علمی فناوری 12:52 - 19 آذر 1397
ناسا روز ۴ دسامبر توسط فضاپیمای "دراگون" متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس، محموله جدیدی را که بخشی از آن هدایای کریسمس فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بود، روانه این ایستگاه کرد و با موفقیت به دست آنها رساند.

هدیه کریسمس فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی چیست؟

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز، فضاپیمای دراگون (Dragon) متعلق به شرکت فضایی اسپیس‌ایکس یک محموله ویژه را به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسانده است. این فضاپیما روز شنبه ۸ دسامبر، سه روز پس از پرتاب از ایستگاه پرتاب نیروی هوایی "کندی" کیپ کاناورال در فلوریدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

دراگون حامل بیش از ۲.۵ تن تجهیزات و لوازم و هدایا و وسایل کریسمس شامل میوه‌های تازه و وسایل برگزاری جشن برای ۶ فضانورد "گروه ۵۷" بود که اکنون ساکن ایستگاه فضایی هستند و سال نو میلادی را همان جا جشن خواهد گرفت.

البته موشک فالکون شرکت اسپیس‌ایکس پس از پرتاب و ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی، در راه بازگشت به زمین برای فرود، به دلیل به وجود آمدن مشکلاتی نتوانست در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فرود آید و بنابراین مجبور به فرود اضطراری بر فراز "اقیانوس اطلس" شد.

"جوئل مونتالبانو"، مدیر برنامه‌ریزی ایستگاه فضایی گفت: ما مقداری مواد غذایی اضافی، برخی غذاهای مرسوم برای کریسمس، سیب‌زمینی شیرین، بوقلمون، ذرت، نخود فرنگی، لوبیا سبز و برخی وسایل مرسوم جشن کریسمس را برای خدمه فرستادیم.‌ ضمن اینکه میوه‌های تازه نیز برای آنها ارسال کردیم.

خدمه ایستگاه فضایی در سال‌های گذشته هم لوازم و هدایای کریسمس را دریافت کرده بودند. حتی پارسال ناسا یک درخت کریسمس و هدیه‌هایی از طرف خانواده و دوستان فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی را برای آنها ارسال کرد.

"آنتون شکاپلروف"(Anton Shkaplerov) فضانورد روس گفته بود که بسته‌هایی برای ما آمده بود که روی آنها نوشته شده بود "۲۵ دسامبر باز شود" و برای فضانوردان روسی نوشته بود "۳۱ دسامبر باز شود".

منوی شام کریسمس سال گذشته برای خدمه ایستگاه فضایی شامل بوقلمون، کلوچه‌های زنجبیلی، کاکائوی داغ و نان ذرت بود.

کپسول دراگون همراه با این وسایل و غذاها، تجهیزاتی را برای تحقیقات علمی به ایستگاه فضایی برد. این وسایل شامل یک زیستگاه جوندگان شامل ۴۰ موش، لیزر قدرتمند GEDI برای مطالعه جنگل‌های زمین، یک دستگاه موسوم به "SlingShot" که می‌تواند تا ۱۸ تاسواره را از فضاپیمای "سیگنوس"(Cygnus) که در حال حاضر در ایستگاه مستقر است و ۳۶ هزار عدد کرم بود.

دراگون همچنین سخت‌افزارهایی برای ایستگاه فضایی شامل تجهیزات رایانه‌ای، ابزار راهپیمایی فضایی، اجزای مختلف لباس فضانوردان و دیگر وسایل مورد نیاز خدمه را به آنجا رساند.

این ماموریت، شانزدهمین ماموریت تحویل بار اسپیس‌ایکس برای ناسا بود. این فضاپیما در ماه فوریه ۲۰۱۷ نیز محموله‌ای را به ایستگاه فضایی برده بود.

کپسول دراگون حدود یک ماه در ایستگاه فضایی سپری خواهد کرد و سپس به زمین بازخواهد گشت. فضانوردان آن را در ماه ژانویه سال آینده با حدود ۲ تن نتایج آزمایش و سایر ابزارها پر و راهی زمین خواهند کرد.

پیش‌بینی می‌شود که دراگون در اقیانوس آرام و توسط یک کشتی مخصوص فرود موشک فرود بیاید.

انتهای پیام


9995846
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است