فرهنگی‌هنری 21:51 - 01 آبان 1398

برگزیدگان سوگواره هنر عاشورایی معرفی شدند/ افتتاح نمایشگاه

 به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی عصر چهارشنبه اول آبان‌ماه با معرفی برگزیدگان در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، محمدعلی رجبی، مرتضی اسدی، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه، محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل سپهر سوره هنر، علی وزیریان دبیر سوگواره دوازدهم و داوران و برگزیدگان دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی حضور داشتند. اجرای مراسم را رسالت بوذری برعهده داشت.

علی وزیریان در ابتدای مراسم روی صحنه آمد و گفت: حدود ۱۵ سال پیش، در کنار تکایا و عزاداری‌ها، تصاویری وجود داشت که نسبت سالمی با عاشورا نداشتند اما شهر را پر می‌کردند. خاطرم است خبرنگاری خارجی قصد کرده بود گزارشی از این تصاویر تهیه کند که صورتی خشن از ایدان را به نمایش گذارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم شهر را از این تصاویر ناسالم پاک کنیم و خاطرم است حجت‌الاسلام خاموشی که در آن زمان رییس سازمان تبلیغات اسلامی بود در شورایی حضور داشت و توانستیم با کمک ایشان، این تصاویر را از شهر جمع‌آوری کردیم.

وی همچنین بیان کرد: با جمع‌آوری این تصاویر، مردم نیاز داشتند جای خالی این تصاویر پر شود به همین دلیل نمایشگاه پوسترهای عاشورایی شکل گرفت که اولین سال برپایی همین سوگواره هنر عاشورایی بود.

به گفته وزیریان، جای خالی هنر مفهومی در سوگواره حس می‌شود و امیدواریم این هنر نیز در سوگواره جایی پیدا کند.

وی در پایان گفت: هنرمندانی که آثارشان در نمایشگاه حاضر است بدانند توفیقی بزرگ نصیب‌شان شده است.

در ادامه برگزیدگان بخش‌های مختلف دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی معرفی و تقدیر شدند:

بخش نقاشی

سجاد گمار از همدان رتبه اول، عبدالحمید نورآبادی از خوزستان رتبه دوم و سامان جعفری از لرستان رتبه سوم بخش نقاشی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در این بخش از شهربانو منفرد، محمدرضا عباس‌پور و مهدی پازوکی تقدیر شد.

بخش تصویرسازی

در بخش تصویرسازی ضمن تقدیر از افسانه مرادی، فاطمه سادات درت‌التاج تهرانی و منصوره باقری، میکائیل براتی از تهران رتبه اول، هما رستمی شاهواری از تهران رتبه دوم و صدیقه احمدی از خوزستان رتبه سوم را از آن خود کردند.

پس از معرفی برگزیدگان دو بخش نقاشی و تصویرسازی، نوبت به مراسم بزرگداشت مقام هنری پرویز اقبالی هنرمند طراح گرافیک پیشکسوت رسید. فیلم پرتره‌ای از پرویز اقبالی پخش شد و پس از آن، محمدعلی رجبی، محسن مومنی شریف، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و علی وزیریان برای تقدیر از اقبالی روی صحنه آمدند و از این هنرمند تجلیل کردند.

سپس، محمدعلی رجبی پژوهشگر هنری درباره پرویز اقبالی گفت: کار موضوعی در هنر، کار سختی است چون وقتی هنرمندی بخواهد در محدوده‌ای مشخص کار کند، باید خلاقیتش نیز به کار گیرد. پرویز اقبالی گرچه استاد خوبی در دانشگاه است اما همیشه گوشش برای شنیدن و چشمش برای دیدن آثار خوب شنوا و بیناست و این ویژگی است که جوانان باید آن را در نظر بگیرند.

وی افزود: اقبالی از منابع دسته اول بسیار استفاده کرده و به تئوری‌ها و مباحث جدید تسلط دارد و می‌تواند آنها را به دانشجویان انتقال دهد.

رجبی همچنین درباره سوگواره هنر عاشورایی گفت: تداوم این سوگواره باعث خلق برندی برای هنر انقلاب اسلامی شده است. آثار موجود در این جشنواره نمایانگر گوشه‌ای از هنر انقلاب اسلامی است که باید تداوم پیدا کند.

در ادامه مراسم دیگر برگزیدگان این سوگواره معرفی و تقدیر شدند:

بخش عکس

روح‌الله جوانی از اصفهان به‌عنوان رتبه اول، اردلان حسنعلی‌زاده از خراسان رضوی به عنوان رتبه اول و میثم ملکی قزوینی از قزوین به عنوان رتبه سوم معرفی شدند. همچنین از صابر قاضی تقدیر شد.

بخش پوستر

مبینا جعفری از استان مرکزی نیز به عنوان رتبه اول بخش پوستر معرفی شد و هیات داوران این بخش هیچ اثری را شایسته دریافت رتبه‌های سوم و دوم ندانستند. 

همچنین، ایمان ماندگاری از اصفهان، مهدی عسگری از تهران، رباب فاضل از تهران، فاطمه حقیقی از تهران و مهدی گنجی از تهران هر یک لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریالی را از آن خود کردند و مورد تقدیر قرار گرفتند. 

در پایان مراسم، نمایشگاه آثار دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی در گالری‌های حوزه هنری افتتاح شد.

به گزارش مهر، دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی با نمایشگاه آثار منتخب بخش های پوستر، تصویرسازی، نقاشی و عکس تا ۱۴ آبان ماه در نگارخانه ابوالفضل عالی، گالری های شماره یک و دو خانه عکاسان ادامه دارد.


10274536
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است