سیاسی 14:30 - 29 دی 1395
یادداشت/ مهدی بختیاری
آیا وقتی دولت آمریکا رزمایش‌های موشکی سپاه را اقدامی «تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده» توصیف می‌کند، نباید سخن مشابه نایب رئیس مجلس و استفاده از واژه «موشک‌پراکنی»را پژواک صدای دشمنان دانست؟

کپی‌برداری نائب رئیس مجلس از روی دست آمریکایی‌ها

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اخیراً در مصاحبه‌ای، مدعی شده است که برخی رزمایش‌های موشکی با هدف ضربه زدن به برجام صورت گرفته است.

وی در مصاحبه با یکی از سایت‌های خبری چنین می‌گوید: «تلاش برای اجرا نشدن برجام از طریق «موشک‌پرانی» و ایجاد بهانه‌های حقوق بشری برای دشمن و هر معترضی را «فتنه‌گر» خواندن، همه اینها به انقلاب ما ضربه زده است. اینها انقلابی‌گری نیست، اقداماتی است که از روی کم‌عقلی یا هواهای نفسانی و کسب قدرت به هر وسیله ممکن است.»

در این رابطه توجه به چند نکته لازم است:

1- رزمایش‌های نیروهای مسلح در همه حوزه‌ها -ازجمله موشکی- طی یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده صورت می‌گیرد و انجام یک رزمایش بدون برنامه قبلی و آن هم با هدف زیر سوال بردن برجام ادعایی مضحک و بی پایه و اساس است.

در واقع این رزمایش‌ها علاوه بر بررسی‌های اولیه توسط یگان مربوطه، به تایید قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) و نیز شورای عالی امنیت ملی (که ریاست آن را رئیس جمهور برعهده دارد) رسیده و قرارگاه مرکزی خاتم مسئول نظارت بر این رزمایش‌ها نیز هست.

2- طبق آنچه در گذشته نیز مسئولان دستگاه دیپلماسی و اعضای مذاکره کننده و شخص آقای ظریف بر آن اذعان داشتند، برجام و توافق هسته‌ای هیچ ارتباطی با موضوعات موشکی ایران نداشته و ندارد، بنابراین انجام رزمایش‌های روتین و همیشگی نیز نباید تاثیری در اجرای برجام داشته باشد.

به عنوان نمونه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در تاریخ 28 فروردین سال جاری در نشست خبری مشترک با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره برنامه موشکی ایران که سؤال خبرنگار وال استریت ژورنال بود، اظهار داشت: «بارها اعلام کردیم که موشک‌های ما صرفا برای دفاع است و هیچ ارتباطی با برجام و همچنین قطعنامه شورای امنیت ندارد.»

3- بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران، یکی از دلایل اصلی اینکه قدرت‌های جهانی مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره با ایران شدند، همین پشتوانه‌های نظامی و قدرت نیروهای مسلح بود که یکی از جلوه‌های آن در حوزه موشکی بوده و هست. حال جای تعجب است که نایب رئیس مجلس با این گونه اظهارات کودکانه و واهی و به کار بردن عبارت سخیف «موشک‌پرانی» سعی در تخطئه و زیر سوال بردن زحمات نیروهای مسلح دارد.

4- این اظهارات علی مطهری به عنوان نایب رئیس مجلس، علاوه بر ایجاد دلسردی در جامعه، موجب فراهم کردن بستر مناسب و دادن گرا به دشمن خارجی برای فشار بیشتر جهت تضعیف بازوی موشکی نظام است.

با این تفاسیر، آیا اظهار نظر آقای مطهری -همانطور که سخنگوی سپاه پاسداران نیز اذعان کرد- همنوایی با صدای دشمن نیست؟ آیا وقتی دولت آمریکا رزمایش موشکی سپاه پاسداران را  اقدامی «تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده» توصیف می‌کند، این سخن نایب رئیس مجلس را نباید به عمد یا ناخودآگاه، پژواک صدای دشمنان دانست؟

به نظر لازم است تا رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر نمایندگان بابت این دست اظهار نظرهای حاشیه ساز و بی پایه و اساس به وی تذکر جدی بدهند تا سخنانی که به زبان می‌آورد، متناسب با شان نایب رئیسی مجلس باشد.

* مهدی بختیاری/ دبیر امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس

انتهای پیام/


8682033
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است