فرهنگی‌هنری 09:46 - 30 آذر 1393
قم - ایرنا - بیست و هشتم صفر سالروز رحلت رسول مهربانی ها حضرت محمدبن عبدالله (ص) است که رسالتی بزرگ را از سوی خداوند متعال برای جهانیان به سرانجام رساند و رحلتش مسلمانان را درسوگ بزرگ قرار داد.

به گزارش ایرنا ، محمد رسول الله (ص) با اخلاق الهی، کتاب قوانین بشریت به نام قرآن و سلسله امامت و ولایت را از نسل خود برای سعادتمندی مردم ارایه کرد تا خلق و خوی محمدی(ص) در جهان عطر آگین شود.



آن حضرت در روز هفده ربیع الاول عام الفیل مصادف با سالی که قوم فیل برای تخریب خانه کعبه و اشغال مکه به حجاز آمدند در دامان بانو آمنه در شهر مقدس مکه دیده به جهان گشود.



ایشان بنابر روایات مشهور دو ماه بعد از رحلت پدرش عبدالله کوچکترین پسر عبدالمطلب متولد شد، به همین جهت او تحت سرپرستی جدش عبدالمطلب قرار گرفت و طبق رسوم بزرگان قریش به زنی صحرانشین به نام حلیمه سپرده شد.



پیامبر(ص) در سن پنج سالگی مادرش را نیز از دست داد و چهار سال بعد تحت کفالت جدش عبدالمطلب بسر برد و در سن 9 سالگی بعد از رحلت عبدالمطلب، به خانه عمویش ابوطالب آمد و سرپرستیش را عمو و همسر او فاطمه دختر اسد بن هاشم به عهده گرفتند.



پیامبر اکرم (ص)، این گونه زندگی خویش را در دوره نوجوانی آغاز کرد و به علت شهرتش به امین بودن و خصوصیات اخلاقی و رفتاری فردی و اجتماعی با بانوی مطهره حضرت خدیجه (س) ازدواج کرد و دختری به نام زهرا(س) متولد شد که ادامه دهنده سلسله امامت و ولایت شد.



پیغمبر اکرم(ص) در 40 سالگی به نبوت مبعوث شد و 13سال در مکه مردم را به اسلام دعوت کرد و سختی ها و مشکلات فراوان متحمل شد، و در این مدت گروهی زبده تربیت کرد و پس از آن به مدینه مهاجرت کرد.



پیامبر 10 سال در مدینه آزادانه دعوت و تبلیغ و با نزول قرآن درس عملی از زندگی در صراط مستقیم را به مردم ارایه کرد.



ایشان ارزش های اخلاقی را بسیار ارج می نهاد، خود در سیره عملی نمونه ای از فضایل اخلاقی و ارزش های والای انسانی بودند.



امام علی (ع) نیز درباره ویژگی های اخلاقی پیامبر در خطبه 105 نهج البلاغه می فرماید:' خداوند حضرت محمد(ص) را برانگیخت در حالی که گواه و بشارت دهنده و انذار کننده بود. بهترین مردم در دوران کودکی، نجیب ترین مردم در دوران سالمندی، پاک ترین پاکان از نظر خوی و اخلاق، بود.'



پیامبر(ص) با ویژگی های رفتاری به مکارم الاخلاق در بین مردم شهرت یافت، آن چه در قرآن راجع به پاکی، صداقت و اخلاق مطرح شده، آینه تمام نمای آن را در سلوک، گفتار و اخلاق رسول الله (ص) می توان مشاهده کرد.



پیامبر گرامی اسلام (ص) در مکتب الهی تحت تعلیم و تربیت قرار گرفت او در هیچ مدرسه ای و نزد هیچ استادی درس نخوانده و خواندن و نوشتن را نیاموخته بود، او از مکتب نورانی وحی و نبوت درس گرفت و در گسترش علوم الهی و اسلامی در بین مردم دورانش از هیچ کوششی دست نکشید.



از این طریق رسول اکرم (ص)، معارفی را به بشر عرضه کـرد کـه مانند آن پیش از اسلام سابقه نداشته است و آن چیزهایی که حضرت پیرامون مبداء و معاد و توحید الهی و صفات و اسمای حسنای او و عـالم غـیـب و شـهادت و ملکوت و فرشتگان و لوح و قلم و عرش و کرسی بـیـان کردند، آخـریـن کـلام اسـت و بـرتـر از آن قابل تصور هم نخواهد بود.



رسـول اعـظـم (ص) با برخورداری از بهترین داشته های نفسانی و دریـافـت عـالی تـریـن داده هـای قـرآنـی بـه نـهـایـی تـریـن مـرتـبـت انـسـانـی نایل گشت بدین گونه در بعد عقیده و اندیشه به توحید ناب رسید و همه هستی را پرتویی از وجـود حـق تـعـالی دید که در آفرینش و اداره آن هیچ گونه شرکتی را بر نمی تابد.



پیامبر اسلام (ص) در راس جامعه با ساده زیستی به زندگی خود ادامه می دادند ایشان بـه هـمـه ظـواهـر مـادی دنـیـا بـه دیـده حـقـارت نـگـریـسـت و هـرگـز دل بـر دنـیـا نبست و با هزینه کمترین توشه ، بیشترین ره توشه آخرت را برگرفت.



امیرمومنان (ع ) در این باره می فرمایند: 'پیامبر بی آنکه بهره ای از دنیا ببرد آن را ترک کرد و پاک و بی آلایش رهسپار سرای آخرت شد. در زندگی سنگی روی سنگ ننهاد و هنگامی که رحـلت کـرد و بـه نـدای پروردگارش پاسخ گفت ، هیچ چیز نداشت .'



حضرت علی (ع) در خطبه 109نهج البلاغه فرمودند: 'پیامبر دنیا را کوچک می شمرد و در چشم دیگران آن را ناچیز جلوه می داد. آن را خوار می شمرد و در نزد دیگران خوار و بی مقدار معرّفی می فرمود. او می دانست که خداوند برای احترام به ارزش او دنیا را از او دور ساخت و آن را برای ناچیز بودنش به دیگران بخشید. پیامبر(ص) از جان و دل به دنیا پشت کرد و یاد آن را در دلش میراند. او دوست داشت زینتهای دنیا از چشم او دور نگهداشته شود، تا از آن، لباس فاخری تهیّه نسازد، یا اقامت در آن را آرزو نکند.'



رسول خدا(ص) دارای ویژگی هایی از جمله عـدالت، سـخـاوت، خـوش خـلقـی، ایـثـار و فداکاری، خدمت رسانی به مردم، مهربانی، عفت و پاکدامنی، مناعت، شجاعت، استقلال فکری و سیاسی، آزادگی، عزت و کرامت، صداقت، احـتـرام بـه هـمـنوعان، غمخواری و دلسوزی و زندگی مسالمت آمیز دیگری بود که باعث برتری نسبت به دیگران بود.



سرانجام پیامبر اسلام (ص) در 28 صفر در سن 63 سالگی، در مدینه رحلت کردند.ک/3



/8138/ 550/

انتهای پیام /*


5458673
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی درخت گردو در سالن شیخ بهایی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قاب‌هایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی، ترویجی و کارگاه‌های این دوره تشریح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظه‌ها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پوستر ویژه به هنرمندی حسن روح‌الامین به مناسبت انتشار سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات علیه اسرائیل خواندند منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامه‌های قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» چهل‌وششمین جشنواره فیلم مسکو در حالی در پایتخت روسیه در حال برگزاری است که حضور نمایندگان کشور‌های عضو گروه بریکس، جلوه متفاوتی به این رویداد بخشیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است