استانی 09:27 - 04 مرداد 1393
با ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی صورت می‌پذیرد
منطقه مرزی مهران با تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری در آینده نزدیک به بزرگترین مرکز تجاری منطقه مبدل خواهد شد.

«مهران» در مسیر تحول و پویایی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، امروز شورای عالی مناطق آزاد به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود و احتمالاً یکی از دستور کارهای این جلسه منطقه آزاد تجاری صنعتی مهران خواهد بود که استاندار ایلام و دیگر شخصیت‌های استان مدت‌ها در این زمینه تلاش کرده و رایزنی‌ها و پیگیری‌های مکرری با مقامات ارشد کشوری اعم از ریاست جمهور و معاون اول رئیس جمهوری داشته‌اند.

به طور مثال یکی از پیگیری‌های محمدرضا مروارید استاندار ایلام در ملاقاتی بود که با رئیس جمهور و معاون اول در حاشیه نشست استانداران انجام شد و قول مساعدی که رئیس جمهور و معاون اول وی در خصوص پیگیری ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی مهران دادند.

استاندار ایلام در این رابطه معتقد است: در دیدار با  رئیس جمهور و جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  که در حاشیه جلسه مشترک هیئت دولت با استانداران صورت پذیرفت طی مذاکراتی در خصوص تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی در مهران، قول مساعد جهت پیگیری جدی این طرح دادند.

محمدرضا مروارید افزود: منطقه آزاد تجاری مهران یکی از فرصت‌های بسیار خوب استان برای توسعه اقتصادی است و می‌تواند بهترین ظرفیت برای بالا بردن مبادلات تجاری و اقتصادی با کشور عراق و تسخیر بازار این کشور باشد.

نماینده عالی دولت در استان ایلام بیان کرد: منطقه آزاد تجاری - صنعتی مهران در صورت تصویب در هیئت دولت برای تصمیم‌گیری نهایی به مجلس خواهد رفت.

مروارید تصریح کرد: دستور ویژه رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت برای آماده‌سازی طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری جهت ارائه و تصویب در هیئت دولت بسیار عالی و به موقع بوده است.

وی خاطر نشان کرد: با عنایات ویژه رئیس جمهور و هیئت دولت به استان و موقعیت استراتژیک مرز مهران لایحه منطقه آزاد تجاری – صنعتی مهران با پیشنهاد شورای عالی مناطق آزاد و تصویب هیئت دولت به صورت لایحه برای تصویب به مجلس خواهد رفت.

نماینده عالی دولت در استان ایلام ادامه داد: کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی منطقه آزاد تجاری در مهران پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و اختصاص بودجه به سرعت انجام خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد این طرح ظرف مدت کوتاهی در مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

با توجه به مفاد آیین نامه ایجاد مناطق آزاد می‌توان به این نکته اذعان کرد که اکثر شرایطی را که باید یک منطقه برای تبدیل شده به منطقه آزاد تجاری صنعتی داشته باشد در مهران دیده می‌شود و به استناد اخبار و گزارشاتی که تاکنون از مرز مهران به دست آمده است، اقبال جمعیتی به مرز مهران، ایجاد راه‌های مناسب در این مرز و زیرساخت‌های مورد نیاز می‌توان گفت درصد بالایی از شرایط این آیین نامه در حال تحقق است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری ایلام پیشتر گفته است: مرز مهران در جایگاه سوم کشور از نظر تردد مسافر قرار دارد.

حیدر نعمتی افزود: بر اساس اعلام آمار رسمی گمرک ایران، پس از مبادی ورودی و خروجی قشم و فرودگاه بین‌المللی امام (ره)، مرز مهران در جایگاه سوم قرار دارد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار موجود میزان تردد زوار و مسافران از مرز بین‌المللی مهران در سال 92 نسبت به سال 91 با افزایش قابل توجه مواجه بوده است.

با توجه به گفته‌های اخیر مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری ایلام می‌توان دریافت که شرایط در حال مهیا شدن است و تمام مقامات استان به دنبال ایجاد موقعیتی مناسب در مرز مهران هستند تا رونق اقتصادی که انتظار می‌رود در استان ایجاد شود از طریق مرز مهران با عراق اتفاق بیافتد.

از طرف دیگر در کشور عراق نیز این مرز از اهمیت و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است چرا که طرف عراقی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و فاینانس خارجی در حال ساخت منطقه آزاد تجاری صنعتی در مقابل مهران است و حتی مقامات عراقی برای هماهنگی‌های لازم جهت ایجاد این منطقه با استاندار ایلام هم دیدارهایی داشتند و محمدرضا مروارید استاندار ایلام نیز پیشنهاد ایجاد منطقه واحد تجاری – صنعتی بین‌المللی را در مهران دادند.

لازم به ذکر است کشور عراق برای اتصال مرز مهران به راه آهن سراسری خود در حال اقدام است و پیگیری های خوبی از طرف مقامات عراقی از جمله مقامات استان‌های همجوار ایلام مانند استان واسط عراق در حال انجام است و این مهم نیز به زود به مرحله اجرا در خواهد آمد.

علاوه بر این باید به این نکته اشاره کرد که شهر مهران به 5 پایتخت کشور عربی از تهران نزدیک‌تر است و یکی از استراتژیک‌ترین شهرها در خاورمیانه بوده چرا که امن‌ترین مرز بین ایران و عراق در این شهر واقع شده است و مرکزیت خاصی را نیز در خود مستتر دارد.

زوار و تجار عراقی و ایرانی علاقه خاصی به تردد خود و کالاهای خود از مرز مهران دارند و در صورت تکمیل شدن زیرساخت‌ها شاهد افزایش تردد مرز مهران خواهیم بود.

از دیگر نکات مثبت مرز مهران ترانزیت کالا از این مرز توسط دیگر کشورها است چرا که با توجه به نا امن بودن بخشی از کشور عراق و امنیت کامل مرز مهران و نزدیکی به مرکز کشور عراق کشورهای دیگر برای ترانزیت کالا به عراق از مرز مهران استفاده می‌کنند.

در همین رابطه مشاور و مدیرکل روابط عمومی استانداری ایلام تاکید کرده است: پیگیری و تصویب منطقه آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی مهران با توجه به اهمیت آن در توسعه پایدار اقتصادی و شکوفایی ظرفیت‌های منطقه‌ای، مهمترین دغدغه فکری استاندار ایلام است.

بهمن جلیلیان گفت: مدیریت ارشد استان در سفر اردیبهشت گذشته رئیس جمهوری و هیئت دولت تدبیر و امید به ایلام موضوع تبدیل شهرستان مرزی مهران به منطقه آزاد اقتصادی را مطالبه اصلی مردم مرزدار استان ایلام از رئیس جمهور و هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی مطرح کرد.

وی ادامه داد: استاندار ایلام در این مدت پیگیری‌های دامنه‌دار و جدی برای تصویب منطقه آزاد مهران انجام داده و تاکنون چندین دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران و معاون اول ایشان داشته که در همه آنها مقوله راه‌اندازی این منطقه و موافقت با تصویب و تایید آن از سوی دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی را مطالبه و خواست اصلی تک تک ایلامیان از کارگزاران نظام قلمداد کرده است.

شهرستان 30 هزار نفری مهران در جنوب باختری استان ایلام قرار دارد.

پایانه مرزی مهران در دو حوزه بازرگانی و گردشگری مذهبی اکنون یکی از مهم‌ترین کانون‌های صادرات کالا و خدمات و نیز تردد زوار مکان های مقدس عراق و ایران است.

این پایانه در 100 کیلومتری شهر ایلام روزانه محل رفت و آمد بیش از 5 هزار زائر ایرانی عتبات عالیات عراق و شهرهای مذهبی ایران و نیز صادرات محموله‌های 800 کامیون کالای ایرانی به کشور عراق است.

امنیت پایدار و بالای مرزی و فرامرزی با توجه به وجود جمعیت شیعیان، نزدیکی و کوتاهی مسیر تا بغداد و شهرهای مقدس عراق، پیوندهای قومی، زبانی و مذهبی اهالی دو سوی مرز ایلام و عراق و نیز اهمیت راهبردی منطقه از جمله مزیت های منحصر به فرد و ممتاز شهرستان مهران برای راه‌اندازی منطقه آزاد اقتصادی است.

حال باید منتظر ماند تا پس از پایان جلسه شورای عالی مناطق آزاد چه اتفاقی در انتظار مرز مهران است و آیا این مرز به عنوان منطقه ویژه تجاری صنعتی معرفی خواهد شد که در این صورت شاهد رونق اقتصادی و معیشتی مردم استان ایلام خواهیم بود و این استان به یکی از توسعه یافته‌ترین استان‌های کشور در آینده  نزدیک بدل خواهد شد. 


4326492
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است