیست که آیا متقاضیان کنار گذاشته می شوند و یا اینکه در مزایده فوق برنده ای داریم یا خیر هنوز مشخص نشده است.

پوری حسینی عنوان کرد: اعلام می شود که تبلیغات و بودجه منبع درآمد باشگاه ها است. وقتی بخواهیم مزایده سرخابی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است که در فضای ایران فکر کرده و در ارتباط با فضای اسپانیا و چلسی فکر نکنیم. مگر می توانیم اختیار استقلال و پرسپولیس را به یکی از کسانی که پولدار خارجی و یا حتی حوزه خلیج فارس خودمان است، بدهیم؟ باید بررسی کرد که جامعه چنین چیزی را می پذیرد و ضمن اینکه آیا اجازه می دهیم آن نوع تبلیغی که در خارج می شود در تیم های ما نیز صورت بگیرد؟

وی در واکنش به اظهار نظر مردم مبنی بر اینکه اگر سرخابی ها را به پیشکسوتان می سپردید بهتر نبود؟ گفت: اتفاقا اگر این کار انجام می شد دیگر هرگز نمی توانستیم از زیر بار سوالات مختلف بیرون بیاییم چون پیشکسوت تعریف خاصی ندارد. آن وقت باید اعلام می کردیم که هر کس چقدر شوت و یا حتی گل زده است. ما در حقیقت مجری قانون بوده و هنگامی که قرار است تا سهمی را واگذار کنیم باید یک سری شاخص ها را مدنظر قرار بدهیم.

وی ادامه داد: باید شاخص های انتخابی حق را از باطل تمیز داده و میزانی برای عمل ما باشد. یکی از دلایلی که در دو مزایده اول برگزار شده برای واگذاری سهام سرخابی ها کسی شرکت نکرد این بود که دولت اعلام کرد بعد از واگذاری باید 20 درصد سهام را به پیشکسوتان واگذار کنید. به محض برداشتن این شرط مردم برای شرکت در مزایده اقدام کردند بنابراین تصور ما این است که مردم قانع به واگذاری سرخابی ها هستند.

پوری حسینی در واکنش به نظر مردم مبنی بر اینکه وقتی خریداری برای سرخابی ها نیست چرا برای فروش عجله می کنید گفت: نمی دانم این عجله را از کجا آورده اند چون همیشه به ما اعلام می کردند چرا در ارتباط با این واگذاری هیچ اقدامی نمی کنید. دولت داشت وزیر ورزش را برای همین موضوع و با استدلال اینکه چرا سنگ اندازی کرده و اقدام به فروش باشگاه ها نمی کند، استیضاح می کرد. فشار پشت فشار برای دلیل عدم واگذاری باشگاه ها بود. اشکالی ندارد اگر واقعا فهم عموم این است که ما برای واگذاری عجله می کنیم واقعا در صورتی که فردا برنده ای اعلام نشد همین عموم یا مجلس به ما اعلام کنند که نمی خواهد این باشگاه ها را واگذار کنید.

وی گفت : در مورد بحث باشگاه های ورزشی مسئله این است که هر بنگاهی باید متولی باشد بنابراین نمی شود یک شرکت داشت و پنجاه درصد سهام آن را به دست مردم سپرده و از آنها بخواهیم که هیات مدیره انتخاب کنند. در حقیقت هیچ کجای دنیا با وجود داشتن یک مالک کنترلی ولی در صورت انتخاب هیات مدیره توسط نمی توانند شاهد رشد و توسعه باشند. مردم سهام خرد را بر اساس بررسی هویت و قدرت مدیریت شرکت خریداری کرده و با انجام چنین بررسی هایی نسبت به سرمایه گذاری اقدام می کنند.

به گفته وی سه سال پیش باشگاه پرسپولیس برای فروش سهام به هواداران اقدام کردند و عدد بسیار ناچیز و در حد صفر بود چون مردم در باشگاهی که معلوم نیست متعلق به دولت است یا بخش خصوصی اقدام به سرمایه گذاری نمی کنند. البته اگر در مزایده سرخابی ها تشخیص داده شود نسبت به واگذاری سهام به مردم اقدام می کنند و مردم هم اگر بررسی کرده و متوجه شوند که نتیجه خوبی برایشان حاصل می شود قطعا با قیمت بالاتری که ما به فروش رساندیم نسبت به خرید سهام های باشگاه اقدام می کنند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به نظر مردم مبنی بر اینکه چرا برای استقلال قیمت پایین تری نسبت به پرسپولیس تعیین شده گفت: اصلا چنین مسئله ای صحت ندارد. اتفاقا هیات قیمت پایه هر دو باشگاه را 290 میلیارد تومان اعلام کرد. به هر حال این حق متقاضی است که برای اینکه خودش برنده مزایده شود قیمتی را بالاتر از مبلغ پایه اعلام کند. من نمی توانم یک شرکت کننده را ضایع کرده و اعلام کنم حق ندارد بیشتر از این قیمت پایه قیمتی را تعیین کند چون اگر تشخیص می دهد بالاتر از قیمت پایه ارزش دارد می تواند این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: مزایده قوانین خاص خودش را داشته و باید آداب آن را رعایت کرد. وقتی کسی در مزایده شرکت کرده، بالاترین قیمت را ارائه داده و در نهایت اهلیتش هم اثبات شود حق نداریم به نفر دوم مراجعه کنیم. طرح این سوال در برنامه کاملا غلط است چون دولت چنین بنایی را ندارد که باشگاه ها را صرفا به خودروسازان واگذار کند. قطعا دولت به قوانین و آداب مزایده اعتقاد داشته و مطابق مقررات عمل می کند چون حق الناس است.

نمی خواهم وقت جلسه را برای آنالیز باشگاه های رئال مادرید و بارسلونا صرف کنم چون یک سری نکات هستند که بیان آنها در این مکان هیچ دردی را دوا نمی کند و قیاس مع الفارغ است. اگر کسی باشگاه های استقلال و پرسپولیس را خریداری کرد اینقدر فهم و شعور دارد که ارتباطی با مردم و هواداران برقرار کرده و از آنها برای خودش میلیونی سهامدار انتخاب کند. مردم وقتی که شرکت ها و موسسات متعلق به دولت بوده و دولت بلد نیست آنها را اداره کند اقدام به سرمایه گذاری برای آنها نمی کنند.

به گفته وی به زور نمی شود افراد را سرمایه گذار یک باشگاه کرد. قبلا پرسپولیس اقدام به اعلام سهامدار شدن توسط هواداران کرده بود ولی هیچ کس خریداری نکرد. بنابراین باشگاه باید اول مالک پیدا کرده و بعد مردم وقتی بررسی های خودشان را انجام دادند آن وقت با اختیار خاطر سهام دار می شوند.

وی با شااره به اینکه پروسه باید این گونه پیش برود که دولت را از باشگاه ها بیرون بفرستیم و آنها را در حریم بخش خصوصی قرار دهیم گفت: اگر بخش خصوصی در این زمینه نا اهل از آب درآمد قراردادش را فسخ کرده و آنچه را که داده ایم پس می گیریم. اگر هم اهل بوده آن را حمایت و تشویق کرده و هواداران نیز به تبع وقتی متوجه شدند که این مالک حرفه ای بوده با سه یا حتی چهار برابر باشگاه سهام ها را از مالک خریداری می کنند.

اخیرا وزارت تعاون در شهر تهران برای تأسیس تعاونی فراگیر ملی یا توسعه استانی اقدام کرد و بعد از چند ماه با استقبال مواجه نشده و به دلیل نرسیدن به حد نصاب نیم درصد جمعیت شرکت نیز ثبت نشد. به زور نمی شود برای واگذاری سرخابی ها از کسی پاکت گرفته و یا به آنها سهم داد باید کارها بر اساس میل و اشتیاق افراد صورت بگیرد.

به گفته وی هیچ تعاونی در مزایده واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس شرکت نکرده است. ایده های ارائه شده بسیار خوب هستند ولی مشروط بر اینکه قابل عملیاتی شدن باشند. در ارتباط با مزایده پرسپولیس دقیقا برند، ساختمان مرکزی و ورزشگاه و در مورد استقلال نیز برند، ورزشگاه، ساختمان مرکزی و زمین ها به فروش می‌رسد. البته موسسه فرهنگی این باشگاه ها منحل می شود ولی تمام اموال به مالک جدید واگذار می شود.

پوری حسینی اظهار کرد: تا به امروز 34 درصد ارزش سهام عدالت از محل سود این سهام تأمین و با احتساب 50 درصد تخفیف دو دهک اول به خزانه واریز شده است. لذا تا پایان امسال اگر این عدد تغییر نکند 34 درصد یک میلیون تومان یعنی 340 هزار تومان قابل آزادسازی است البته ارزش آن ممکن است در بازار دو برابر و حدود 700 هزار تومان شود. تا اواسط سال آینده این عدد به حدود 50 درصد خواهد رسید.

انتهای پیام


6441836
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور وزیر اقتصاد گفت: کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت؛ ۳ میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان توسعه تجارت، بخشنامه حقوق ورودی گوشی‌های با قیمت بالاتر از ۶۰۰ دلار را ابلاغ کرد که بر اساس آن، این نرخ برای واردات تجاری ۱۵ درصد تعیین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت دارو ۴۳ نماد در بازار سرمایه دارد که سهم شناور این صنعت حدود ۱۶.۵ درصد است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری با افزایش یک درصدی رسما به ۱۰ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارساز بعد از مدت‌ها یک غافلگیری برای فروشندگان ایجاد کرد تا کم کم شاهد غلبه ترس در بازار باشیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است