اجتماعی 11:51 - 10 آبان 1393
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیته ملی اسکان بشر:
پزمان گفت: اینکه شهرهای جدید برای کمک به شهرهای بزرگ تاسیس شده اند اما امروزه این شهرها با ارائه خدمات کمتر به پرهزینه‌ترین شهرها برای مردم تبدیل شده‌اند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیته ملی اسکان بشر در بزرگداشت روز جهانی شهرها با بیان اینکه روز جهانی شهرها فرصتی جهت بررسی حل مسائل و مشکلات  مشابه شهرهای دنیا علی رقم تفاوت‌های آنها با یکدیگر است افزود: در واقع این نشست امکان هم فکری و آسیب‌شناسی مسائل و چالشها را فراهم خواهد ساخت.

 

وی با بیان اینکه تبادل تجربیات شهرهای مختلف جهان با یکدیگر زندگی بهتر را برای شهروندان رقم خواهند زد اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلاتی که امروزه در شهرها به یک چالش تبدیل شده  توسعه شهر نشینی در مقابل دگرگونی روستاهاست چرا که مدیریت افزایش جمعیت شهرها در مدت زمانی کوچک از ظرفیت و توان هر کشور و مدیری خارج است و این امر تنها به این دلیل بوده که از حساسیت کافی در مقابل این جابجایی برخوردار نبوده‌ایم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیته ملی اسکان بشر با تاکید بر اینکه توجه به زیر ساختها و توسعه امکانات شهری بدون توجه به روستاها مهاجرت آنها به شهرها را به دنبال داشته است اظهار داشت: در واقع مسئولان بایدخود را برای برنامه ریزی و ایجاد امکانات متناسب با افزایش مهاجرت‌ها آماده سازند و برنامه ریزی‌ها و سیاستهای کلان منطبق با برنامه ریزی‌های آموزشی به نحوی صورت پذیرد که بتوانیم با سیاستهای صحیح جمعیت را به نقاطی که از ظرفیت و امکانات کافی برخوردارند سوق دهیم.

 

پژمان با تاکید بر اینکه طرح‌ریزی‌ها در کشور از نقص و ایرادات جدی برخوردار است گفت: بدتر آنکه ضمانت کافی برای اجرای طرح ها فراهم نیست و قالبا طرحهای جامع تهیه شده برای شهرها ضمن عدم دارا بودن برنامه ریزی صحیح توام با نقدهایی است که از آن جمله می‌توان به درصد طرحهای جامع، شهرها که کمتر از 25 درصد است اشاره نمود.

 

وی تصریح کرد: این موضوع بیانگر آن است که در برنامه ریزی‌ها، ایجاد زیر ساختها و تامین مالی موفق در فراهم نمودن ساز و کارها نبوده ایم.



معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیته ملی اسکان بشر با عنوان اینکه هنوز جایگاه مدیریت شهری در نظام اداری کشور مشخص نیست افزود: چرا که در سلسله مراتب نظام و بودجه ای کشور جایی برای مدیریت شهری قائل نیستند و این به عنوان مسئله‌ایست که در چند دهه اخیر با آن گریبان شده‌ایم و عدم حل آن سبب تحقق برنامه‌ها در مدت زمان طولانی است.

 

پژمان توسعه شهرها بدون توجه به وضعیت موجود را یکی دیگر از چالشها  و مشکلات امروز شهرها عنوان کرد و اظهار داشت: بسیاری از مناطق شهری هم اکنون به بافتهای فرسوده و کم تراکم تبدیل شده که نه تنها به کمک شهرها نیامده بلکه به عنوان یک چالش بزرگ در مدیریت شهری عمل می‌کند.

 

وی تامین زیر ساختها و توسعه شهرها یکی از اقدامات موثر مدیریت شهری کلان‌شهرها و به ویژه تهران دانست و افزود: اما آنچه این روزها به عنوان یک موضوع آزار دهنده مطرح است  عدم توجه به مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی است چرا که اگر بهترین امکانات را نیز برای شهرها فراهم کنیم اما از عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی غفلت کرده باشیم تنها در ایجاد کالبد شهر موفق بوده‌ایم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیته ملی اسکان بشر در ادامه از گسستهای اجتماعی طبقاتی شدن وضعیت اجتماعی و اقتصادی شهرها کمبود فضای شهری، ضعف آموزش فرهنگ شهروندی برای سازگاری با زندگی اجتماعی به عنوان یکی دیگر از مشکلات امروز شهرها یاد کرد اظهار داشت: نبود امکانات مناسب خدمات و فرصتهای شغلی خارج از مرز شهرها و در حومه آن از مسائل دیگری است که به طور محسوس وبا مهاجرت افراد به شهرها احساس می‌شود.

 

پژمان با عنوان اینکه علی رقم اینکه شهرهای جدید برای کمک به شهرهای بزرگ تاسیس شده گفت: اما باید دانست امروزه این شهرها هم پرهزینه‌تر بوده و هم خدمات کمتری را به شهروندان خود ارائه می‌دهند.

 

وی در پایان با عنوان اینکه باید زندگی را با دادن یارانه و امکانات به شهرهای کوچک ساده‌تر و ارزان‌تر کنیم خاطر نشان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین و برتر می‌تواند بهبود اوضاع هزینه‌های خانوار ،تسهیل در زندگی شهری و جابجایی شهروندان را به همراه آورد .



انتهای پیام/


5088523
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امداد و نجات اعلام کرد: تاکنون به بیش از ١٠ هزار نفر در جنوب کشور امدادرسانی شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان در درگیری خیابانی در مرکز تهران با ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به بافت قدیمی این منطقه گفت: متأسفانه اکثر مراکز درمانی منطقه ۱۱ مشکل ایمنی دارند؛ اما ما تک به تک در حال رفع این مشکلات هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هرمزی گفت: با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵ هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه فراخوان متقاضیان تاکسی انجام می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای آورده است: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است؛ تولید محتوا با نام پلیس مورد تایید نیست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی برای جذب ۴۹۰۰ نیروی انسانی جدید در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی این سازمان امروز برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فردین رحمان‌نژاد از بهره‌برداری از فاز دوم مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج فارس در غرب پایتخت خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است