بین‌الملل 01:19 - 02 مهر 1393
یک روزنامه نگار سوئدی در سفر به شهر کوبانی(عین العرب) سوریه از حضور داعش در این شهر گزارش جالب و متاثر کننده‌ای تهیه کرده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، "کارل کوبانی" در این یادداشت خود که  میدل ایست آنلاین آن را منتشر کرده به بخش دیگری از جنایات گروه تروریستی و سنگدل داعش در مناطق کرد نشین سوریه اشاره می کند و در توصیف این گروه خونخوار می نویسد " مذاکره با داعشی ها غیر ممکن است."


او به این نکته هم اشاره کرده است که با این که داعش مدعی است حامی سنی ها است اما در مقام عمل سنی و غیر سنی برای آنها تفاوتی نمی کند و به سنی ها هم رحم نمی کند.ضمن آن که در گزارش او به همکاری دولت ترکیه با تروریست های داعش هم اشاره می شود.


این روزنامه نگار سوئدی می نویسد: هزاران نفر از ساکنان کرد در شهرهایی مانند رقه و تل‌ابیض مجبور شده اند(اغلب بدون وسایل و مایملک خود)  به مناطق تحت کنترل واحد های  مدافع خلق YPG کوچ کنند، در حالی که صدها نفر دیگر ربوده و یا ناپدید شده اند.


او مشاهدات خود را اینطور روایت می کند:
کومارد 29 ساله در حالی که در نزدیکی درخت خانه نشسته قطعاتی را با قره نی می‌نوازد. اینجا شهر کردنشین کوبانی(عین العرب) در شمال سوریه، است که توسط داعش از سه طرف در محاصره است.  کشورهمسایه، ترکیه هم از طرف چهارم همچنان مرز را بسته است. در اینجا  کمارد می توانند آزادانه بنوازد: به مدت بیش از دو سال، این شهر تحت کنترل واحد های مدافع خلق است. در مقابل، ستیزه جویان داعش که تابستان گذشته او را در یک ایستگاه بازرسی در خارج شهر متوقف کردند به او تشر زدند که سازش "شیطانی" است و او را به مدت 13 روز بازداشت کردند. 


در جلوی خانه یک نقاشی دیواری از مکه وجود دارد، که پدر کومارد به نام مصطفی سه بار به زیارت آنجا رفته است. اما این هم  معلم عربی 60 ساله را از ربایش توسط داعش نجات نداد. روز13 اوت او برای  فراهم آوردن مقدمات بازنشستگی خود راهی حلب شد، اما هرگز بازگشت. بعد خانواده مطلع شدند که داعش یک کتاب به ادعای خود، " ضد اسلامی" را در کامپیوتری که مصطفی حمل می کرده پیدا کرده است. مشخص نیست که آیا اصلا او آزاد خواهد شد یانه؟ 


در یکی دیگر از خانه ها، اتاق مرتب محمد محمد، 25 ساله، خالی است. علی ،برادر بزرگتر او می گوید:"او جوان آرامی بود که دنبال دردسر نبود و سیاست را دوست نداشت.ما هنوز با اطمینان نمی دانیم که چرا آنها او را کشتند." در 23 ماه مه، محمد چند روز پس از دریافت مدرک خود در ادبیات انگلیسی از دانشگاه حلب، سوار بر مینی بوس عازم ترکیه شد، به این امید که در نهایت به اروپا برسد. بلافاصله پس از آن، یک عضو  داعش با علی تماس گرفته و به او گفته کارت شناسایی محمد را به روستای جب الفرج ببرد. 


علی با موتور سیکلت خود راهی روستا شد. زمانی که او به روستا رسید، مردم محلی به او گفتند که "مرد قد بلندی" به تازگی سر بریده شده است.علی از ترس این که تماس فریبی بوده تا او را به دام بیندازند به سرعت به طرف کوبانی بازمی گردد. یک خودرو داعش پشت او ظاهر شده ، اما علی موفق می شود خود را به جای امنی برساند. روز بعد، عکس های سر بریده برادر او در فیس بوک  منتشر می شود.  داعش پس از قتل، از طریق بلندگو  اعلام می کنند که آنها برای ساکنان محلی یک " سورپرایز"( شگفتانه) دارند و آن جسد بی سر محمد بود که پشت یک ماشین در خیابان کشیده می شد. 


داعش و متحدان (سابق) آن از تابستان گذشته، که درگیری با  واحدهای مدافع خلق به جنگی تمام عیار تبدیل شد، یک برنامه سیستماتیک علیه غیر نظامیان کرد انجام داده اند. هزاران نفر از ساکنان کرد در شهرهایی مانند رقه و تل ابیض مجبور شده اند(اغلب بدون وسایل و مایملک خود)  به مناطق تحت کنترل واحد های  مدافع خلق YPG کوچ کنند، در حالی که صدها نفر دیگر ربوده و یا ناپدید شده اند. در حال حاضر پاکسازی قومی در مناطق تحت کنترل داعش کم و بیش پایان یافته است، اما بسیاری از کردها هنوز هم سفر خطر ناکی را تحمل می کنند. کارمندان دولت برای گرفتن حقوق خود باید به شهر حلب بروند و دیگران هم  به دنبال یافتن کار در ترکیه هستند، ترکیه گذرگاه های مرزی  را در مناطق تحت کنترل داعش باز نگه داشته است در حالی که مانع عبور و مرور از مناطق تحت کنترل واحد های مدافع خلق می شود. 


بیشتر کردهای سوریه عربی را مسلط صحبت می کنند و نام های عربی دارند، که به آنها امکان می دهد بدون شناخته شدن از ایست های بازرسی عبور کنند- مگر این که محل تولد مندرج در کارت شناسایی آنها مربوط به منطقه کرد نشین باشد که در این صورت آنها ممکن است به مدت چند ساعت یا چند ماه بازداشت شوند. حداقل 300 نفر از منطقه  کوبانی در حال حاضر در دست داعش اسیر هستند، و تصور می شود بسیاری از موارد بدون سند و مدرک است. 


داعشی ها به طور معمول از اعضای ربوده شده سوالاتی در مورد اعتقادات و اعمال مذهبی آنها می پرسند، و تقریبا همیشه به آنها  آموزش مذهبی  می دهد. آنها همچنین تلفن های همراه و دیگر وسایل را به عنوان مواد سیاسی و یا "ضد اسلامی" مشکوک به دقت مورد بررسی قرار می دهند. کوچکترین سوء ظن در مورد  ارتباط با واحدهای مدافع خلق برای توجیه تهدید و بازجویی  کافی است ، و هر نوع سند و مدرک و یا اقراری به احتمال زیاد منجر به شکنجه و نهایتا اعدام می شود. 


بیشترین کردها به دلیل این که مسلمانان سنی هستند تا حدودی  جانشان حفظ می شود.: این به این معنی است که ایدئولوژی داعش مانع  از آن می شود که کشتار جمعی یا بردگی که آنها علیه ایزدی ها، شیعیان و علوی ها انجام می دهند در مورد کردها هم اجرا کنند. با این وجود، ربوده شدگان اغلب اوقات اتهاماتی علیه کردها در کل، می شنوند، گفته می شود آنها یهودی، مرتد و هواداران حزب کارگران کردستان (PKK) هستند. زمانی که درگیری ها میان داعش و کردها در هر دو کشورسوریه و عراق تشدید شود، بدترین حالت قابل تامل این است که محدودیت در قتل کردها  از طریق تکفیر جمعی از بین می رود. 


داعش اغلب حاضر به مذاکره نیست،مطالبات غیر ممکنی  مطرح می کند ، و یا این که از توافقات به عنوان فرصتی  برای تله گذاری استفاده می کند. احمد دادلی، وزیر کشور دولت خود خوانده کوبانی می گوید "هنگامی که جبهه النصره (وابسته به القاعده) و گروه های دیگر در سال گذشته مردم را می ربودند، ما حداقل می توانستیم  با آنها مذاکره کنیم ، اما مذاکره با داعش غیر ممکن است"و هر چه انتظارطولانی تر می شود،  قربانیان و خانواده های آنان ناامید ترمی شوند. 


روز 29 مه   یک گروه از دانش آموزان 14-19 ساله در راه بازگشت از حلب ، جایی که آنها امتحانات نهایی خود را داده بودند، در یک ایست بازرسی داعش متوقف شدند. دختران بعدا در همان روز آزاد شدند،اما پسران آزاد نشدند. در طول چند هفته اول، برخی از مادران اجازه داشتند با فرزندان خود ملاقات کنند، اما پدران آنها می ترسید که اگر به دیدار پسران خود بروند خودشان ربوده شوند. یکی از مادران می گوید "من نه روز منتظر ماندم، و پس از آن فقط  توانستم چند دقیقه  او را ببینم. او از نظر روانی ضعیف به نظر می رسید." 


در اوایل ماه ژوئیه تلاشی برای تبادل پسران با ستیزه جویان داعش که به عنوان اسرای جنگی دستگیر شده بودند، صورت گرفت. واحدهای مدافع خلق حاضر به ملاقات در قلمرو تحت-کنترل داعش نشدند، زیرا در یک مورد قبل در موقعیت مشابهی هیات تبادل کننده آنها ربوده شده بود. در عوض برای نشان دادن حسن نیت ، یک زندانی جنگی آزاد شد، و سپس توافق شد در منطقه ای بلاصاحب و غیر مسکونی ملاقات انجام شود. با این حال، هیئت داعشی به شیوه ای غیر قابل پیشبینی رفتار کرد، و دو اتوبوس با پنجره های پوشیده وارد شدند، یکی از آنها را به شدت  سنگین و پر بار به نظر می رسید. هیئت کرد از ترس این که ممکن است آن  خودرو به جای پسران  حاوی مواد منفجره باشد، عقب نشینی کرد. 


از مجموع 163 پسر، شش نفر موفق به فرار شدند و15  نفر دیگر نیز پس از مذاکرات جداگانه توسط برخی از خانواده ها آزاد شدند.(جزئیات مربوط به معامله در دست نیست).  به این ترتیب 142 پسر هنوز در دست داعشی ها هستند. کسانی که مظنون به  ارتباط با واحدهای دفاع خلق بودند به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند، و گفته شده است که یکی از آنها دیوانه شده است. یکی از پدران می گوید. " در حال حاضر بزرگترین ترس ما این است که حملات هوایی علیه مدرسه انجام شود" "شاید آنها نمی دانند پسران ما آنجا هستند. آنها در مدرسه Tatbekat در غرب بیمارستان باسل در Manbij هستند. "








انتهای پیام./



4784290
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» خبرگزاری کره شمالی از سفر یک هیئت اقتصادی این کشور به ایران خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» استاد دانشگاه استنفورد گفت صدور حکم بازداشت علیه نخست وزیر رژیم اسرائیل می‌تواند جنایات آن در غزه را برای مردم جهان آشکار کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سنای آمریکا به اتفاق آرا لایحه بسته کمک‌ها به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کرد و بعد آن را برای بایدن ارسال خواهد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی به رئیس رژیم صهیونیستی درباره حمایت کامل واشنگتن از امنیت این رژیم اطمینان داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل ناتو گفت پیمان ناتو در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشور‌های دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک عضو ارشد جنبش حماس گفت: جنبش حماس به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی را در اختیار دارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۱۴۰ گور دسته جمعی ایجاد شده توسط نظامیان اسرائیلی در نوار غزه شناسایی شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی شاهد جهش بیش از یک دلاری بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سناتور آمریکایی خواهان افزودن ۲ اصلاحیه به کمک‌های اهدایی واشنگتن به تل آویو شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا مدعی شد گزارش‌های مربوط به گور‌های دسته‌جمعی غزه نگران‌کننده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است