اقتصادی 11:24 - 29 مرداد 1396
وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به طرح مطالبی علیه وی در روزهای اخیر گفت که تاکنون برای هیچ پست و مقامی به اقدام خلاف قانون متوصل نشده است.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله بیطرف در دفاع از برنامه خود برای تصدی وزارت نیرو در دولت دوازدهم تعهد نسبت به مطالبات مردم، بکارگیری استعدادها و توانمندی در ایفای مسئولیت، داشتن روحیه انقلابی با انتقادپذیری و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و پاسخگو کردن واحدهای زیر مجموعه در برابر مردم را از جمله تاکیدات خود در وزارت نیرو عنوان کرد و گفت: رعایت شایسته سالاری در انتخاب و ارتقا مدیریت‌ها از گذشته برای من حائز اهمیت بوده و ان‌شاءالله تلاش موثری برای ارتقاء شفافیت و مقابله با فساد اداری و ایجاد فرصت برابر برای بخش خصوصی و دولتی در صنعت آب و برق خواهم داشت.

وی با اشاره به سابقه هشت ساله خود در وزارت نیرو و اجرای طرح‌های کارون ۳ و ۴ خاطرنشان کرد: من طی ۱۲ سال اخیر هیچ سمتی در مدیریت وزارت نیرو و آب کشور نداشتم؛ لذا انتصاب تمام عملکرد گذشته به من درست نیست؛ چرا که تنها پاسخگوی مسئولیت خود به تناسب اختیاراتم هستم.

بیطرف در ادامه با اشاره به شرایط اقلیمی کشور، کمبود و پراکندگی بارش و توزیع نامناسب آن و قرار گرفتن ایران در بین کشورهای کم آب و در محدوده خشک و نیمه خشک جهانی اظهار کرد: مهار آب‌های سطحی جزو برنامه‌های مهم و ملی نظام جمهوری اسلامی حتی قبل از پیروزی انقلاب در کشور بود و براساس سیاست‌های کلی نظام ابلاغی رهبری در سال ۷۷ مهار آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود افزایش میزان استحصال آب و به حداقل رساندن ضایعات طبیعی آب جزو سیاست‌های کلی نظام بوده و هست. در همین راستا به همت متخصصین و مدیران فعالیت مهار آب‌ها در سطح کشور آغاز شد و مطالعات گسترده‌ای درباره آن صورت گرفت.

وی با اشاره به وجود سدهای مخزنی متعدد در کشور با حجم ذخیره‌سازی ۵۲ میلیارد متر مکعب یادآور شد: یکی از مخالفین نام هفت سد را بردند که مشکلات فنی دارند. من تعداد بیشتری را می‌توانم نام ببرم از جمله سد لار که قبل از انقلاب ساخته شده و پیمانکارانش از قدرترین پیمانکاران جهانی هستند. علاوه بر این تاکنون ۸۷ سد بزرگ در دنیا شکسته که یک مورد آن هم در کشور ما نبوده، بلکه ۳۰ مورد در آمریکا، ۵ مورد در ژاپن، ۷ مورد در برزیل و ۴ مورد در هند بوده است.

بیطرف خاطرنشان کرد: گفته شده که من به گفتار خلاف قانون متوسل شده‌ام در حالی که در طول عمرم برای هیچ پست و مقامی به اقدام خلاف قانون متوسل نشده‌ام زیرا برای آبروی خودم ارزش بیشتری قائلم، هرگز خلاف قانون کاری نکردم و قانونگرایی،‌ اخلاق‌مداری،‌ برنامه‌محوری و شایسته‌سالاری را سرلوحه کار خود قرار دادم. من نه یک سهم، نه پست مدیریتی بعد از انصراف آخر در هیچ شرکتی نداشته و نخواهم داشت.

وزیر پیشنهادی نیرو تضعیف نهاد مدیریت و کارشناسی در وزارت نیرو را از چالش‌های این وزارتخانه دانست و بر ضرورت کاهش تصدی‌گری و نهادینه کردن رویکرد برنامه‌ای در فعالیت‌های وزارت نیرو تاکید کرد.

بیطرف همچنین به نقش صنعت برق در توسعه اقتصادی و رفاه خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق و توسعه توانمندی‌های داخلی ایران از جایگاه چهاردهم در سطح جهان و جایگاه اول در منطقه برخوردار است. ما همچنین جزو کشورهای دارای فناوری ساخت نیروگاه‌ها و صد در صد تجهیزات تولید برق هستیم و در آینده نیز باید به سمت تامین انرژی مورد نیاز براساس برنامه‌های وزارت نیرو،‌ تک رقمی کردن تلفات شبکه توزیع برق، توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی شبکه برق، ساماندهی اقتصاد برق،‌ حمایت از سازندگان تجهیزات و پیمانکاران داخلی و توسعه تحقیق و فناوری برای گسترش توانمندی صنعت برق برویم.

وزیر پیشنهادی نیرو در بخش دیگری از سخنرانی خود مساله آب را از چالش‌های ملی و در آستانه بحران عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به تداوم خشکسالی و تغییرات اقلیمی و کاهش منابع تجدیدپذیر سرانه آبی ما به ۱۴۵۰ متر مکعب در سال رسیده است.

همچنین بخش‌هایی از سرزمین ایران وارد شرایط کمبود آب شده، ۶۲ درصد از کل مساحت کشور از مرز تنش آبی عبور کرده و ۵۴ درصد که ۵۰ درصد جمعیت را در خود جای می‌دهد وارد مرحله کمبود آب شده است.

وی با اشاره به کم آبی یا خشکسالی تعدادی از رودخانه‌های کشور، تالاب‌ها، چاه‌ها، نشست زمین و بروز فرو چاله‌ها و همچنین شکست یا اعوجاج برخی تاسیسات نفت و گاز گفت: این موضوع زنگ خطر را به صدا در آورده و متاسفانه مصرف بی‌رویه آب ادامه دارد.

میزان مصرف آب ۱۰۰ میلیارد مکعب در سال‌های اخیر بوده که ۴۰ درصد از منابع سطحی و ۶۰ درصد از منابع زیرزمینی تامین شده است. همچنین ۱۲۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک آب زیرزمینی کاسته شده است.

بیطرف اضافه کرد: با توجه به مطالعات گسترده و شنیدن نظرات متخصصین بر این باورم که راهکار اساسی برای خروج از بحران و حرکت به سمت توسعه پایدار اصلاح و ارتقای مدیریت در بخش آب است. ما در سال ۸۲ به این نتیجه رسیدیم که صرفا مدیریت یک جانبه پاسخگو نیست، بلکه باید مدیریت یکپارچه باشد یعنی هم تولید و هم عرضه دیده شود و هم هماهنگی وجود داشته باشد.

وزیر پیشنهادی نیرو در پایان با اشاره به پیش‌بینی ساختار سه سطحی برای مدیریت منابع آب در برنامه اعلامی خود گفت: طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای صرفا برای مصارف شرب در قالب برنامه توسعه و با نظر مجلس اجرا خواهد شد.


9376272
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور وزیر اقتصاد گفت: کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت؛ ۳ میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است